Het beloofde een mooie dag te worden maar de mist was nog maar nauwelijks verdwenen op dit vroege uur in september. Linda had haar adem net niet lang genoeg in kunnen houden toen de lift hen naar boven bracht. Ze nam een diepe teug lucht. Dat was beter. Ze huiverde een beetje en sloeg haar vest wat dichter om haar lijf. ‘Gaat het?’
Ze keek Peter niet aan.
Ze zei niks.
Haalde kort haar schouders op.
Wat moest ze zeggen?

De galerij op de zevende echode naargeestig toen ze samen naar de woning liepen. Dus hier zou ze dan voortaan lopen. Met haar boodschappen. Nou ja, zoveel had ze straks natuurlijk niet meer nodig.
‘Zal ik?’
Peter opende de deur.
Binnen wachtte een donkere bedompte hal. Linda aarzelde even voor ze over de drempel stapte.

De keuken lag aan de galerij.
Hij was oud. Muf. Vet.
De woningbouwvereniging had al gezegd dat er nog het nodige aan de woning zal worden opgeknapt.
‘Nog aardig ruim Lin, daar valt best wat van te maken toch?’
Linda liep door naar de badkamer. ‘Mijn hemel, ik wist niet dat dit nog bestond?’
Ze keek naar het oude lavet waarboven een oude douchekop hing.
Ze dacht aan haar stoomdouchecabine in de luxueuze badkamer thuis die Peter en zij zelf ontworpen hadden.
De cabine waarin Peter en Manon……Notabene haar een na beste vriendin!
‘Lin, je hoeft niet!’
Ze liep verder. Aan de grote slaapkamer grensde een klein balkon.
Ze opende de deur en leunde over de balustrade. Door een waas van tranen keek ze toe hoe de eerste zonnestralen het industrieterrein van zijn grauw verloste.
Ze voelde hoe Peter achter haar kwam staan. Voorzichtig sloot hij haar in zijn armen.
‘Lieverd, blijf alsjeblieft bij me’.
Ze zuchtte diep.
‘Denk jij dat hier nog best wat moois uit kan komen?’

Geschreven voor Plato’s schrijfuitdaging voor de maand september: ‘Schrijf een verhaal in precies 300 woorden. Het onderwerp is deze maand ‘renoveren‘. Dit woord mag zelf niet in de tekst voorkomen. Zie voor meer verhalen:
http://platoonline.wordpress.com

50 reacties op “We 300: Renoveren”

  1. Marja Avatar

    Zo, jij bent snel. Wel een heel triest verhaal. Arme bedrogen Linda.
    Je link bij Plato mist een /

    Like

  2. ♫ Mel☺dy ♫ Avatar

    Arme Linda. Ik wens haar alle geluk en vooral liefde en respect voor zichzelf en laat ze die Peter aub snel een rotschop geven, hij verdient haar zeker niet!

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Je leeft helemaal met haar mee. Wat leuk!

      Like

    2. beauninoblog Avatar

      Melody, zonder mijn wachtwoord te gaan veranderen kan ik niet reageren nu op je WE. Heb eindelijk door hoe de reader werkt, dus ben je nu gaan volgen.
      Wat ik even wilde zeggen: wat een knappe we heb je geschreven. Jij bent altijd zo snel, ongelooflijk!

      Like

  3. ♫ Mel☺dy ♫ Avatar

    Eh ja….. ik snap nooit die vrouwen die hun man ‘terugnemen’ na zo’n situatie. Ik denk niet dat ik ooit weer in staat zou zijn zo’n man te vertrouwen.

    OT…
    Ik kreeg een mailtje van WordPress dat je mij bent gaan volgen, dat vind ik natuurlijk erg leuk maar… je hebt je geabonneerd op http://melodymusic62.wordpress.com …. dat is mijn reservestekkie voor het geval dat MijnDomein een langdurige storing heeft zoals een paar weken geleden aan de orde was. Normaliter blog ik op http://melodymusic.nl

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Ga het aanpassen, dank je!

      Like

  4. ♫ Mel☺dy ♫ Avatar

    huh? wachtwoord veranderen? Wil je me aub even mailen en uitleggen wat je precies bedoelt?
    Voor zover ik weet moet je gewoon kunnen reageren op http://melodymusic.nl

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Nu ik je volg wel hoop ik. Maar zag net je WE niet terug inmijn reader.
      Ook bij rebelse huisvrouw schijnt mijn wachtwoord niet te kloppen als ik wil reageren. Heel vervelend. En als ik dan een nieuw wachtwoord maak moet ik op mijn blog weer opnieuw inloggen. De volgende keer als ik dan weer bij rebelse huisvrouw wil reageren krijg ik weer hetzelfde. Gedoe hè?

      Like

  5. ♫ Mel☺dy ♫ Avatar

    ik denk dat ik weet wat het is….
    Ik heb hetzelfde ‘probleem’ bij logs van blogspot…
    Wat ik altijd doe is 2 browsers gebruiken….
    1) voor mijn eigen en alle logs van WordPress…. doe ik het in Google Chrome
    2) voor blogspotlogs en daar waar het niet lukt doe ik het in Mozilla Firefox
    (Internet Explorer gebruik ik al ‘eeuwen’ niet meer, want dat werkt bijna nergens nog goed)

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Ben al blij dat het niet aan mij ligt. Dank je wel.

      Like

  6. Corja Avatar

    Wat een tempo, Narda! Hij kwam praktisch tegelijk met de opdracht (o, nee, uitdaging 😉 )binnen. Voor dag en dauw zitten typen?! Hij is geweldig.

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Dank je Corline. Nee hoor, uur of acht. Soms vloeit ie zo hè? Had maar 23 woorden teveel. Meestal moet ik blijven schrappen.

      Like

  7. Wondelgijn Avatar
    Wondelgijn

    Arme Lina… 😦

    Like

  8. Mrs. T. Avatar

    Als ik Linda was dan stond ik erop dat Peter daar ging wonen!

    Like

  9. ria Avatar

    Wat een snelle bertjes zijn jullie. Ben de hele dag in de running geweest en ja zwijmelen ging toch even voor. De WE van jou is triest maar heel mooigeschreven.

    groetjes, Ria

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Triest. Ja, ik weet niet wat dat is hoor. Ik heb altijd van die ellendige dingen als ik iets verzinnen moet. Nooit eens wat gezelligs, haha.
      Dank je wel Ria.

      Like

  10. Menck Avatar
    Menck

    Heel erg knap geschreven.

    Like

  11. gewoonanneke Avatar

    Inderdaad een triest verhaal. Soms gaan die dingen zo. Maar wel een goeie WE300.

    Like

  12. minoesjka2 Avatar

    Achhhhhhhh, die Linda ………. nou, laat die Peter daar maar gewoon lekker zelf gaan wonen zeg!!

    Like

  13. rietepietz Avatar

    Als het balkon hoog genoeg is moest ze Peter maar een zetje over de rand geven, kan ze gewoon “als weduwe”in haar eigen huis blijven!

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Nou niet het vervolg gaan verklappen Riet;-)

      Like

        1. beauninoblog Avatar

          Riet, ik heb je genomineerd voor de Sunshine blog Award!

          Like

          1. rietepietz Avatar

            Whahaha, en dat omdat ik iemand over de balustrade wil kieperen;-)

            Like

          2. beauninoblog Avatar

            Juist! Dat krijg je er nou van;-)

            Like

  14. kakel Avatar

    Zo, jij bent snel! En ook nog een dijk van een verhaal 😀
    Die Peter moet ze maar eens “verbouwen” met een paar vriendinnen. Kan Manon hem daarna renoveren… Oh…wat ben ik toch slecht, hihi.
    Liefs Kakel

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Ja, het kan alle kanten op met het verhaal. Dank je Kakel. Kan bijna niet wachten tot jij weer inspiratie krijgt hoor! Liefs terug.

      Like

  15. Rebelse Huisvrouw Avatar

    Arme Linda! Ik weet niet wat ik in haar geval zou doen. Bij Peter blijven? Of in die naargeestige omgeving gaan zitten? Ik sluit me aan bij Rietepietz. Ze moet hem een klein duwtje geven. Is alles opgelost 😀

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Renoveren. Alles en iedereen. En Grondig!!

      Like

    2. beauninoblog Avatar

      Ik heb je genomineerd voor de Sunshine blog Award!

      Like

  16. Plato Avatar
    Plato

    Als mensen zich het lot van de hoofdpersoon aantrekken en haar gaan ondersteunen kun je gelijk concluderen dat het verhaal razendknap geschreven is. Je bent goed in kort en beeldend. Het daagt uit te blijven lezen. Dat zinnetje van 10 woorden (…haar beste vriendin) waarin alle ellende duidelijk wordt. Die zinnetjes waarin de ambivalente houding van de man aan het licht komt (‘je hoeft niet Lin’ en ‘Lieverd…..’) waardoor je als lezer maar één ding wilt: die kerel een rotschop verkopen. Het is allemaal treffend. En dat sinistere van die uitgewoonde flat… je moest eens weten wat ik (na de Herman Gorter) voor hekel aan flats heb gekregen. Wat een dilemma wordt hier geschetst. Je beste stuk ooit!!

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Haha, dank je Plato. Ik bloos er van man! Je hebt heel goed geraden door welke flat ik werd geïnspireerd.
      Hopelijk heeft je zoon het beter getroffen?

      Like

  17. Letterzetter Avatar
    Letterzetter

    Niet doen! Linda!
    Kerels die één keer zijn vreemd gegaan, doen het meestal weer…

    Mooi geschreven Narda!

    Like

  18. roadlaura1969 Avatar

    Geweldig Narda !

    Wat mensen elkaar toch aandoen verschrikkelijk .

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Ja, inspirerend hoor, de menselijke tekortkomingen. Tenminste, het houdt mij blijkbaar bezig.

      Like

      1. roadlaura1969 Avatar

        Nou niet jouw alleen “de mens” het is me soms iets 😉

        Like

  19. Rianne Avatar
    Rianne

    Goed geschreven… (en deels herkenbaar..)

    Like

  20. Ferrara Avatar

    Ik dacht het ook. Zet toch die vent in die aftandse bende, maar meestal werkt het andersom.
    De flat is goed beschreven, ik rook die keuken, yeach.
    Voor mij geef je open einde, de laatste zin kun je tweeledig opvatten.

    Like

  21. Nannie Avatar
    Nannie

    Knap geschreven

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Dank je wel Nannie. Leuk in te horen.

      Like

  22. Frederique Avatar

    Geweldig geschreven! Ik zag haar over de galerij lopen en voelde de troosteloosheid van de omgeving. Echt prachtig.

    Liefs Frederique

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Dank je wel Frederique!

      Like

  23. jokezelf Avatar

    Wat een prachtige, beeldend geschreven WE. Triest dat het soms zo moet gaan en dat een van beiden dan in zo’n oude uitgewoonde flatwoning moet trekken. Het open einde is ook goed gekozen.

    Like

  24. Dwarsbongel Avatar

    Goed geschreven, geen woord teveel en toch klopt het helemaal!
    Veel van de reacties zijn puur op gevoel – jammer genoeg beperken praktische zaken de mogelijkheden… Ik denk dat Peter wel, en Linda niet het inkomen heeft om in het gezamenlijke huis te blijven wonen, al zou ik het haar volop gunnen! En ja, dat zetje over de railing lag ook dicht bij mijn eerste gedachte, maar daar houdt ze haar hele leven wroeging over, denken jullie niet?

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Het verhaaltje is zijn eigen leven gaan leiden, wat leuk! Dank je Dwarsbongel.

      Like

  25. Meerdanmamma Avatar

    Wel gelezen, maar niet gereageerd blijkbaar. Hoe lelijk het flatje nu is, hoe mooi het straks zal worden, zonder Peter. Moest wel lachen om die douche, bij mij zat er een lavet in onder een bruin plafond. Leuk verhaal die herinneringen naar boven brengen. Dank je!

    Like

Plaats een reactie