Kon er niets aan doen.
Het was het eerste wat in me opkwam toen ik het gister hoorde op de radio op weg naar de tandarts.

Even ervoor had ik nog luidkeels ‘vriendschap’ van het Goede doel meegezongen.
Was heel toevallig dat ik net ter hoogte van KFC reed.
En ook toevallig dat ik later, als ik klaar was bij de tandarts nog even snel een bakkie zou doen bij San.
Dertig jaar geleden lalden we samen ‘Vriendschap’ in de kantine van KFC.
De armen om elkaar, in onze handen twee bier.
In onze haren ook. Minstens.
Vriendschap.
Wat weet Henk Westbroek daar dan ook van?

Ik trok op bij het stoplicht.
Een Tia. Zomaar. Marco. Borsato.
Sjees.
Wat erg.

Ja.
Natuurlijk staat hij vast heus weer binnenkort op de planken.
Natuurlijk zit hij binnenkort wel weer bij the Voice.
Natuurlijk wel.
‘Hij houdt er vast niets aan over’.
Lichamelijk misschien niet nee.

Maar soms wordt de schade gewoon pas veel later zichtbaar.
Moe, niet meer kunnen organiseren, ongeduld, woede- uitbarstingen, ongeremdheid, karakterveranderingen, geen schaamte meer kennen…
Verder gaan?

Ik hoop dat hij er goed vanaf komt en dat het hier bij blijft.
Nog meer voor Leontien en de kinderen dan voor hem zelf hoop ik dat Marco nog dezelfde Marco zal mogen zijn.

‘Gelukkig heeft hij altijd nog zijn muziek’.

—————-

Mijn zus heeft waarschijnlijk op haar 26e een tia gehad. – Achteraf pas vermoed-.
Van een hardwerkende dierenarts assistente die beeldjes van eenden verzamelde en woonde in een kraakhelder appartement, is ze veranderd in , nou ja zeg maar het tegenovergestelde. 6 jaar geleden heeft ze daarbovenop nog een zwaar herseninfarct gehad in de linkerhemisfeer.

13 reacties op “Het leed dat hersenbeschadiging heet…”

  1. Annet Ten Hoor-Huismans Avatar

    De meeste mensen weten niet wat voor invloed hersenletsel kan hebben. Ik wist ’t zelf ook niet. Ik zei ook altijd dat ik niets had overgehouden aan mijn herseninfarct.. uiterlijk niet nee. Totdat Jan afgelopen jaar bij Reade in de PCR groep kwam. Naasten mochten op ’n bepaalde dag ook meekomen, zo ook ik. Daar herkende ik zoveel, dat ook mij aangeboden werd om mee te lopen met de groep. Het heeft mijn ogen geopend.

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Ja. Het wordt volgens mij nog steeds behoorlijk onderschat. Nou ja, neem het ze eens kwalijk: Zelf had ik daar ook geen enkel idee van voor ik er mee geconfronteerd werd. Loop je nog steeds mee met de groep Annet?

      Like

  2. Annet Ten Hoor-Huismans Avatar

    Ik neem ’t ook niemand kwalijk, ’t is gewoon niet altijd even goed te zien 😉
    Nee, de groep is al afgelopen. Ik heb ook niet de hele tijd meegelopen. Ik weet nu beter waarom ik bepaalde dingen doe of juist niet doe.. en dat kwaad worden op mezelf niet echt eerlijk is. Ik kan er soms doodgewoon weinig aan doen. Compensatietechnieken had ik mezelf wel grotendeels al aangeleerd.
    Het moeilijkste is eigenlijk dat zowel Jan als ik hersenletsel hebben. Dat botst weleens, ook al begrijpen wij elkaar juist goed.

    Like

    1. beauninoblog Avatar
  3. ingridblogs Avatar
    ingridblogs

    Ik hoop ook dat marco er niks aan overhoudt…al zijn er misschien mensen die hopen dat hij nooit meer kan zingen 😉

    Like

  4. rietepietz Avatar

    Dit gun je niemand, ook hem niet al zou ik zijn zingen niét missen maar daar gaat het niet om.
    Wat erg van je zus , natuurlijk ook véél te jong voor zulke ernstige dingen. Maar helaas, wij mensen zitten gecompliceerd in elkaar en dan kán er veel fout gaan!

    Like

  5. Spinnetje Avatar

    Heftig hoor. Lang geleden, toen ik op 18 jarige leeftijd als leerling werkte in het zh, liep ik stage op afd. neurologie. De patiënten die daar lagen hebben diepe indruk op mij gemaakt. De impact die het heeft op de persoon zelf en de naasten eromheen zal ik nooit vergeten. Wat dat betreft mag daar wel meer aandacht voor komen zodat meer mensen er begrip voor hebben.

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Ja, dat vind ik ook. Karakter veranderingen zijn afschuwelijk. Ik ben voor mijn gevoel mijn ‘echte zusje’ toen al verloren.

      Like

  6. Rebelse Huisvrouw Avatar

    Erg ja. Dit zijn van die dingen die een ieder kan overkomen, hoe gezond je ook leeft. Vreselijk.

    Like

  7. Plato Avatar
    Plato

    Het lijkt me verschrikkelijk. Het ergste is denk ik nog: van de ene minuut op de andere kan je leven en zo maar anders uit zien. Een vingerknipje.

    Like

  8. Jaixy Avatar

    Jeetje wat heftig zeg! Zo jong!
    Het lijkt mij vreselijk dat iemand door zo’n tia of herseninfarct zo veranderd. Ineens iemand anders wordt……
    Heel heftig…..

    Ik heb jou blog pas kort geleden gevonden.
    En ben een beetje aan het bijlezen. Vandaar een reactie op een oudere post.

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Geeft niet hoor, heb jouw blog vanmorgen gelezen. Ook Heftig!

      Like

Plaats een reactie