Nachtspoken

Onrust.

Als ik een naam moet geven aan het gevoel dat me de laatste tijd vergezeld zal het deze moeten zijn.

Mijn hoofd zit zo ontzettend vol met zoveel dingen waar ik over na moet denken, over na wìl denken, om er namelijk vervolgens een etiketje op te kunnen plakken en het veilig op te kunnen bergen ergens ver weg in mijn hoofd.
Ik kom er niet uit.

Vannacht lag ik weer lang wakker, gewoon door die onrust. En dan wil ik van alles tegelijk.
Schrijven over vroeger bijvoorbeeld, en dan eerst over mij en Linda ’81, ’82, zodat ik in chronologische volgorde weer verder kan gaan met mijn verhaal. -Want als mijn verhaal af is, dan zal ik het begrijpen, er een oordeel aan kunnen geven en het op kunnen bergen, en verder kunnen gaan.-

Maar ook lig ik dan na te denken over dingen als ‘schijn’.
En vannacht wist ik opeens waarom ik bloggen zo fijn vind.
Dat komt omdat bloggen tweedimensionaal is. Als ik een blog lees, of liever een reactie op een blog van mezelf, dan krijg ik gewoon alleen de informatie die er staat, zonder alle poespas daaromheen als non verbale communicatie, voelen dat er iets gezegd wordt zonder dat het is gemeend, snapt u?
Lekker rustig en overzichtelijk.

‘Schijn bedriegt’. 
Daar dacht ik vannacht dus ook over na. En weer was mijn conclusie dat ik niet teveel waarde moet hechten aan woorden, maar gewoon meer moet vertrouwen op mijn buikgevoel.
Ik kwam trouwens nog een interessant stukje tegen over dat we mensen onbewust meer beoordelen op de wijze waarop ze praten en veel minder waarop ze handelen? Ik citeer: ‘Slim praten gaat over nu, en handelen over later. Zo beredeneerd lijken negatieve mensen slimmer. Vooral mensen die anderen afkraken, of pessimistisch zijn over de toekomst [….] (Bron: Pfeffer en Sutton 2002)
Mijn vader zei het ook altijd al: ‘je moet niet luisteren naar wat ze zeggen, je moet kijken naar wat ze doen’.

Daarna lag ik nog na te denken over iets mbt mijn werk.

En over buurman Tijmen die afgelopen donderdag is overleden.

Rem gaat vanmiddag even condoleren. Buurman ligt in de huiskamer opgebaard, en dat vind ik erg moeilijk nu, vandaar dat ik dus dinsdag voor mijn avonddienst naar de begrafenis ga. Hij heeft zoveel goeds voor ons gedaan.
Je vraagt je dan af hé? Ik bedoel, een leven is dan eigenlijk in een poep en een zucht voorbij. Over 100 jaar is hij gewoon een naam in een boek, een vergeelde foto op zolder. Wij allemaal toch?!

Waarom dan zo panisch onze privé levens beschermen?
Is ons leven nou zo heel veel anders?
Zo bijzonder zijn we toch niet?
-Of is het misschien dat we dat zouden willen zijn?-

Pfff…vermoeiend hoor, zo’n nachtje;-)
Nu moet ik verder met het rooster januari maken, maar omdat mijn hoofd dus zo vol is wil het gewoon niet zo lukken om me er op te concentreren.
Het stelt niets voor hoor, maar ik wil het gewoon goed doen. Misschien wil ik het wel te goed doen en dan grijpt het me een beetje bij de keel.

Verder moet ik vandaag de bedankkaartjes gaan schrijven.
Dat moet ik zelf doen. 

En de boodschappen voor de komende vijf dagen, dat moet ik ook nog doen. Rem wil dan vast wel koken vanavond.

Vanavond lekker in bad, en dan daarna Penoza kijken. Daar knap ik altijd zo van op: kijken naar fictieve mensen die nog dieper in de shit zitten dan mezelf;-D Go Carmen!

Het spijt me dat het lezen niet lukt.
Als jullie daarom bij mij afhaken begrijp ik dat best.

Fijne zondag.

51 gedachtes over “Nachtspoken

  1. Afhaken. Het idee. (Alleen soms een beetje weinig tijd om te lezen, dus misschien wel wat gemist…)
    Praten en handelen. Je kunt heel snel iets zeggen, maar het komt op het handelen aan. Je vader had gelijk. Woorden zijn vluchtig en vaak niet zo betrouwbaar. En met heel veel woorden wordt er niet altijd ook veel gezegd. Daden zijn zichtbaar. Misschien soms onhandig, maar in elk geval concreet.
    Kortom: ik meen het als ik zeg dat ik je sterk en dapper vindt.

    Liked by 1 persoon

  2. Blijf jij even lekker bij jezelf en weer eentje, pffffffffffff Ik zou het nu toch wel fijn vinden als het even ophield bij jullie zo dichtbij.

    En ja dat is zo, woorden zijn maar woorden, toch hoop ik dat terwijl jij mijn handelingen niet ziet nu, dat je weet dat het welgemeend is vanuit mijn hart, altijd en overal, bij iedereen. Ik zou het niet eens kunnen wat sommigen doen.

    Geniet voor zover mogelijk van de komende avond is dat toch? Penoza, ik kijk het niet, maar je hebt helemaal gelijk, de ellende van een ander kijken kan ontzettend opluchten, dat je het toch nog ontzettend goed hebt of zelfs kunt denken, wat zeur ik nu eigenlijk… 😉

    Dikke knuffel schat en als ik kon, kwam ik hem in het echt geven, mijn handeling voor jou ❤

    X

    Liked by 1 persoon

  3. Nee nee, zo kom je niet van me af hoor, ik blijf gewoon lezen.
    Toch maar niet teveel over tobben waarom andere mensen minder openhartig zijn dan jij. Ik denk sowieso dat heel veel mensen hun sores minder goed kunnen verwoorden dan jij.
    Dat kan héél veel oorzaken hebben en die hoéven niet perse onsympathiek bedoeld te zijn.
    Alleen bij mensen die je heel goed kent zou je natuurlijk dwars door het geluksverhaal heen kunnen kijken en waarschijnlijk weten zij dat zélf dondersgoed.
    Maar toch , zolang je het zélf maar kunt doen zoals het voor goed is gewoon lekker leven en laten leven.

    Liked by 1 persoon

    • Nee, het is vast niet onsympathiek bedoeld, en het is ieders goed recht om privé zaken niet met mij te delen, maar soms is het zo zonde van je tijd dan. En soms kom je in conflict met je zelf, je normen, je waarden.
      Je hebt gelijk, leven en laten leven.
      Amen;-)

      Like

      • Er zullen ook vást wel “gevallen”zijn dat het opluchting is wanneer de gesprekspartner( jij dus” met oprechte belangstelling kan laten blijken op de hoogte te zijn en dat “er tegen je aan”gepraat zou mogen worden. het is niet onmogelijk dat men vindt dat je wel even genoeg aan jezelf hebt. Maar dit allemaal “in het algemeen”omdat ik natuurlijk geen idee heb met wie of wat je een beetje in de maag zit.

        Liked by 1 persoon

  4. Blijf schrijven zoals je schrijft. Dat hoort bij jou, is goed voor jou.
    Als mensen hier als lezer afhaken omdat je niet terug komt lezen (reageren, anders weet ik echt niet of je wel of niet leest) dan zij het maar zo… Ik weet dat ik weinig tot niets op heb met de voort wat hoort wat lezers..
    x

    Liked by 1 persoon

  5. Afhaken, hoe kom je op het idee! Volg je gevoel maar. Je weet uiteindelijk nooit, als je mensen niet kent, of iets gemeend is of niet. En dat kan vaak je (buik)gevoel je vertellen. Ik volg ook meestal mijn gevoel of mijn hart zo je wilt.
    Je verstand is soms verstandiger maar ja… om die 2 op een lijn te krijgen, daar ben ik ook nogal druk mee zo nu en dan!
    En toneelstukjes opvoeren, daar zijn mensen goed in. Of doen alsof het er niet is, dan is het er niet of zoiets… pfff.
    In dat geval nemen ze zichzelf en iedereen eromheen in de maling! Laat maar, denk ik dan!
    Hoop dat je beter slaapt vannacht! XXX

    Liked by 1 persoon

  6. Lieve Nar,

    Ik peins er niet over om je stukjes niet meer te lezen. Wat jij schrijft is allemaal zo waar en ondanks de shit waar je continu in zit weet je toch de humor in je stukjes te brengen. Dat vind ik zo ontzettend knap van je. Dat wilde ik je gewoon even zeggen.

    Liefs Irma

    Liked by 1 persoon

  7. Af haken???? Nou nee hoor meis, waarom zou ik ??? Omdat je bij mij niet komt lezen?? Nou en?? Er zijn belangrijkere dingen!!
    In het dagelijks leven zou ik ook iemand blijven steunen, ook al vragen ze niet aan mij hoe het gaat, en zo gaat het voor mij in blogland ook hoor!! Ik kom hier lezen omdat ik jou ondertussen ontdekt heb wat voor mooi mens jij bent, en daarom blijf ik hier gewoon komen …………. en ik hoop dat nog heel lang te kunnen doen.

    Liked by 1 persoon

  8. Ik pieker er niet over om af te haken. Pas las ik op een blog: als jij bij mij een reactie achterlaat, laat ik bij jou ook een reactie achter. Een voor wat hoort wat reactie. Daar ben ik dan klaar mee.
    Denk maar niet dat je zo snel van me af bent 😉
    Je hebt teveel aan je hoofd. Dat is toch niet zo gek??
    Liefs en een knuffel

    Liked by 1 persoon

  9. Ik ben je blog beginnen lezen omdat B me er attent op maakte,
    Mijn eigen oordeel is dat je knap en persoonlijk schrijft en dat vind ik moedig.
    Ik blijf je zeker volgen, en dat hangt niet af van het feit of je mij leest of niet, want dan gaat het volgens mij alleen maar om zoveel mogelijk reacties te krijgen..
    Om nog even terug te komen op je 1e paragraaf… ik vind wel dat woorden op papier,sms,reacties… soms verkeerd kunnen overkomen of niet geheel weergeven wie of wat je bent, dat is soms moeilijk…
    Liefs!

    Liked by 1 persoon

  10. Mooi stuk weer! En nee, niet afhaken, waarom? Volgens mij heeft iedereen wel eens periodes dat het schrijven nog net lukt maar het lezen zeker niet. Of dat het schrijven lukt omdat het moet, maar voor lezen even echt geen ruimte. Dat geeft toch niet? Dat is ook niet de opzet van het volgens van een blog. Ik volg jou omdat ik jóu graag lees. Niet omdat jij mij ook moet lezen…
    Suerte!

    Liked by 1 persoon

  11. Ik begrijp je gevoel volkomen. Er staat geen verplichting op ‘bloggen’, maar ik zou het jammer vinden mocht je het niet meer doen. Wat gas terugnemen kan altijd, maar je vindt hier een uitlaatklep voor alle zwarte zaken die je de laatste jaren hebt meegemaakt.
    Sterkte !

    Liked by 1 persoon

  12. Er bestaat iets als cognitieve therapie
    Reinheid, Rust, Regelmaat
    De 3 eRRen
    Mij is daar nog iets heel belangrijks in uitgelegd, wat ik elke minuut van de dag heb leren gebruiken en wat mij bijvoorbeeld heeft geholpen, dat ik nu al 85% van de scheiding heb verwerkt.
    GEVOEL EN VERSTAND OP ÉÉN LIJN BRENGEN, DAARNA KUN JE PAS EEN BESLISSING MAKEN.
    Dus niet alleen van je buikgevoel uitgaan?
    Door mijn bipolaire stoornis, VOEL ik ontzettend veel (evenveel als 3 vrouwen 😉 )
    Als ik dat gevoel blijf volgen, wordt mijn leven een hel.
    Verstand en gevoel = evenwicht!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

