Het was niet groot, maar het dak was heel, zag Jozef. Een os stond naast een boom te grazen. Er scharrelde zelfs wat schaapjes en kippen rond het stalletje.
‘Kom Maria, laten we hier de nacht doorbrengen’. Hij pakte haar met beide handen bij haar heupen vast. Maria liet zich voorzichtig van het ezeltje afglijden. ‘Misschien hebben ze wel een eitje voor ons gelegd’, zei Maria. Ze klonk opgelucht, nu er voor even een eind was gekomen aan de lange reis.

‘Wat denk jij trouwens wat er het eerst was Jozef, het kip of het ei?’ Hij haalde zijn schouders op. ‘Geen idee. Maar kom, rust jij wat uit , dan zal ik eens kijken of ik zo’n lekker vers eitje voor je kan vinden.’

Het was al een beetje gaan schemeren toen Jozef terug kwam. De os lag naast Maria in het hooi. Ook de schaapjes en de ezel hadden hun weg gevonden naar de stal. Maria haar hoofd rustte heerlijk zacht op een warm wollen lijfje. ‘Kijk eens wat ik gevonden heb?’ Trots hield Jozef twee eitjes omhoog.
‘Ik heb er nog eens over nagedacht’, zei Maria.
Jozef keek haar vragend aan.
‘Zit je nou nog steeds aan die kip en dat ei te denken?’
Hij schudde lachend zijn hoofd.
‘Ja weet je’, vervolgde Maria, ‘ik denk dat het allemaal uit 1 en dezelfde oerbron komt en ik denk dat dat…’
‘Ssst…’
Jozef knielde bij haar neer. Pakte voorzichtig een verdwaalde haar van haar wang die bijna in haar oog verdween. ‘Ssst…je moet niet alles willen beredeneren.’ Met zijn lippen beroerde hij zachtjes haar wangen, haar kin, haar mond.
Zijn hand streelde zacht haar voorhoofd, haar blonde lokken.
‘Au!’

De os zuchtte diep, en de haan kraaide al even
toen een nieuwe UO de volgende morgen het levenslicht zag.

Geschreven uitdaging voor http://platoonline.wordpress.com
UO en WE 300 tdecember 2013

25 reacties op “UO /WE 300 wat was er eerder het kip, het ei, of kerstpiekeren?”

  1. ingridblogs Avatar

    Zo knap….dat “even uit mijn mouw schudden”kan ik dus echt niet.*dikke duim*

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Dank je wel Ingrid. Maar zo humoristisch schrijven als jij kan ik niet hoor!

      Like

  2. Marja Avatar

    Wat een leuke combi van WE en UO. (de tag bevat een klein tikfoutje)

    Like

  3. platoonline Avatar

    Ingrid, je kunt het ook ergens anders uit schudden hoor 🙂 Je duim, je oor… daar zijn geen regels voor. Probeer het eens. Je zult zien, als het lukt ga je zingend de kerst tegemoet.\

    Narda, bij jou moest ik kiezen tussen de WE en de OU. Ik heb er maar een OU van gemaakt want het past zo mooi bij die andere kippen en eieren.

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Prima! Dan kan ik mooi nog even kerst…..

      Like

  4. platoonline Avatar

    O ja, nu vergeet ik je helemaal te complimenteren. Het is een mooi verhaal. Vooral die haar en dat au als intermezzo vind ik leuk gevonden. Nu vraag ik me alleen nog af: wat was er eerder: die oerkip of dat oerei? 🙂

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Je bent wel wat veeleisend hoor Plato;-)
      Wat denk je zelf trouwens??

      Like

  5. rietepietz Avatar

    Wat grappig dat jozef jou óók al bezighoudt;-)

    Like

  6. Corline Avatar

    Dat heb je leuk opgelost: WE en UO vervlochten. In een keer klaar, zou je denken, maar daar komt Plato weer met roet strooien. Wat bedoelt hij eigenlijk met OU? De “Au” van Maria, maar dan dyslectisch? 😉
    Ik heb nog even op je blog rondgeneusd. Dank je voor de uitnodiging, trouwens. Je schrijft leuk. Maar ik vond er ook moeilijke, confronterende en moedige stukken tussen. Toch weet je ook daarin weer te relativeren. En inderdaad, je blog over de zeventiger jaren is erg herkenbaar. Ik kom nog terug!

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Leuk, gezellig, dank je!

      Like

  7. Dwarsbongel Avatar

    Mooi geschreven, je hebt een intieme sfeer neergezet!

    Like

  8. roadlaura1969 Avatar

    Ook al weer zo’n mooie UO en dan laat je ons met nog een UO achter ook nog 😉

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Dank je Laura. Wel leuk in te doen hoor. Zit al een beetje te kerstpiekeren….

      Like

      1. roadlaura1969 Avatar

        Your Welcome. .is inderdaad leuk 😀

        Like

  9. Rebelse Huisvrouw Avatar

    Inderdaad, handig om het door elkaar te laten lopen en het klinkt nog aannemelijk ook! Leuke WE/OU!!

    Like

    1. beauninoblog Avatar

      Aannemelijk? Aannemelijk??
      Het is de waarheid.
      Wat ik je brom;-))

      Like

    2. beauninoblog Avatar

      …en natuurlijk bedankt voor her complimentje. Leuk hoor!

      Like

  10. Plien Avatar
    Plien

    Mmmm zelfs toen hielden zich bezig met het vinden van Ultieme Oplossing! Erg leuk geschreven!

    Like

  11. gewoonanneke Avatar

    Een leuk verhaal waarin beide opdrachten eigenlijk in voor kwamen…. Heb zo al heel wat variaties op het kerstverhaal gelezen zo.

    Like

  12. Plato Avatar
    Plato

    Ben ik veeleisend Narda? Maar nee toch?

    Wat ik van de kip en het ei vind, staat in mijn UO blogje. Maar ja, dat is een verhaaltje. Hoe het in werkelijkheid is, kan ik niet weten. Niemand kan dat. Wat overblijft is giswerk.

    Like

Plaats een reactie