Ik heb hier een brief…

Lieve mam,

Vandaag had je 74 geworden.
En als iedereen gewoon nog leefde en gezond was hadden we het lekker in de tuin gevierd.
Je zou vast sangria hebben gemaakt. En een haringsalade en een krabsalade natuurlijk. Jammer dat ik het recept van die laatste nergens kan vinden.

Jeetje mam, vier jaar.
Vier jaar geleden alweer dat ik zo boos op je /jullie was omdat ik me ontzettend in de steek gelaten voelde toen ik die weken amper kon lopen door de pijn. Achteraf bezien waren al die hele moeilijke en verdrietige jaren toen in die eerste week van april begonnen. Hadden jullie maar eerlijk gezegd wat er aan de hand was, dan had pap echt al veel eerder zijn doorverwijzing gekregen, en dan had hij misschien nog geleefd. Ja, ik weet heus wel dat ik zo niet moet denken hoor mam. Maar het is wél zo.
Soms denk ik hetzelfde over Fenna. Had ik maar gewoon doorgezet met het AMC.

Ik wou soms zo graag dat je even bij me was mam. Dat we gewoon nog even samen konden zitten in de tuin. Beetje kijken naar de vogeltjes. Sherry-tje, rosé-tje.
We konden samen soms zo lachen hé. De kleine dingen waar ik met jou samen om kon lachen mis ik zo. Nou ja, die ‘dingen’ zijn er misschien nog wel, maar het lijkt alsof ik de enige ben die er iets grappigs aan vind. En dat voelt zo eenzaam. Met ons drietjes konden we vroeger ook zoveel lol hebben soms. Tom Sharpe lol.

Nog maar negen dagen mam en dan ben ik ook vijftig. En dan nog veertien dagen en dan ben ik net zo oud als Fenna was toen ze stierf. Ik zie zo tegen die datum op. Dat ouder worden vind ik echt niet erg. Maar het ouder worden dan Fenna wel. Voor haar is het daar gestopt. Mijn leven gaat daar door. -Als het goed is dan, niets zo onvoorspelbaar als het leven zelf.-

Ik vier mijn verjaardag daarom ook pas na die datum. En we vieren het met ons drieën: Rem is natuurlijk al vijftig geworden, en Kyl in april alweer twintig jaar. Hij komt over een paar weekjes naar huis:-D
We maken er een groot tuin/tapas feest van met familie en vrienden. Best een geregel hoor, want er komen tussen de veertig en zeventig mensen. #alles komt goed. Zo niet, dan toch.

Hopelijk hebben we hier dan alles een beetje op orde. Er moet nog zoveel gebeuren: de trap, de nieuwe vloer, waterleiding doortrekken naar buiten, schilderen. En binnenkort zullen we jullie as eindelijk gaan verstrooien, zoals we dat hebben afgesproken.
Ik heb samen met Rem laatst een hele mooie memory wal gemaakt. Daar zal ik dan een klein beetje as van jullie in de kleine hartjes bewaren, samen met foto’s en wat kleine spulletjes. De vriendin van een neefje van Rem wil voor mij een ring maken van jullie trouwringen, maar dat komt wel. Alles op zijn tijd. Als ik dat niet doe, wie doet dat later dan? Moeten ze dan altijd maar samen in een donker doosje blijven liggen? Maar ik vind het wel moeilijk hoor mam. Jullie hadden er altijd zo’n hekel aan om hem af te doen.

De kast waar jullie urnen in staan zet ik daarna op Mrktplts.
Ik wil op die plek nl. een mooi foto behang van de zee. Ik heb een hele mooie gezien van Eijf.finger. Jullie hadden toen ook fotobehang in jullie slaapkamer weet je nog? Was het net alsof je in een duinpannetje lag. Echt een jaren ’70 dingetje, dat fotobehang. Bij Merian en Francis hadden ze zelfs een heel bos in de woonkamer geplakt.

Nou ja, je hoort het, we zijn hartstikke druk. Gelukkig hebben we vanaf volgende week drie weken vrij. Kyl komt half juni thuis dus we kunnen zijn kamer nog even als opslag gebruiken, dat is dan wel weer fijn.

Nou mam, het gaat weer lekker allemaal over mij hé?
Ik zie de grijns op je gezicht zo voor me als ik dit zo zeg.
‘Geeft niet hoor kind’, zou je zeggen.

Ik mis je mam.
Heb het mooi daar vandaag. XXX

22 gedachtes over “Ik heb hier een brief…

  1. In weerwil van wat welhaast iedereen beweert, wordt het gemis steeds groter en vervaagt het verdriet allerminst. Zo ervaar ik het althans. Op de verjaardag van mijn moeder, vandaag 12 dagen geleden, heb ik gehuild als nooit tevoren.
    Sterkte, Narda. Ik weet verdorie goed wat je meemaakt.

    Liked by 1 persoon

  2. Gemis kan je opeens aanvliegen. Het is er altijd al geweest maar ineens neemt het je te grazen.
    Geef toe aan je verdriet…Ik hoop dat het schrijven van de brief je een beetje heeft opgelucht. Even tegen je moeder aan kletsen. Kon je maar even met haar bellen, hè? En met Fenna en je vader…
    Sterkte en een knuffel ♥

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

