Goed bezig…?

Ik ben de laatste weken weer lekker bezig hoor. Vorige week had ik een blaasontsteking, daarna (daardoor) last van een geïrriteerde dikke darm (ab) en vanmiddag liep ik met mijn stomme kop frontaal tegen een deurklink aan. Au!

Hoe ik dat voor elkaar kreeg?
Af en toe help ik een paar uurtjes als vrijwilliger bij de vogelopvang. Best leuk hoor. En heel leerzaam ook. Vanmiddag was ik daar samen met P . een hele ervaren dierenverzorgster. Meestal doen we dan een beetje de was, jassen we de stofzuiger erdoorheen, en geven we hier en daar wat sondevoeding of medicatie. ’s Middags is het meestal veel rustiger dan op de ochtenden, want dan moeten alle hokken en natte ruimtes schoongemaakt worden.

Vanmiddag begonnen we eigenlijk gelijk met een doodzieke wilde woerd in de blokhut. Vanwege de vogelgriep worden de binnengebrachte beestjes daar beoordeeld. Er was geen redden meer aan wat deze eend betreft en dus hebben we hem (onder supervisie van de manager uiteraard) rustig laten inslapen. Daarna hebben we zeven egeltjes van binnen naar een van de buitenverblijven verplaatst. Dat was zo leuk, eerst  gingen ze lekker even een beetje struinen door het stro met hun neusjes in de lucht
maar al snel zochten ze snel een donker beschut plekje in de hooikist, onder een holle halve boomstam of onder een schuin gezette tegel. Daarna alle voedingsbakjes en binnenhokjes weer schoongemaakt en gedesinfecteerd en de nodige huishoudelijke klusjes gedaan.
Na de koffie de sondevoedingen gegeven aan een duif en drie Turkse tortels wat beduidend makkelijker gaat dan sondevoeding geven aan een uiltje, want da’s nog best een uitdaging.

Anyway, om half vijf bracht de dierenambulance nog twee kleine Turkse tortels die we nog snel onderzochten, temperatuurden en electrolyten + een warntematje gaven. Daarna wilden we nog even snel de natte was ophangen, de droge was opvouwen, de tuinstoelen binnenhalen, en nog even snel een schone handdoek in de ontsmette bench doen waar de zieke eend in had gezeten.
En daar, tijdens die allerlaatste actie ging het dus mis: de klink stond al open en ik liep -terwijl ik al een beetje gebukt naar de bench op de grond af liep- zo tegen die ijzeren stang aan. Ik was een ogenblik helemaal verdwaasd maar toen voelde ik al snel mijn wang warm en nat worden, gelijk maar die handdoek er tegenaan gedrukt en naar P. gelopen. Gelukkig hangt er keurig een grote ehbo koffer in de receptie, en al snel leek het bloeden een beetje te stelpen. P. wilde met me naar de huisartsenpost maar dat leek me in eerste instantie nog niet zo nodig, dus ik ben naar huis gereden en heb de wond zelf bekeken, ontsmet met dettol en opnieuw afgeplakt.

Later bleef het bloeden en dus toen toch maar even naar de huisartsenpost gebeld. Ook omdat ik niet weet hoelang het geleden is dat ik een tetanusprik heb gehad.
En inmiddels is mijn winkelhaakje  dus weer kunstig aan elkaar gelijmd en geplakt, en heb ik keurig mijn prikje gekregen. Vermoedelijk zal het nog blauw worden en de zwaluwstaartjes moet ik elf dagen laten zitten.
-Geweldig, reuze charmant-

Maar goed. Over twee weken mag ik weer helpen, echt lieve mensen, het is zo leuk en leerzaam om te doen.
Over eenpaar weken breekt de grote vogeldrukte aan, dan wordt er zelfs door de vele vrijwilligers in de avonden gevoed. Ze komen dan vaak handen te kort, dus mocht u nog een gaatje hebben, schroom niet, maar pas wel een beetje op voor die kl. klink!

 

p.s. wel eerst even bellen uiteraard.

25 gedachtes over “Goed bezig…?

  1. Je moet volgens mij al behoorlijk diep gebukt gaan om tegen een klink te lopen. Of staan die hoger zodat de diertjes er niet aan kunnen ? Anyway, beterschap. En ik sluit me aan bij Thomas, leuk om nog een andere kant van je te leren kennen !

    Liked by 1 persoon

  2. Ik like wel, maar het is anders natuurlijk, eerst even, wat leuk die opvang! Dat wilde ik zelf eigenlijk ook, asiel van Almere maar natuurlijk is de locatie amper te bereiken met ov, zeker overdag niet.. lekker handig…

    Maar die laatste actie, ouch! Ik wens je toe dat het snel geneest en over is!

    X

    Liked by 1 persoon

  3. En toen hoorde je ineens vogeltjes fluiten in je hoofd die helemaal in het asiel opgenomen zijn;-) Gelukkig maar dat je het even hebt laten plakken want zo’n winkelhaak kan een leijke litteken nalaten! Mooi werk wat je daar doet, niets voor mij maar dat zou toch tever weg zijn.

    Liked by 1 persoon

  4. Wat ontzettend mieters dat je dit doet! Je zus zou apetrots op je zijn, dat weet ik zéker.
    Beterschap met je gezicht. Je zal best even sterretjes gezien hebben.
    Dikke knuffel (heel voorzichtig…)

    Liked by 1 persoon

  5. Oi, ik voel het gewoon, dat doet echt zeer. Maar het blijft leuk werk hè. Lang geleden heb ik enkele jaren in het asiel van de dierenbescherming als vrijwilliger gewerkt. Nu helpen zoonlief en ik samen met een vriendin van me regelmatig op een (zorg)boerderij met verschillende dieren en een boomgaard.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

