Uit de schoenendoos 1

En nog steeds ben ik niet klaar met de foto’s, maar vanmorgen ben ik er toch weer even mee verder gegaan. Je wordt er zo door geconfronteerd met je verdriet. Daarnaast lijkt inplakken me zo’n definitief einde. Ik kan het niet uitleggen…
Anyway. 

Ik kwam ook weer de schoenendoos tegen met de schriftjes van mijn moeder: 


En dit krantenknipsel uit ’77, mijn moeder is de kleine vrouw voorop in het midden met het bordje CRM. Heel vroeger werkte mijn moeder in gezinnen met jonge kinderen en later, toen ik naar school ging werkte ze vier ochtenden in de week bij de heer en mevrouw Ijff en op de woensdagen en vrijdagen bij mevrouw Schilp. In de vakanties gingen Zus en ik dan gewoon vaak mee. Meneer Ijff fokte parkieten en zo kwamen wij dus ook aan Harry, onze eerste parkiet. Tot hun dood is mijn moeder ze blijven werken. Ze was zo vertrouwd met ze dat zij ook degene was die ze op het laatst waste en verzorgde. Meneer Ijff overleed als laatste, na zijn overlijden is ze gestopt met werken. Ze zat trouwens ook in de stuurgroep van de gezinszorg. Kijk haar nou stoer staan daar met haar bord;-)


Tja, bezuinigingen op de zorg. 

Er lijkt nog maar weinig veranderd. 
Leren we dan niets? 

8 gedachtes over “Uit de schoenendoos 1

  1. Nog uit de tijd van “de gezinshulp” , die kwamen nog met een écht uniform om een gezin te verzorgen als de moeder ziek was. Maar dat was inderdaad in de tijd van jouw moeder al aan het veranderen. Ik herinner het me vooral uit de jaren 40/50 toen mijn moeder een paar keer opgenomen werd in “een rusthuis” en een gezinsverzorgster de boel draaiende kwam houden .

    Liked by 1 persoon

    • Dat heeft mijn moeder ook nog gedaan. Ze heeft me de boerderij nog aangewezen een paar weken voor haar dood. De moeder van het gezin was overleden tijdens het baren. Gek dat ze zelf zo moeilijk hulp bij haar verzorging kon accepteren hé?

      Like

Geef een reactie

