Allemaal slank de zomer in met Narda’s sublieme dieettips!

(Ben nu al benieuwd hoe een bericht met zo’n titel het in mijn statistieken heeft gedaan komende zomer;).

Ik zou nog even iets uitgebreider vertellen over ons eten. Na het lezen van een aantal boeken en websites heb ik voor mezelf zo’n beetje de volgende keuzes gemaakt, over het algemeen biologisch.

In een week eten we ongeveer 1 x vis (de aanbieding), 1x kip, 2x stukje biovlees/ tartaar/ gehakt, 1 x pikante sojastukjes. Verder vaak nog de bio soepballetjes van de Ahh. Vlees bak ik in de kokosolie. (Zonder kokoslucht bij ahh). Het is niet goed om Olijfolie te heet te laten worden. Komen er weer stofjes vrij of zo.
Ik heb ook gelezen dat je van kokosolie afvalt, dat zou een leuke bijkomstigheid zijn. Van het vermijden van toevoegingen val je sowieso al af. Wat nou diëten;-)?
Google maar eens : ‘afvallen, kokosolie’ en ‘afvallen zonder e-nummers’ voor de gein.

Meestal koop ik meerdere biologische groentes in 1 keer. Bijvoorbeeld Wortelen, Prei,Bloemkool, Broccoli, Tomaat en selderijstengels. Omdat we nu maar met z’n tweeën zijn laat ik van iedere groenten wat apart voor de soep, de macaroni en/ of de rijst.
Bio spinazie, boontjes vind je bij Ahh ook in het vriesvak.

Op vrijdag maak ik vaak tomaten-groentensoep met bio bouillonblokjes en speltpasta. Zaterdagmiddag eten we de rest met de lunch.
Zaterdagavond eten we altijd makkelijk. Bijvoorbeeld stokbroodje met avocado- grote garnalensalade of bio pizza mozzarella uit het vriesvak van de Ahh.
Wist u trouwens dat u beter uit een pot kunt eten dan uit blik? Uit die laag die in een blik zit komen schijnbaar toch stofjes vrij die we liever niet willen eten. Diepvries is overigens vergelijkbaar met vers.

We eten meestal het biologische brood van de ahh, of wit zuurdesem van de biowinkel, erg lekker vind ik dat.
Wel eet ik minder brood (twee a drie sneetjes per dag met roomboter ) en wat vaker salade en volle yoghurt met havermout, rozijnen, wat nootjes, zaadjes, zonnebloempitten en blauwe bessen (laatste niet biologisch, maar uit een grote zak uit de vriezer van de Ahh). Op mijn werk hebben ze sinds vorige week ook een bio saladebar;-D

Ik drink geen blauwe bessensap meer van Healthy P. (daar verslond ik liters van per week en later bleek daar nog meer suiker in te zitten dan in cola. Wel drink ik (afwisselend) groentensap, bietensap, wortelsap, pruimensap, aangelengde vlierbloesemsiroop (mmm), alle soorten thee, koffie, water, en kokosmelk. In geperst sap zit gewoon heel veel suiker. Beter schijnt het om gewoon 1 sinaasappel te eten zodat je minder suiker binnenkrijgt en tegelijkertijd meer vezels.

Eet en drink ik dan nooit eens iets lekkers?
Jawel!
Maar dan kies ik voor zoute chips in plaats van paprika (veel minder toevoegingen), of olijven met een sneetje geroosterd zuurdesem met pittige koriander pesto van ‘Heerlijk’ uit Wormerveer. (Echt de lekkerste die ik ooit geproefd heb). Bij de Hem.a hebben ze trouwens ook biologische koekjes en zoutjes. Echt niet zo duur. Verder blijf ik natuurlijk gek op lekkere kaasjes, alleen eet ik ze nu op bio melba.
Voor chocola kies ik nu Lind.t chocolade 70% puur, en minder suiker dan de andere soorten.
Een tip: Bij Heerlijk verkopen ze drie flessen Biologische wijn voor 10 euro. Echt lekker hoor, ook de rosé.

Dan nu de grote vraag:
Is het nu veel duurder om biologisch te eten?

Mijn mening:
-Op frisdranken en sappen kun je besparen als je daarvan in de plaats water drinkt en een appel of sinaasappel eet. Je valt dan dus ook af.

-Op vlees kun je besparen door er minder van te eten. Een ei of vleesvervangend product is toch ook oké?

-In biologische voeding zitten meer voedingstoffen  je hebt er dus minder van nodig.

-Ik bespaar dus op de wijn. Probeer maar eens een goede fles wijn te vinden voor 3,33!

-Ik bespaar ik beleg doordat ik minder brood eet.

-ik ‘bespaar’ op de groenten omdat ik nu geen kant en klaar gesneden pasta of soepgroenten koop.

-Ik grijp ’s avonds minder naar chips en zo.

-Maar de grote winst valt waarschijnlijk pas op de lange termijn te halen door nu te investeren in mijn gezondheid.

Ik kan me wel druk gaan maken over erfelijkheidskwesties en dergelijke, maar de meeste invloed op mijn gezondheid heb ik (hopelijk) toch zelf gewoon in de hand.

Volgens mij heb ik (voor mij) nu best een aardig evenwicht gevonden tussen lekker leven en gezond leven. 20% van wat ik eet is echt niet zo gezond. En uit eten blijven we ook gewoon doen hoor, evenals af en toe een terrasje, een lekker frietje of een lekkere kapsalon.

Eigenlijk best wel een grappig afvaldieet:
1:kokosolie in plaats van margarine en bakproducten,

2: Vermijden van chemische e-nummers. (En dan ook nog liefst even die producten met het minste suiker)

3: geen vruchten sapjes/ frisdranken

4: Vermijd light producten

5: Biologisch = voedzamer dus: iets minder eten

Iemand?

25 gedachtes over “Allemaal slank de zomer in met Narda’s sublieme dieettips!

  1. Die kokosolie blijkt helemaal goed te zijn! Heb ik ook al in huis. Ik weet alleen dat je met biogroenten goed moet weten waar ze vandaan komen (bv bij een boer die je kent), want dat ze vaak evenwaardig zijn aan gewone groenten. Maar ik heb geen enkele wijsheid in pacht en vind dat je ongelooflijk bewust bezig bent!
    Liefs x

    Liked by 1 persoon

  2. Kokosolie is ook mijn ontdekking van het jaar. Verder doe ik af en toe van 5:2 dus op twee dagen in de week eet ik een heel stuk minder (geen ontbijt, iets kleins of fruit ’s middags en veel groentjes ’s avonds). Lukt perfect, al had ik dat zelf nooit gedacht.

    Liked by 1 persoon

  3. Volgens mij hoef jij helemaal niet af te vallen Narda. In sappen zitten inderdaad heel veel suikers…heel af en toe drink ik toch stiekem sinaasappelsap.Eet sinds een week of 6 alles volkoren….crackers,rijst en macaroni,dat voedt echt veel meer.Eén keer in de week mag ik broodjes van mezelf.Ik koop ook weleens bio groenten of -vlees,meestal zonder dat ik het weet….

    Liked by 1 persoon

    • Nee, mijn gewicht past redelijk bij mijn lengte. Voor mijn leeftijd heb ik weinig te klagen. Alleen die plofbuik, méns! Maar daar doe ik het niet eens voor, want sinds ik meer spelt eet, minder brood en geen melk gaat het al een stuk beter daar beneden gelukkig. Voelt niet meer zo plof, ziet er alleen nog wel zo uit haha
      Lekker bezig ben je, veel beter dan dat strikte gedoe. succes!

      Like

  4. Wat is er tegenwoordig zoveel over suiker te klagen? Als baby vond ik moedermelk het allerlekkerste. Heerlijk zoet!

    Ik wil niet afvallen.
    Straks doe ik al die moeite en wordt ik over reden door een trein o.i.d.

    Dus houd ik het bij reuzenmergpijpen, gevulde speculaas, chocolade en Smarties (dat zijn slimme snoepjes)

    Liked by 1 persoon

  5. Wij hebben ook van die potjes kokos-prut waar je eerst met een beitel een stuk moet uit kappen. Die reuk in de pan vind ik niet erg, doet me denken aan een exotische reis.
    Je hebt me nog niet overtuigd van het belang van bio-eten, maar ik supporter wel voor een goeie afloop bij jou (en daarmee bedoel ik geen diarree !!!)

    Liked by 1 persoon

  6. Whahahahaha jouw besparingen doe ik al meer dan 10 jaar, ahum, en nog kan ik het amper bekostigen, maar oke, ik ben uitzondering in dit verhaal, ik zou dus 2x zo duur of zelfs 3x zo duur uit zijn dan jullie.. wijn, sappen, frisdranken, doe ik allang niet meer aan, chips etc, hooguit eens per maand, kortom gewoon doen, dan bespaar je een hoop, vis eet ik ook niet, kortom… vlees, ik ben al flextariër, brood heb ik nooit echt lekker gevonden, als kind al niet, je ben een Indo of niet 😛

    X

    Liked by 1 persoon

  7. Ik doe niet aan afvallen, als ik dat doe blijft er niets van me over (-:
    Sinds ik suiker, snelle koolhydraten en koken met pakjes en zakjes heb afgezworen heb ik veel meer smaak gekregen. En we eten nog gezonder ook. Het idee dat je gezond eet, geeft ook een goed gevoel in je hoofd. Als je buikomvang er dan ook nog door afneemt, zou ik zéker doorgaan op de goede weg.
    Lieve groet ♥

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

