Wat vragen over voeding

Ik had u beloofd nog even terugkomen met de resultaten van ons ‘leken-onderzoekje mbt tot Biologisch eten’.

Waarom überhaupt dit onderzoekje Narda?
Ben je soms bang om ook kanker te krijgen?

Mijn lijf speelt inderdaad een grote rol. Het is inmiddels alweer bijna vier jaar geleden dat mijn lijf hevig begon te protesteren. Ik kreeg ontstekingen in spieren, pezen en gewrichten en bulten in mijn weefsel waarvoor ik zelfs ben opgenomen in het ziekenhuis.
Nee.
Reuma was het niet.
Was het dan toch een bacterie of kan het misschien gewoon allemaal het gevolg zijn van jarenlange slechte leefgewoonten?

Prikkelbaar darm syndroom, ook zoiets. Opname in het ziekenhuis vanwege diverticulitis (ontstekingen aan uitstulpingen in de dikke darm).

Ja, het gaat allemaal beter nu. Maar dat het beter gaat (en ik er weinig over zeg) wil natuurlijk nog niet zeggen dat het goed gaat.

Vandaar dat ik mijn voeding eens goed onder de loep wilde nemen.
Van mijn moeder heb ik helaas niet zo’n heel goed voorbeeld gekregen wat voeding betreft. Volgens haar aten we heus wel gezond. Inderdaad niet veel koek, snoep, cola en chips, maar wel vaak uit blik en pakjes.
Daarnaast was een borreltje in ons gezin gewoon een synoniem voor gezellig en mensen die niet tegen rook konden waren maar aanstellers, evenals vegetariërs en andere ‘gezondheidsfreaks’.
Mijn pogingen om te stoppen met roken of gezond te eten werden niet gestimuleerd, sterker, ze werden bij voorbaat als een volstrekt zinloze actie bestempeld. ‘Steek er nou gewoon maar weer eentje op Kind, dan ben je tenminste weer een beetje gezellig’.
-En òf het er gezellig op is geworden-

Nu zou het flauw zijn om mijn moeder de schuld te geven van mijn voedingsgewoonten nu. Ik ben per slot van rekening al jaren volwassen. Maar het voorbeeld wat je van je ouders krijgt speelt m.i. wel degelijk een hele grote rol in wat je later zelf als gezond beschouwd. Ik ging er eigenlijk net als haar gewoon van uit dat wat er in ons land in de winkels ligt gewoon aan strenge eisen moet voldoen, en dus heus geen kwaad kan zolang je je maar een beetje aan de schijf van vijf houd.

Maar nu over tot de vragen die ik mezelf stelde tijdens mijn lekenonderzoekje over voeding:

-Ongezonde toevoegingen worden toegestaan omdat de hoeveelheden (porties) daarvan zo klein zijn dat ze geen schade berokkenen voor onze gezondheid. Maar wat is precies een
veilige hoeveelheid?
En wat als we op een dag tien of twintig van dat soort ‘veilige’ producten eten op een dag?
Jarenlang? Wat zijn de gevolgen op lange termijn?
Veilig betekent toch nog niet dat het goed voor ons is!

-Welke banden heeft Unilever eigenlijk met het onafhankelijke voedingscentrum dat ons adviseert chemische margarine te eten in plaats van puur natuur roomboter?
Wiens brood men eet diens taal men spreekt?
En is de Nederlandse Hartstichting nog wel zo onafhankelijk nu het logo producten van Unilever promoot? Googelt u gerust deze woorden eens samen met bijvoorbeeld het woord ‘Belangenverstrengeling’ als het u interesseert. Ik vind het zeker wel de moeite waard om daar eens goed over na te denken.
Ook niet geheel onbelangrijk om over na te denken: Wat zijn de belangen van onze overheid in de voedingsmiddelenindustrie?

Een paar andere vragen die ik voor mezelf heb proberen te beantwoorden waren:

Waarom krijgen biologische boeren eigenlijk geen subsidie?
Biologisch eten zou toch juìst financieel aantrekkelijk gemaakt moeten worden?

Wat zou er met onze economie gebeuren als we allemaal zouden besluiten biologisch te gaan eten?

Zou er dan nog genoeg eten zijn voor alle mensen?

Hoe zit dat eigenlijk precies met de verarming van onze grond?

Klopt het dat er nog maar heel weinig vitamines en mineralen in ons groente en fruit zit vergeleken met veertig jaar terug?

Nee, inderdaad, veel antwoorden geef ik u niet, maar wel de vragen die u desgewenst de antwoorden op een presenteerblaadje zullen serveren.

Volgende keer zal ik wat meer vertellen wat juist wel of juist niet meer eet.

(U kunt vast weer niet wachten hé?;-)

28 gedachtes over “Wat vragen over voeding

  1. Biologisch bestaat amper.
    Wil je biologische sla?
    Dan zul je het moeten eten met de luizen erin.
    Wil je een biologische aardappel?
    Je krijgt de kans niet, de fythoftora schimmel heeft hem eerder opgegeten dan jij.
    Je hebt wel resistente aardappelen rassen maar die zijn echt niet biologisch.
    Oké bananen dan?
    Die worden vergast om het rijpingsproces tegen te houden.
    En een ei is pas biologisch als het vol met kippenstront zit!

    Liked by 1 persoon

  2. Sinds ik behandeld wordt door de biologische arts en orthomoleculair therapeut ben ik totaal anders naar voeding gaan kijken. Ik was al met suiker en snelle koolhydraten gestopt vanwege cvs en ben maar meteen radicaal gestopt met pakjes en zakjes.
    Het is waar: de grond waarop voedsel geteeld word is uitgeput. Iedereen heeft een nijpend te kort aan o.a magnesium. Feit is dat er eerst lacherig gedaan wordt over natuurgeneeswijze maar decennia later wordt toegegeven dat bijv. foliumzuur het krijgen van open ruggetjes bij baby’s kan voorkomen.
    Ik las in de krant: als iedereen per week één stuk biologische groente/fruit koopt, de biologische boeren er hard op vooruit gaan. We zijn goed bezig (-:
    Dikke kus

    Liked by 1 persoon

  3. Denk dat bepaalde voeding niet goed is maar er was pas weer een onderzoek dat verse groentes en fruit uit de supermarkt zonder bio label ook gewoon goed zijn, niks mis mee. Zakjes en pakjes gebruik ik zelden of nooit (soms voor de soep). Als je ook normaal vers eten koop is er niets mis mee denk ik. Zou alles bio eten ook niet kunnen veroorloven. Matig eten met dingen zoals vlees is prima. Komt goed uit ben gek op salades zonder vlees haha….

    Liked by 1 persoon

  4. Je doet er niemand kwaad mee dus zolang jij er heil in ziet ben je gewoon goed bezig. Kant en klare zooi laat ik links liggen maar verder vraag ik me niet zo heel veel af, gewoon omdat ik het mag doen als ik het beste vind, en dat geldt natuurlijk óók voor jou!

    Liked by 1 persoon

  5. Sinds ik glutenvrij moet eten, eten we hier bewust(er) en gezond(er). Bijna nooit meer pakjes/zakjes, behalve de kruidenmengsels voor nasi en chili, en volgens mijn middelste moet ik ook dat hoognodig weglaten omdat ze hartstikke ongezonde ingrediënten bevatten. Was allemaal niet makkelijk voor me aangezien ik een geweldige kok ben, haha, niet dus. Maar alles went 🙂 en ik voel me echt goed hierbij.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik herinner me nog de tijd dat mijn oudste broer veertien was en hij in de examenperiode zat. Een tante raadde mijn moeder toen aan om hem (die nog nooit had gerookt) een pakje sigaretten te geven om tijdens de pauze te roken. Dat zou hem rustiger maken…
    Of hoe mijn moeder indertijd koteletten kocht waar opzij een vetrand aan hing om ‘u’ tegen te zeggen. Vet was gezond, zo werd beweerd, en tijdens de 2de wereldoorlog zouden ze gevochten hebben voor zo’n stukje vlees.
    Normen en waarden veranderen constant.
    Ook wij proberen gezond te eten. ‘Biologisch’ hoeft niet echt, want soms heb ik medelijden met de bio-groenten die in de supermarkt liggen zielig te wezen. Zo’n wortel is veel kleiner en rimpelachtiger dan een ‘gewone’ wortel, en die zaken zijn veel duurder.

    Liked by 1 persoon

  7. Heel herkenbaar. Soms hoor ik al om me heen zuchten als ik weer met een documentaire aan kom over voeding. Maar juist door al die documentaires ben ik ander gaan eten. Want ook mijn moeder gebruikte vaak pakjes en zakjes. Volgens mij stond men er in die tijd echt niet bij stil dat al die suikers, zouten en andere toevoegingen gewoon ongezond zijn. Door de documentaires ben ik ook gaan opletten waar allemaal suiker en zout aan toegevoegd is….niet normaal gewoon. Tis helaas soms moeilijker iets zonder toevoegingen te verkrijgen dan met.
    Natuurlijk vind ik het soms lastig, want ik hou van chips, pizza en andere ongezonde vette zoute dingen, en natuurlijk eet ik die echt soms nog wel. Maar daarnaast ben ik anders gaan koken, geen pakjes meer maar gewoon losse kruiden en ingrediënten….en dat is is helemaal niet zo ingewikkeld als ik daarvoor dacht.
    Vorig jaar door anders eten zelfs aardig wat kilo’s kwijt geraakt, die er alleen helaas weer aanzitten sinds het stoppen met roken. Maar het mooie weer komt eraan, dus wordt het weer makkelijker om wat actiever buiten te zijn en minder bank te hangen.

    Liked by 1 persoon

    • Dank je voor je uitgebreide reactie Spinnetje. Leuk om te lezen dat jij er ook zo mee bezig bent. Heb je de mozzarella bio pizza van de appie al geprobeerd? Ik vond hem erg lekker.

      Met de kruiden ben ik nog aan het experimenteren. Ik kan wel zeggen dat mijn tomatensoep nog nooit zo lekker heeft gesmaakt. Wel zonde van dat roken, maar weet je? Op een dag ben je het zo zat, en dan lukt het je gewoon zonder veel moeite. Ik ben nu bijna vier jaar gestopt. (5?)

      Blog je weleens over voeding?
      (Ik lees niet veel bij je, uit tijdgebrek, sorry).

      Gr. Narda

      Ps: wist je dat je beter zoute chips kunt eten dan paprika?

      Like

      • Dat wist ik niet van de chips….ben ik toch niet zo heel slecht bezig. In het weekend hebben we altijd een zakje chips..omdat het weekend is.
        Ik blog niet veel over voeding. Ik loop nog steeds enorm achter met het uitzoeken van foto’s…ben nu bezig met foto’s voor op m’n blog van mei vorig jaar. Daar eerst maar eens wat mee doen 🙂 Ik plaats wel de links van goede docu’s over voeding op m’n facebook.
        Ik ben nu wel bezig om voor zoonlief wat basis recepten te verzamelen en op een blog te zetten voor als hij het huis uit gaat. Ik had zelf ook zo’n schriftje en vond het wel handig. Want koken als je net op jezelf woont is toch net weer anders dan samen met je moeder koken.

        Liked by 1 persoon

  8. Maak me niet zo druk hoor.. koop wel vrije uitloop eieren, maar daar is het wel mee gezegd,
    Ieder moet doen wat hij/zij denkt dat goed is. En ieder mens heeft zo zijn eigen ideeën en gelukkig mag dat. Maar ik heb leukere dingen om over na te denken en te doen dan over voedingsmiddelen na te denken! Teveel diëten gevolgd, daar komt die aversie vast door..
    X

    Liked by 1 persoon

  9. Vlees en kaas haal ik bij een bioboer enerzijds en gewoon bij de supermarkt anderzijds. Van twee walletjes eten zeg maar, doch dan letterlijk.
    Wij eten verder ontzettend veel groenten en vruchten uit eigen (lees: de ouderlijke) grote moestuin. Weet je tenminste wat je op je bord hebt.
    Aanvullen doe ik met voedingssupplementen (onder andere magnesium) en gerichte vitaminen. Als hovenier verbruik ik nogal wat energie, en zulks helpt me daadwerkelijk.

    Maar elke zaterdag is er friet en fastfoodvlees en mayo. Alles weer om zeep, natuurlijk. 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Verse groenten en fruit. Soms is een diepvriespak of pot sneller en handiger. En weet je, al die groenten in pot of bevroren blijken helemaal zo ongezond niet te zijn! Het zijn vaak die pakjes droge zooi om iets aan te maken (Spaghetti, macaroni, nasi (!! YEK)) die zoveel suiker en troep bevatten, dat je dat beter zelf kunt maken met verse ingrediënten. Wij koken al jaren zonder pakjes of toevoegingen en we willen niet anders meer! Een pakje?? Iek…!!!

    Liked by 1 persoon

  11. Ik heb eens een aflevering van keuringsdienst van waarde? Of 1 van die andere programma’s gezien waar men vertelt, ja de biologische boeren zelf trouwens, dat het in ons land amper te doen is om biologisch te telen, daar zit ook weer een label aan, het moet zover van andere boerderijen afliggen die wel met chemie werken en bla, was ook met de honing zo, ook in biologische honing zit plastic bijv…

    Maar ik ben het met je eens, dankzij de programma’s denk ik daar ook over na, en ja ben het met je eens, maar zelfs een eigen moestuin zou in ons land niet eens biologisch zijn ook al teel je biologisch, de wind draagt ver… Nou goed, het allerliefst zou ik zelf gaan telen denk ik vaak, maar ja… verarming van de grond inderdaad, krijg je dat weer.

    Biologisch is voor mij vaak onhaalbaar ivm de kosten inderdaad, en ik moet wel eten, gelukkig heb ik wel gezond mee gekregen van thuis, al zitten daar ook haken en ogen aan, want nu moet je denken aan de gezondheidsnormen die we in de jaren ’80 kregen die nu ook stuk voor stuk neer gehaald worden… en ja, als het even kan, boter, ik eet gewoon roomboter, MET zout zelfs, omdat ik dus bijna altijd zelf kook, amper snoep of chips eet, bleek dat ik te weinig zout naar binnen kreeg en daar mijn verkrampingen vandaan kwamen, ik heb zelfs voor de dagen dat ik veel sport, het zwemmen dus, bouillon staan… zodat ik direct erna, of ervoor, een kop zoute bouillon naar binnen kan werken en ja dat werkt voor mij.

    X

    Liked by 1 persoon

    • Ik heb vorige week ook weer gezaaid. Biologische zaadjes op biologische tuinaarde, nou, als dat over een paar maanden geen smullen word!!
      Ze hebben weer moedtuintjes bij de Ahh, ook zo’n leuk initiatief. Jij had vorig jaar toch een stuk of wat moestuintjes?

      Liked by 1 persoon

      • Ja, die had ik, met mijn moeder mee gegeven heeft ze wel van geoogst maar ze is niet zo van foto’s maken of vertellen dan, hahahaha Ik hoorde het gisteren maar heb nog niet van dienaard boodschappen gedaan dat ik ze nu al heb, heb wel al gezegd, dit is eigenlijk te laat, sommigen hadden allang in de grond moeten zitten 😉

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

