Narda moet kiezen

Wat worden we toch weer lekker bezig gehouden met de kieswijzer, peilingen, debatten en Kamergotchi’s.
Weet u al waar u op stemt?

Het is ook zo moeilijk om alle standpunten van de partijen helemaal goed te doorgronden, laat staan de consequenties te overzien van de wegen die zij willen inslaan. Ik vind het om die reden eigenlijk best wel een angstige gedachte dat iedere Nederlander boven de achttien gewoon lukraak mag gaan stemmen. Ik probeer nog mijn best te doen door het wel te begrijpen, maar hoevelen zullen straks hun stem gaan uitbrengen terwijl ze de uiteindelijke gevolgen van hun keuze maar amper kunnen overzien? Om die reden lijkt een bindend referendum mij best eng. U niet?

En dan hebben we ook nog de kiezers die strategisch kiezen in plaats van op de partij waar zij eigenlijk voor zouden stemmen als ze niet bewust opgefokt zouden worden door media en peilingen. Of dat achteraf allemaal zo strategisch is betwijfel ik.

Ik denk dat ik deze keer maar weer gewoon mijn hart volg.
Wat zou ik willen?
Wat weegt voor mij zwaar?

Ik denk dat ik wel op een groene partij stem. Ik geloof dat de wereld er gewoon mooier en beter op zal worden zonder extra snelwegen, zonder mega stallen, zonder kunstmatige toevoegingen.
Het is toch eigenlijk eigenlijk bij de konijnen af dat biologische boeren geen subsidie krijgen en houders van megastallen wel?
En dat sommige mensen (die dat wel zouden willen) zich gewoon niet financieel kunnen veroorloven goede voeding te kopen? Ik begrijp dat niet.
Als mensen namelijk gezonder eten worden ze uiteindelijk over het algemeen ook gezonder.
Daardoor zullen waarschijnlijk ook na verloop van tijd de ziektenkosten dalen, wat m.i. weer een gunstig effect zal hebben op de kosten van de gezondheidszorg.
Dus ja: ik ben voor een hoger btw tarief voor vlees. Van een dag geen vlees, of gewoon minder vlees op je bord is volgens mij nog geen mens doodgegaan. Als de prijs tussen biologisch vlees en niet biologisch vlees hetzelfde zou zijn, waar zou u dan voor kiezen?

Ook voel ik er veel voor om ouderen de mogelijkheid te bieden om gratis met het openbaar te reizen. Zij zullen dan eerder hun auto verkopen waardoor het rustiger zal worden op de wegen.
En ja, ik ben ook heel erg voor de kilometerheffing.

Verder kies ik ervoor om hypotheek aftrek verder ongewijzigd te laten.
En moeten de klassen natuurlijk kleiner, de leraren beter beloond, en moet er (wijs!) worden geïnvesteerd in de zorg.

Komen we bij de pensioenleeftijd.
Mij lijkt het zelf best leuk om mij op mijn 65 ste nog twee jaar ergens mijn levenservaring tot zijn recht te laten komen als vrijwilliger in plaats van door te werken tot mijn 67ste. Mantelzorg, kinderoppas, buddy, Nederlandse les, you name it! De jongere generatie kan dan gewoon mijn baantje overnemen en geld gaan verdienen in plaats van een verplichte maatschappelijke stage te volgen.

Goed, wat is verder belangrijk voor me…

Een veilig land.
Teelt en verkoop van wiet mag van mij best hoor. Heeft u ooit wel eens iemand agressief zien worden van een joint? Ik niet. Wel van alcohol. Het geld dat nu besteed wordt aan drugscriminaliteit kan dan besteed worden aan criminele praktijken die er veel meer toe doen. Bovendien kan er dan accijns over de verloop van wiet worden geheven. Strak plan lijkt me.

Ook voel ik er veel voor om de hoogste inkomensgroepen meer belasting te laten betalen. De koopkracht van de kleinere inkomens moet erop vooruit.
Ik zou het ook echt fijn vinden als al de kleinere winkeltjes zouden kunnen blijven bestaan, en mensen ‘boodschappen doen’ weer zouden gaan zien als een sociaal gebeuren. Even een praatje met de buurman van de hoek, de slager. Veel ouderen die juist daaraan zoveel behoefte hebben hebben geen geld voor de warme bakker, maar gaan voor de veel minder voedzame variëteiten naar de goedkopere supermarkten. De kans is daardoor veel kleiner op controle vanuit de buurt, de gemeenschap. Bovendien schaadt het uiteindelijk de gezondheid, maar daar had ik het al over gehad.

Wat vind ik van het leenstelsel voor studenten. Kylian was al de klos omdat hij als MBO student geen reiskostenvergoeding kreeg tot zijn achttiende. En nu weer.
Daarom vind ik dit ook een moeilijke. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De financiële mogelijkheid om een studie te volgen moet er in ieder geval voor iedereen zijn. Onderwijs volgen moet ten alle tijden gestimuleerd worden, en niet gedemotiveerd. Je zou er toch bang van worden als adolescent.

Kunst en cultuur.
Ook een moeilijke. Geen prioriteit voor mij. Voor u? Misschien kunnen we een stuk of wat cultuurbonnen in het kerstpakket stoppen?

De grenzen sluiten voor islamistische landen?
Wat mij zeer verbaasd is dat het CDA in Nederland opgegroeide kindertjes gewoon zonder pardon de grens over wil zetten. Evenals VVD. Gevalletje ‘Schuld van de ouders’.
Wat mij ook opvalt is dat het CDA vind dat de regering gemeenten moet verbieden om onderdak te bieden aan illegalen. *Waar heb ik dat toch meer gehoord?* Mozes Christus, God voor ons allen, ieder voor zich?
Waar gaat dat heen?
-de grens over?-

Het landelijk zorgfonds. Ik weet niet. Wat denkt u?
Ik vind dat er wel een eind moet komen aan de macht van de geneesmiddelenindustrieen en de zorgverzekeraars. Dat zonder meer.

Defensie dan.
Ja, ik denk dat we wel naar de NAVO norm toe moeten. Meer op gevoel dan op wijsheid gebaseerd.

Een Europees leger.
Pfff…ik ben eigenlijk tegen alle geweld. Maar ik voel me best onveilig. Die gekke Trump, IS, Herkent u dit? Doe mij maar een leger ja.

Ontwikkelingshulp.
Hulp hoeft niet altijd in de vorm van geld te komen. Geld? Terwijl er hier in Nederland ook armoede heerst?  Misschien een verplichte hulpstage in arme landen voor gezonde 65 plussers die geen zin hebben door te werken tot hun 67ste? I’m in!

De EU.
Beetje laat om er nog uit te stappen, maar was vanaf het begin volgens mij al geen goed idee. Niet op deze manier bedoel ik. Uitbuiting van Polen, Portugezen, baanverlies door oneerlijke concurrentie, vreselijk allemaal.
Het gekke is dat deze buitenlandse werknemers wel hun premies moeten afdragen, maar zodra zij aanspraak willen maken op bijvoorbeeld ziektekostenverzekering ze daar geen recht op hebben omdat ze geen vast woonadres hebben en dus niet ingeschreven kunnen worden bij de gemeente.
En wie wordt daar weer beter van??

Heb ik nog iets toe te voegen?
Eigenlijk zijn er alleen nog punten die voor mij zo vanzelfsprekend zijn dat ik ze hier niet eens wil bespreken.
Heb ik ook geen tijd meer voor:
Jesse roept!

23 gedachtes over “Narda moet kiezen

  1. Ik heb totáál geen zin me in deze verkiezingen te verdiepen, heb wel opgelet de laatste vier jaar dus stemmen moet dan toch lukken al realiseer ik me heel goed dat wonderen niet bestaan, het blijft gewoon een zooitje.

    Like

  2. Met diverse kieswijzers kom ik toch steeds weer op dezelfde partij uit. Al jaren eigenlijk terwijl ik steeds groener ga denken en iets vind van bepaalde onderwerpen. Verdiep me wel een snufje in de mening van andere partijen en zie bij een aantal ook goede punten, maar je kan er maar op 1 stemmen. Groeten aan Jesse!

    Liked by 1 persoon

  3. Ons systeem is nou eenmaal zo ingericht dat ook al zou een politieke partij het willen ze altijd moeten samenwerken en dealen met elkaar, dat is gewoon niet anders. Dus ik geloof ze ook niet meer.

    Like

  4. Ik ga stemmen! De eerste keer in mijn leven op een man, alle andere keren daarna op een vrouw. Bij iedere verkiezing wanneer ik de stemwijzer invul, kom ik uit bij de Christen Unie. Die wordt het dus niet (-: Mijn stem laat ik nooit verloren gaan. Als ik dat wel doe mag ik vier jaar niet op de politiek mopperen, ha!
    Hup Narda, ook jij gaat stemmen. Dat is het belangrijkste.
    Dikke kus.
    PS: Leuke foto van de auto van Kyl op fb.
    Je zult hem missen maar wat doet hij het goed. Ik was een tijd een lurker maar heb sommige blogs (zoals de jouwe) wel gelezen ♥

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

