Tournée minérale

Tournée minérale!

Menig Vlaming zal direct begrijpen waar ik het over heb: de hele maand februari alcohol-loos door het leven. Ik las er vorige week over bij blogmaatje Tiny, op hetzelfde moment dat Rem zich zat te verdiepen in een bieb-boek over biologische voeding dat ik eerder die week nog in een opwelling uit het schap had gegrist, toen ik op zoek was naar een boek over de effecten van goede voeding op de bloeddruk. (Dit weer naar aanleiding van het blog van weer een ander Vlaams maatje (ja, die reislustige met die hele grote neus en onderbroeken van het merk Piwi inderdaad, maar dit terzijde)

Maar goed, ik -overal voor in- besloot spontaan mee te doen.
Waarom niet? Niet dat ik heel veel drink hoor, gemiddeld tien glaasjes per week denk ik, uitzonderingen daargelaten.
Maar ik wil gewoon wel eens weten of ik inderdaad heus best een maand zonder druppel alcohol kan. Èn ik wil wel eens weten of ik dan echt beter zal slapen, zoals de site belooft.
Wil ook wel eens weten wat voor effect dat op mijn lijf zal hebben.
En gelukkig wilde Rem hetzelfde.
‘Maar’, zei hij,’ dan wil ik wel het geld wat we aan wijn en bier besparen gaan investeren in biologische voeding!’

Zo gezegd zo gedaan. We hadden kindlief nog niet gedropt op het vliegveld of we reden linea recta naar de Eco Plaza in Zaandam om een voorraad bio-voer in te slaan waar u U tegen zegt!

En vandaag is het dus al weer dag vijf dat wij geen drupje alcohol hebben gedronken. Tot nu toe gaat het best makkelijk hoor, appeltje-eitje (letterlijk;), al geloof ik wel dat ik over een paar weken geen fruit-, groente, of kokossapje meer kan zien;)

Het was trouwens best een interessant boek wat ik zo in de gauwigheid had meegenomen. Mocht het u interesseren: het heet 100% gifvrij en is geschreven door Julia Kang.
Nu wil ik niet beweren dat ik ineens het licht gezien heb na het doorbladeren van dat boek hoor, maar even stilstaan bij wàt ik nou eigenlijk precies allemaal naar binnen werk kan natuurlijk geen kwaad, zeker niet met dit gekke zeurlijf.
De resultaten hoort u aan het eind van de maand van mij, en mocht u nu denken: ‘Goh, eigenlijk helemaal geen gek idee om eens een maandje samen met een heleboel  andere mensen niet te drinken:  In Nederland hebben we iets soortgelijks op de agenda staan. Op de site van Ik pas kunt u zich eventueel hiervoor aanmelden. Gaat 1 maart aanstaande van start, maar duurt wel iets langer.

Tja, zóóó dom zijn die Vlamingen nou ook weer niet;-D

35 gedachtes over “Tournée minérale

  1. Ik drink geen alcohol ivm de medicijnen die ik slik. Campari met ijs vind ik het lekkerst, maar ik leef al acht jaar zonder (-: Als je je eenmaal gaat verdiepen in gezonde voeding gaat er een wereld voor je open wat het allemaal voor je kan doen.
    Succes met “afkicken!”
    Dikke kus ♥

    Liked by 1 persoon

  2. Ik doe niet mee… omdat ik eigenlijk nog heel zelden alcohol drink. Mijn gemiddelde is één glas per jaar. Ik heb er ook domweg geen behoefte aan. Niet dat ik nu heel gezond leef: ik heb andere ongezonde gewoontes. Niet roken maar ik ben nogal zwaarlijvig, beweeg te weinig en bezondig me vooral aan chocolade. Misschien dat ik dat ‘vergif’ maar eens moet uit mijn leven bannen?

    Liked by 1 persoon

  3. Ik sla een rondje over. Ik drink al bewust vijf dagen per week niet en ben daar heel streng in. Nee is nee. Ik zie zelf het nut er niet van in om die twee dagen die overblijven, mezelf een wijntje te ontzien.
    Maarre: succes jullie! 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Ik drink sinds 2 jaar bijna geen alcohol meer. Alleen nog een glaasje bij een verjaardag of heel speciale dag en dat zijn er niet veel. Ik dronk toch wel veel meer dan die 10 glazen van jou per week. Ik.moest radicaal stoppen, verminderen bv alleen het weekend hield ik niet vol. Al met al voel ik me er wel beter bij en het stoppen met alcohol heeft zeker geen negatief effect gehad op het slapen. Ik drink nu voornamelijk thee en water en mis de alcohol totaal niet. Ik vind het wel nog steeds lekker, hoor! Ik moest dit gewoon even vertellen, weinig mensen weten ervan en ik ben er zo trots op! Ik wens jullie veel succes met de alcoholvrije maand! 😘

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

