Als je bij mij weggaat/ Muziektag

‘Als je bij me weggaat
mag ik dan met je mee?’

Deze twee regels kwamen meteen in mij op toen ik op het blog van Mirjam Kakelbont de vraag ‘Wat is het mooiste stukje songtekst en van wie?‘ van Roos las. De regels die ik noem komen uit een liedje van Paul de Leeuw.
Prachtige regels tekst vind ik het. Zo kwetsbaar, zo veelzeggend. Ik voel daar gelijk van alles bij stromen, van mijn kruin naar diep in mijn buik door mijn hart naar mijn tenen en weer terug.
Het kan niet anders of de schrijver van deze twee regels moet dit ook ooit zo gevoeld hebben. Ìk voel tenminste zijn liefde, zijn wanhoop, bescheidenheid, intense kwetsbaarheid.
Een heel verhaal in slechts in -wat zijn het?- elf woorden.

Helaas heb ik ook weleens het omgekeerde. Dan is een tekst zo berekenend  geschreven, niet bedoeld om de eigen emotie te uiten, geen enkele drang, maar slechts bedoeld om emotie  bij de luisteraar op te roepen en tot kopen te verleiden. Woorden zonder lading vind ik het: Je hoort ze wel, maar je voelt ze niet.

Afgelopen zaterdag waren Rem en ik naar een concert van de Dijk in Haarlem. Ouwe lullen naar ouwe lullen dus, in een zaal allemaal andere ouwe lullen. Gezellig;)
We hebben genoten, van de zang, van de dans, maar het meeste heb ik toch wel genoten van de saxofoon solo van Roland Brunt. De kwaliteit van mijn opname was helaas niet al te best, maar om u een idee te geven: bij 5 minuut 40 beginnen! 

Ik zou het eigenlijk best leuk vinden om ook eens van u te horen wat voor u het mooiste stukje songtekst of mooiste instrument (solo) is. Dat kan (als u daar tenminste zin in heeft) natuurlijk gewoon in een reactie hieronder, maar we kunnen er natuurlijk ook gewoon een gezellige muziektag van maken.
Laat u het mij weten als u het batonnetje hier overneemt?

 

58 gedachtes over “Als je bij mij weggaat/ Muziektag

  1. Het eerste wat in mij op komt is deze clip van Marco Borsato. De clip is opgenomen op Curaçao, het gaat erover dat geld dus niet gelukkig maat. Maar wat voor mij zo aangrijpend is in deze clip, is dat René (mijn man) er in meespeelt. Hij krijgt hier een motor kado (zijn eigen motor, met een mooie strik erom). Niet lang na de opnames heeft hij een heel zwaar ongeluk gehad waardoor hij niet meer kan rijden, zelfs moeilijk kan lopen. Ik zou alle geld van de wereld willen geven om hem zonder pijn te zien. Daarom deze clip, die geweldige stoere vent die zijn eigen motor krijgt. Overigen is hij voor mij nog steeds die geweldige sterke vent waar ik op kan rekenen en steunen. OK, genoeg emotie…. Liefs Petra

    Liked by 2 people

  2. Het allermooiste instrument kan ik niet kiezen, maar ik heb Jozef Van Wissem ongelooflijke klanken uit een luit zien toveren en een straatmuzikant met een viool heeft me ooit zo ontroerd dat ik daar geen woorden voor vind.

    Een piano, klankschaal, stem, sax, cello, het kan allemaal naar je strot grijpen indien solo. En als ze samen spelen evenzeer… Yay voor analoge muziek 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Mooi als je zomaar een fragment in je hoofd krijgt hè…
    In de liedjes van de 3JS zitten prachtige teksten.. Heel veel kan ik er noemen, maar één is de mooiste: “Wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd…” uit het nummer Leef en Strijd…
    Krijg er elke keer nog kippenvel van als ik het hoor..

    Like

  4. De dijk, ook mijn tijd (hmmm ook oud dus) Mooie nummers hebben ze en ergens blijft Huub van der Lubbe ergens in mijn herinnering ook verbonden met zo’n echte oude Nederlandse film, brandende liefde.
    Wat ik zelf nog steeds erg mooi vind is de tekst van Pastorale (Nee zo oud ben ik niet, maar mijn ouders draaide het) en “Ik heb je lief” van Paul de Leeuw….en een aantal nummers van Blof…maar dan wordt het lijstje zo lang.
    Muzikaal gezien kan ik erg genieten van Candy Dulfer op haar saxofoon, maar ik hou ook van viool en een mooi stuk op de piano.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, dat kan ik me voorstellen. Met veel (laatste) nrs van hem heb ik niets maar deze is zo mooi inderdaad. ’94? Dat is best een tijdje terug. Was je nog jong toen je vader overleed? Een plotselinge dood, ik weet zo goed wat dat inhoud…

      Like

      • Ik was 29. Stonden op de camping in Muiderzand met 3 caravans, ouders, broer en schoonzus en wij met de kinderen. Mijn vader was niet lekker zaterdagavond en wilde thuis slapen. Schijnt de hele nacht gespookt te hebben. Is met de auto nog van Krommenie naar Muiderzand gereden. Is met mijn ma en mijn oudste zoon uitgestapt om naar de caravan te lopen en is toen in elkaar gezakt. Direct kids weggedirigeerd en heb samen met mijn broer hartmassage en beademing gegeven. Helaas tevergeefs. Was 19 juni 1994, vaderdag….

        Like

  5. Och jeetje, heb je even…. 🙂
    Heel toevallig vrijdag weer één van mijn lievelingsliedjes gehoord, prachtig vertolkt door Elke Vierveijzer en Michiel Wetzer op de piano, in een ode aan Maarten van Roozendaal (ik kende haar/hen niet, maar ben absoluut fan!) En luister ook gerust naar ‘Christoffel’ of ‘Red mij niet’ 🙂

    Tja… en dus, excuus, soort van, maar toch hier de hele tekst omdat ik niet kan/wil kiezen 🙂

    Ach zie de lammeren nou toch lurken
    Aan hun vers geschoren moeders
    En hoe de jonge zwanen
    Donzen in de zachte sloot
    En hoe de zwoele wind de wolken waait
    Tot pas gewassen luchten

    Kan iets mooier dan het mooi is
    Kan iets groter zijn dan groot

    En voel de hosta nou toch lonken
    Haar knoppen staan op barsten
    Het nieuwe riet drinkt gulzig water
    Uit de smalle vaart

    Kan iets frisser dan het fris is
    Wulpser dan het wulpste

    Ach ik ben Goddank
    Dus nog een keer
    Een jonge lente waard

    En zie de irissen nou toch pronken
    Met hun stampers als koralen
    Een varen rolt haar blaren
    Als een leguanentong
    En zie de veulens nou toch wankelen
    En de vogels naar hun nesten

    Kan iets verser dan het vers is
    Kan iets jonger zijn dan jong

    Zie hoe de zon een scherpe schaduw trekt
    Onder de wijde wilgen
    De puppies rennen rondjes
    Bijtend naar hun eigen staart

    Kan iets leuker dan het leuk is
    Jeugdiger dan jeugdig

    Ach ik ben Goddank
    Dus nog een keer
    Een jonge lente waard

    Dit is zo mooi
    Het is om te janken zo mooi
    Mooi, om te janken zo mooi

    En nu de wingerd zich wellustig
    En het onkruid onbezonnen
    En ik mezelf aftel
    Van volwassen naar bejaard

    Wordt het groener dan het groen was
    Nu ik grijzer dan ik grijs ben

    Ach ik ben Goddank
    Dus nog een keer
    Een jonge lente waard

    Mooi
    Het is om te janken zo mooi
    Mooi, om te janken zo mooi

    En als vannacht de open hemel
    De sterren strak laat stralen
    En ik buiten op mijn rug lig
    Starend naar het firmament

    Kan het stiller dan het stil is
    Eeuwiger dan eeuwig

    Dan ben ik Goddank
    Dus nog een keer
    Gevangen in het moment

    Oh
    Dit is zo mooi
    Het is om te janken zo mooi
    Mooi, om te janken zo mooi
    Mooi, om te janken zo mooi
    Mooi
    Om te janken zo mooi…

    Like

    • Ik heb wel even hoor, zeker voor Maarten van Roosendaal. Ik heb hem trouwens een keer zien optreden tijdens de Parade.
      Wat een prachtige tekst, zo eentje waarvan je zou willen dat je hem zelf geschreven had. De sfeer doet me een beetje denken aan ‘kalverliefde’ van Robert long.

      Like

  6. Ik heb een stukje van Robbie Williams, uit Feel, dat vaak, niet altijd, nogal bij me past.

    I just wanna feel
    Real love feel the home that I live in
    I got too much love
    Running through my veins
    To go to waste

    Vast nog wel meer, maar deze kwam meteen naar boven.

    Liked by 1 persoon

  7. Wat een leuk idee, deze Muziektag!
    Muziek kan me maken en breken.
    Ik vind het moeilijk een stuk tekst te kiezen; het hangt van mijn stemming af.
    “Mag ik dan bij jou?” van Claudia de Breij vind ik mooi. Het geeft een fijn gevoel om bij iemand te mogen komen schuilen.
    “Steppewolf” van Frank Boeijen en Stef Bos en “Pastorale” zijn ook prachtig.
    Muziek van Keane en Tom Odell hoor ik graag. Maar niets haalt het bij David Bowie.
    Zijn stem herken ik uit tienduizenden. Er gaat geen dag voorbij zonder een liedje van hem.
    De sax die de introductie speelt van “Young Americans” is de ringtone op mijn mobiel. Kort maar krachtig.
    Het is weer een epistel geworden. Sorry dat ik je blog overneem…
    Dikke kus ♥

    Liked by 1 persoon

  8. Pingback: Muziekstokje/tag. | bentenge

  9. Ja muziek kan héel veel betekenen voor menen en ook veel herinneringen bewaren in combinatie mét die muziek of tekst, dat blijkt al heel duidelijk . De Dijk klinkt lekker, de saxofoonsolo is minder miijn ding en het nummer dat jij bedoelt van Paul de Leeuw ken ik niet, ik ga lekker;-) kan het nu even niet opzoeken zonder Henk te storen bij de TV.
    Het is wél een onderwerp waar je makkelijk lógjes vol over kunt schrijven ( maar dat ga ik niet doen) want er is zo vreselijk véél muziek die de moeite waar is al dan niet door de tekst.
    Er schiet me niet direct een stuk tekst te binnen dat me méér dan alle andere boeit . Teksten van Robert Long zijn bijv. altijd de moeite waard.
    Als ik één ding moet noemen dan misschien wel iets zónder tekst van Pink Floyd maar waarvan de titel veelzeggend genoeg is omdat ik dat al in gedachte heb voor een plechtigheid” wanneer Henk voor mij zou komen te overlijden. De eerste 4 minuten van de LP “whis you were here
    met dit nummer, maar dan ook alleen tot de vierde minuut. Niet dat de rest niét goed is maar minder passend voor zo’n gelegenheid. Ik krijg daar kippenvel van, nog steeds.

    Liked by 1 persoon

  10. Ik was een jaar of 8 toen ik voor het eerst de film “De Kleine Zeemeermin” zag. En nu, zoveel jaren later, krijg ik nog steeds tranen in mijn ogen bij die scene waarin ze vanop een rots naar de prins op het strand zit te kijken, en zingt dat ze alles zou weggeven om bij hem te zijn. Call me a hopeless romantic, maar Alan Menken is een van mijn favoriete componisten aller tijden.

    Liked by 1 persoon

  11. Wat een mooie blogpost dit zeg, en de reacties, ook geweldig.

    Ik heb eerder vanavond al je post gelezen en in tegenstelling tot ‘normaal’ wist ik niet hoe ik erop moest reageren…. nu, enkele uren later, kan ik je toch nog steeds niet 1 of meerdere specifieke nummers benoemen.

    Mijn smaak is heel breed en in veel genres is muziek aanwezig die mij altijd weer enorm raken kan. Ik kan klassieke nummers noemen, musicalnummers, jazznummers, r&b, pop, religieuze maar ook instrumentaal. Met de beste wil ter wereld kan ik niet vertellen welk nummer nou echt mijn all time favorite nr 1 is… De muziekstukken die mij raken zijn niet alleen enorm verschillend qua genre maar ook qua hoe ze mij raken omdat dat laatste weer geheel afhankelijk is van mijn bui op het specifieke moment. En tja, als bi-polair iemand is die emotie niet alleen heel vaak enorm verschillend maar ook de intensiteit van het beleven van een moment verschilt enorm.
    En dan is er nog een verschil….
    Het luisteren van een muziekstuk is 1, het zelf zingen is 2, het zelf spelen met een instrument is 3 en binnen die 3 zijn de emoties ook heel erg verschillend dus ook de impact van een specifiek muziekstuk..

    Misschien is het juist wel die diversiteit die maakt dat ieder mens ‘gek’ op muziek is op welke manier dan ook…. het gaat erom wat het met je ♥ doet….

    …. ik ga er een nachtje over slapen (ook al niet mijn gewoonte glimlach) of ik er zelf een blogpost aan zal wijden of niet….

    Ja je hebt wel iets in mij losgemaakt zeg….jeetje….. 😉

    Liked by 1 persoon

  12. Pingback: Hoe een balletje kan rollen… |

  13. Wat een heerlijke sax solo zeg!!
    Mijn eerste favoriet is en blijft : Music was my first love , de tekst vind ik geweldig, maar het instrumentale tussen stuk ………. men ……. dat staat het kippenvel meters hoog op mijn armen …… zeker omdat ik weet dat het ook zo’n geweldig stuk muziek is om zelf te spelen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

