Van het kastje…

U had het vast al een beetje begrepen na mijn laatste blogposts: ik ben weer een stapje verder gegaan met het uitzoeken van mijn papieren erfenis. Ik word soms gek van al de spullen en kasten om me heen. Natuurlijk is het me dierbaar, en put ik er vaak troost uit, maar ik wil gewoon weer een fris, zonnig en luchtig huis.
De energie die nog aan de spullen hangt is gewoon bijna tastbaar.
Zo beladen.
Verstikkend.

Afgelopen vrijdag heb ik dus een aantal opbergdozen gekocht en al zus haar papierwerk nogmaals uitgezocht. Zaterdag en zondag ben ik weer verder gegaan met de foto’s. Ik heb inmiddels uit de doos met foto’s uit Zus haar huis een selectie gemaakt van de foto’s die ik voor het album voor Neef wil gebruiken. Nu moet ik nog de foto’s van mijn ouders nalopen op foto’s die bij Neef in zijn album thuishoren.
Hij heeft namelijk nog geen echt babyalbum niets. Alleen twee insteekmapjes, waarvan een van zijn geboorte.
Het kost me enorm veel energie om dit te doen, maar het gaat zo mooi worden straks.

Het papierwerk en de foto’s van Zus was nog maar het begin, als ik ook de papieren van mijn ouders verder heb gearchiveerd ga ik de spullen van de vliering en van de schuurzolder uitzoeken. Natuurlijk was het in eerste instantie goed om alle spulletjes waar ik over twijfelde te bewaren, maar nu wordt het toch echt tijd om van sommige spulletjes afstand te gaan nemen.

Het zal u vast niet verwonderen hoe verheugd Remco en Kylian zijn met deze mijlpaal in het verwerkingsproces!

Uiteindelijk is het de bedoeling dat het kastje van mam op de plek van mijn witte (tweedeurs)kast
komt te staan waar ik nu de drie urnen en de papieren van mijn ouders in bewaar. (Die kast verkoop ik wel op MP of zo).
De helft van de boeken gaan vervolgens naar de vliering, evenals de meeste foto’s.
De urnen zet ik dan in mams kast tot we ze uitstrooien, en dat zal komend voorjaar zijn.

Op de plek waar mams kast nu staat (tussen de bar en de witte vierdeurskast) maakt Rem voor mij een groot bord van pak ‘m beet 1.30 bij 1.65. Behangetje erop, misschien een lijst eromheen en dan wil ik daar de foto’s ophangen die mij het meest dierbaar zijn.

De archief bewaardozen gaan natuurlijk naar boven zodra daar ruimte is gecreëerd🤔

Jaaaa Nar, goed bezig.
Het ruimt lekker op zo.
-Nou ja, in mijn hoofd dan.
Voorlopig hebben we er geloof ik alleen nog maar troep bij😟-img_3278

 

19 gedachtes over “Van het kastje…

  1. Het woord mijlpaal mag je hiervoor inderdaad wel voor gebruiken, Narda – en met al dat uitzoeken en sorteren en twijfelen van wel of niet laat je, denk ik, langzaam maar zeker zoveel los dat er weer licht en ruimte om je heen ontstaat. Goed bezig! ❤

    Liked by 1 persoon

  2. Ook het (nogmaals) uitzoeken van die spullen geeft een extra stukje verwerking én troost. Dat is tenminste mijn ervaring in de 16 jaar na de dood van mijn moeder. Bij mij ging het echter maar om een paar spulletjes, bij jou om veel meer. Knap dat je deze volgende stap hebt genomen, voor jezelf en je gezin. Succes ermee. Groet uit wit west-Zweden.

    Liked by 1 persoon

  3. Het is goed er weer helemaal doorheen te gaan.. je neemt tegelijkertijd afscheid van die spullen.
    Komt echt in orde.. Je doet het goed hoor! Ik gun je een overzichtelijk, licht en vrij huis! Vrij voor de toekomst! Zal jij eens zien hoe dat er over een half jaartje uitziet.. Een kanjer ben je! XXX

    Liked by 1 persoon

  4. Zelf ben ik helemaal geen fotofan.
    Maar onlangs had mijn oudste dochter, mijn foto’s uitgezocht die door mijn vrouw waren meegenomen.
    Deed me toch nog wel iets.
    Echter, mijn herinneringen zitten in mijn hoofd.

    Liked by 1 persoon

  5. Je bént toch hartstikke goed bezig! Kijk eens wat je allemaal al gedaan hebt. En het is niet niks wat je doet. Het zijn spullen van dierbaren die je nog maar net verloren hebt. Misschien is je angst dat wanneer je de “troep” opruimt, je ook afstand van de vorige bezitters ervan doet, maar dat is niet zo. Beetje bij beetje neem je afscheid van de spullen. Het is onderdeel van het rouwproces, Nar ♥
    En je doet het toch allemaal maar… Wees wat milder voor jezelf!
    Dikke knuffel

    Liked by 1 persoon

  6. Weet je, je geest geeft zelf aan in welk tempo deze klus geklaard zal worden, niet sneller en niet langzamer.
    Opruimen is verwerken, dat is werken, en dat neemt tijd in beslag.
    Complimenten hoor Narda, hoe jij er mee bezig bent. Veel mensen lopen er nl gewoon voor weg.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

