Hit&Run

Een paar weekjes terug beantwoordde heer Menck de volgende vragen op zijn blog.
Nadien volgen ook andere bloggers met hun antwoorden op dezelfde vragen die afkomstig zijn van de rubriek Hit and Run uit de Vlaamse krant de Standaard.
Vandaag pak ik graag het stokje op, zoals Vlamingen dat zo mooi zeggen.

.
Wat is uw vroegste herinnering?
Mijn vroegste herinnering zou volgens de wetenschap onmogelijk mijn vroegste herinnering kunnen zijn, ik keek als baby naar mijn handjes. Van toen ik twee was heb ik veel vlagen herinneringen, ik weet niet exact welke nou precies de eerste daarvan was.

Welke levende persoon bewondert u het meest, en waarom? Hem en haar, die steeds weer de kracht vinden om voor anderen, dieren of idealen op te staan, het stof van hun knieën te slaan en door te gaan in hun geweldloze strijd tegen welk lijden dan ook.

Wat is uw grootste angst?
Mijn zoon verliezen.

Wat is uw meest onhebbelijke karaktertrek?
Ik denk mijn ongeduld.

Wat was uw meest beschamende moment?
Mijn derde meest beschamende moment wil ik wel kwijt, de eerste twee zijn gewoon te gênant. Tijdens een 600 meter hardloopwedstrijd dacht ik dat ik als winnaar over de streep was gegaan. Ik moest echter nog 200 meter. En ik maar juichen.

Wat is uw dierbaarste bezit? 
Mijn brein. Want daarin bevind zich mijn vermogen tot relativeren, mijn optimisme en mijn fantasie. Daarmee kom je een heel eind.

Wat maakt u ongelukkig?
Het leed dat sommige dieren en mensen overkomt. Dat trek ik niet. Ik doneer, draag mijn steentje bij maar kan er gewoon niet naar kijken.
-Nou ja, beter zo dan andersom.-

Over welk deel van uw uiterlijk bent u het minst tevreden?
Mijn buik. Soms lijk ik wel vier maanden zwanger. Niet allemaal vet hoor, het komt ook door mijn darmen. en het gaat me niet eens zozeer om de looks, het voelt gewoon niet erg fijn, zo’n plofbuik.

Wat is uw favoriete boek?
Vroeger vond ik ‘Gezworen kameraden’ erg mooi. Kent u dat nog? Nu is het oude kruidenboek uit de erfenis van mijn zusje mij denk ik het meest dierbaar, samen met het oude kookboek van mijn moeder. En mijn oude dagboeken natuurlijk.
Hoewel dierbaar natuurlijk niet hetzelfde is als favoriet.
Hm. Zodra ik het weet hoort u het.

Wie of wat is de liefde van uw leven?
Remco natuurlijk. Mijn Viking!

Wat was de beste kus van uw leven?
De kus die ons huwelijk bezegelde. (oef wat wordt het zoet hè mensen?)

Wat is uw foutste guilty pleasure?
Filet american zo uit het bakje met mijn vinger eten?
Toots die wat Thielt tijdens het vouwen van de was?
Broodje oud niet snijdbaar met gemberjam?
Sinterklaasschuim?
Zegt u het maar.

Wat bent u verschuldigd aan uw ouders?
Ik denk begrip vinden voor alle dingen die niet helemaal goed zijn gegaan vroeger en het ze vervolgens vergeven.
Dat ben ik ze zeker wel verschuldigd. Het waren lieve mensen.

Wie mag er aanschuiven aan uw droomdiner?
Dat wordt dan mijn hele familie, inclusief allen die overleden zijn, en zowel vaderzijds als mz.
Wat een feest zou dat worden, de meesten zijn wel van de feestjes, borreltjes en partijtjes.

Welke stopwoorden en –zinnetjes gebruikt u te veel?
Ik mompel vaak: ‘Even denken…’ als ik me concentreren moet. Dat lukt me maar matig de laatste tijd, vandaar dat ik het zo vaak zeg. Te veel.

Wat is de ergste job die u ooit hebt gedaan?
Vrouwen fouilleren op -een bloedheet- Schiphol die zo te ruiken al dagen hetzelfde maandverband droegen onder hun enkellange gewaden. Begin twintig was ik.

Wat was uw grootste teleurstelling?
Hoe het leven is verlopen van mijn zus. Ze leek vroeger alles mee te hebben om er een groot succes van te kunnen maken.

Als u terug in de tijd kon reizen, waarheen zou u gaan?
Naar het moment op mijn zeventiende waarop ik een zootje maakte van mijn opleiding en om die reden een baan moest zoeken. Een cruciaal moment in mijn leven.

Noem één ding dat de kwaliteit van uw leven zou verbeteren.
Een paar miljard op mijn bankrekening. Ik zou zoveel mensen en dieren daarmee een beter bestaan kunnen geven, en bovendien weer vrij zijn in mijn keuzes. Studeren, reizen, ondernemen, alles zou mogelijk zijn. Ook voor Kylian en Neef.

Wat beschouwt u als uw grootste prestatie?
Ik ben erg trots dat wij als gezin in 2007 een dik half jaar onze woning hebben gedeeld met Portugezen en met hen een rechtszaak hebben gewonnen tegen de uitbuiting van zijn voormalig werkgever.

Waar zou u nu het liefst willen zijn?
Op een massagetafel bij een goede masseur, lijkt me heerlijk nu.

Wie moet u spelen in de film van uw leven?
Als mijn eigen auditie al niet goed genoeg zou zijn, dan kan niemand anders dat toch beter?

Wat is uw favoriete geur?
De geur van een kraakvers pak sneeuw onder een strakke, helderblauwe lucht.

Hoe komt u tot rust?
Door afzondering, liefst in stilte.
Door het ordenen van mijn gedachten op papier of blog. Door een goede nachtrust zonder onderbrekingen. Door de zo duidelijk voelbare chi in de natuur, wandelen, tuinieren, beetje wroeten met mijn handen in de aarde.

Van welke gewoonte zou u graag af willen?
Ik zou willen dat ik meer doorzettingsvermogen had. Of nee, beter kan ik zeggen dat ik zou willen dat ik voor langere tijd geïnteresseerd zou blijven in hetzelfde onderwerp. In ieder geval lang genoeg om iets af te maken.

Wanneer hebt u voor het laatst gehuild?
Ik geloof een paar maanden terug. Rem kwam uit zijn werk en ik had hem gelijk helemaal onder gesnotterd. Meestal huilt mijn hart in stilte, zonder tranen. Een bloedend hart, zoals men dat noemt

Wat houdt u wakker ’s nachts?
Soms mijn gedachten. Soms verdriet. Somst angsten of zorgen om mijn zoon. Soms  nare dromen, zoals afgelopen week toen ik in mijn droom zag hoe lammetjes aan de lopende band door een soort van grote broodsnijmachine overdwars in plakjes werden gezaagd. Sommige leefden nog terwijl hun snuitje al door de snijmachine kwam. Zo naar, ik zie het nog voor me.  Soms mijn zere heup of rusteloze benen. Soms gesnurk.
Ja, ik lig helaas vaak wakker ’s nachts.

Welke song mogen ze spelen op uw begrafenis?
Ik denk dat Rem zou kiezen voor het liedje dat in de top ’40 stond toen wij elkaar leerde kennen. Hij zong het destijds vaak voor me: ‘Zij‘ van Marco Borsato. Het nummer speelde om die reden ook toen mijn vader mij naar het ‘altaar’ leidde.
Verder zou ik het wel grappig vinden als we zouden eindigen met de tune van ‘Ik vertrek’.
Kylian mag natuurlijk ook nog wat moois voor me uitkiezen.

Hoe wilt u herinnerd worden?
Als een zorgzaam, eerlijk, lief, authentiek, en creatief mens die de essentie van het leven uiteindelijk voor zichzelf zo’n beetje heeft weten te doorgronden en haar ware ikje uiteindelijk werkelijk heeft leren kennen.

16 gedachtes over “Hit&Run

  1. Heel leuk, deze van Menck!
    Meestal is je vroegste herinnering, de herinnering waarin je jezelf ziet staan. Vanaf een afstand. Dus als waarnemer. Heb ik gelezen ook maar gelezen, hoor (-:
    Je bént al een bijzonder, lief en uniek mensch met een groot hart. En je kan ook nog eens mooi schrijven!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

