Dilemma

Gister stelde Rem voor om van het weekend te gaan varen. Het Guisveld in, u weet wel…

Ik weet het niet. Ik bedoel, het lijkt zo definitief.
Ik wil het gewoon nog niet doen, maar ik wil soms ook zo graag weer een nieuwe start maken.
Soms benauwd het me zo, al die brieven, foto’s  en andere dingetjes  van pap, mam en Zus om me heen. Twee kasten vol heb ik hier beneden. Boeken, brieven, noem maar op. En de salontafel (kist) ligt ook nog bomvol. En de logeerkamer. Plus de vliering.
En dan nog al die schilderijen en zo aan de wanden in onze slaapkamer en op de overloop.
Het benauwd me soms zo, maar weg doen kan ik het ook nog niet.

Ik zou zo graag weer een leeg fris huis hebben. Zonder al die dingen waar zoveel herinneringen aan kleven.
Gewoon, open en licht. Zonnig. Fris.
Ruimte om me heen.

Als ik ze morgen of zondag niet meeneem varen staan ze hier nog tot zeker maart.
Zouden ze dat wel gewild hebben?
‘ Zoals jij denkt dat het moet Nadda, zo is het goed’.

Ik weet het niet.

Echt niet.

25 gedachtes over “Dilemma

  1. De tijd dat jij eraan toe bent om die spullen echt in te pakken en naar zolder te brengen komt vanzelf. Je zult het weten. Want wegdoen kan je het zeker de eerste jaren vast nog niet. Uitgezochte spullen apart zetten. En voor wie moet je haast maken? En weet je, als je het gedaan hebt en het voelt toch niet goed, haal je het toch weer terug? Of misschien sommige dingen.Ik zou er niet mee kunnen leven, met al die spullen die in het huis van mijn moeder of zussen of broer zou staan, maar iedereen is anders en beleeft, overleeft zou ik bijna zeggen in jouw geval, het anders. En voor nu loopt het allemaal niet weg, dus ga nou lekker varen als het weer het nog toelaat. Is vast de laatste keer dit jaar…
    ‘Zoals jij denkt dat het moet Nadda, zo is het goed’.
    Sterkte en liefs XXX

    Liked by 1 persoon

  2. Niemand kan jou daar in raden meisje, die beslissing moet je helemaal zef nemen. Als je er nog niet klaar voor bent, terug draaien kan niet. Wel kan je de schilderijen brieven en andere dingen misschien op zolder uit het zicht zetten, dan kan je het altijd weer terughalen. Ik vind het moeilijk voor je, luister goed naar jezelf. Liefs Petra

    Liked by 1 persoon

  3. Dit lijkt mij heel erg lastig, het punt is, dat mijn opa en oma in as zijn veranderd en door kleine foutjes of onoplettendheid zijn ze beiden zonder notificatie aan ons, uitgestrooid… pfffffff alles heeft zijn reden denk je dan, maar dit is wel heel typisch, dat het bij beiden zo is gegaan, mijn opa, omdat mijn oma met haar alzheimer de papieren wel kreeg wat ‘wij’ eventueel wilden had ingevuld zonder dat wij het wisten en had terug gestuurd, strooi maar uit… zonder ons… en bij mijn oma hebben wij het besluit genomen dat ze uitgestrooid zou worden bij mijn opa, die dus op een veldje is uitgestrooid waar je niet bij kunt komen of mag komen dus… ahum…

    Dan zeg ik toch, doe wat je wilt, wat je hart je ingeeft, het is goed zo, tijd heelt de wonden, maar kan lang duren. Loslaten is ook erg moeilijk. Wat betreft al die spullen die je nog hebt, kun je niet een hoe noem je dat huren? zo’n opslagruimte/container en dan alles daarin neer zetten? Zo blijft het bij je, toch uit huis, maar je kunt erheen wanneer jij wilt en weer terug halen… Ik ken mensen die dat hebben gedaan dus… en dat werkte heel erg goed in the end. Dan heb je een overzicht gek genoeg van wat je echt mist en wil behouden en waar je eigenlijk niet meer aan denkt later. En dus los kunt laten.

    X

    Like

  4. …en als je het nog niet weet, dan is dat dus ook oké. Het ´nog niet weten´ levert je misschien wel op dit moment meer op dat het al weten…
    Vertrouw er maar op lieve Narda en ik weet zeker dat jij weet wanneer jij denkt dat het goed is! xx

    Liked by 1 persoon

  5. Voor mij was het een hele opluchting toen we mijn moeder uitgestrooid hebben. Herinneringen heb ik ook niet veel maar die kan ik weer bij zus gaan bekijken 😉 Als je helemaal alleen achter gebleven bent , zoals jij , lijkt het me allemaal wel een stuk moeilijker.Sterkte met jezelf weer terug vinden Xx

    Liked by 1 persoon

  6. Weet je, ik hoop dat je het denken gestopt heb, en je gevoel hebt laten spreken. Door ze nog even thuis te houden, houd niet in dat het dan ook een chaos moet blijven.
    Aan de andere kant, je mag het ook los laten, want ook al gooi je alles weg, ze zullen in je hoofd en hart blijven.
    Sterkte.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

