Waar ik was…

Nu zult u zich misschien afvragen waar ik in die periode was.
-Of misschien vraagt u zich helemaal niets af, en stoort het u enkel dat ik zo openhartig ben op het internet, dat kan ook.
Misschien vind u het not-done dat ik haar teksten hier toon. Op de Hemelvaartdag dat mijn zus haar been brak op het station heb ik al toestemming van haar gekregen om over haar te schrijven. Nu is ze er zelf niet meer om mijn teksten eerst te lezen, dus doe ik dat op mijn gevoel.-

Daarnaast heiligt het doel in dit geval ook een beetje de middelen. Neef en ik zijn degenen die hier uiteindelijk verder mee moeten. Ik denk dat de prioriteit nu bij ons moet liggen. De mensen die hier evt. kritiek op hebben zal ik alleen maar willen vragen: ‘En waar was jij?’

Maar goed, de vraag is nu: Waar was ik in ’92?
In die tijd woonde ik nog samen met Martin. Op de dag van de Bijlmerramp ben ik ook met haar meegeweest naar 230 km verderop, en in de weken/ maanden daarna heb ik veel op haar ingepraat. ‘Gebruik je gezonde verstand!’
(Niet lang daarna liep mijn eigen relatie spaak, en had ik het druk met mezelf).

En dat was nou net hetgeen ze niet langer wilde, haar gezonde verstand gebruiken. Wat had dat haar tot nu toe gebracht? 
Ze was haar hele leven altijd al de verstandige, wijze grote dochter geweest. Ze had altijd al die rol gespeeld die iedereen van haar verlangde en verwachtte. Nu was het haar beurt. 

Waar ik tussen mijn veertiende en zeventiende ontzettend recalcitrant was en in een nagenoeg continue strijd met mijn vader verkeerde, bleef mijn zus in die periode het lieve, verstandige meisje waar iedereen op kon bouwen.

Ja, inderdaad. Ze schrijft het goed. Ze heeft zichzelf ontzettend verloochend. Kwam, net als mijn moeder, veel te weinig voor zichzelf op. Cijferde zichzelf weg. Ik kon me er vreselijk boos over maken als ze zeiden: ‘Laat nou maar’. 
Ik heb misschien niet veel goed gedaan in mijn pubertijd, maar mezelf verloochen etc. deed ik niet.

En misschien is dat wel de reden waarom de dingen met ons zijn gegaan, zoals ze zijn gegaan.

13 gedachtes over “Waar ik was…

  1. Ik like je reactie. Niet omdat het fijn is om het te lezen (wat inhoud betreft) maar omdat ik heb begrijp waarom het voor jou belangrijk is dit te schrijven. Mensen die jou langer kennen – en tussen de regels door kunnen lezen – weten dat jij er nooit op uit bent geweest om je zus te benadelen. Je wil alleen haar keuzen, haar leven, haar ziekte beter leren begrijpen. En dat doe je op een integere, respectvolle manier.
    Soms is het leven gewoon zoals het is. Allemaal druk met onze eigen besognes. Toen ik het moeilijk kreeg, ben ik juist uit mijn gevoel gestapt. Omdat voelen te zwaar was. Zo reageert iedereen op zijn/haar eigen manier. En wie bepaalt wat of niet goed is? Wie bepaalt jouw lat? Niemand toch behalve jijzelf?’
    Ga verder met je zoektocht als het je rust brengt.
    Een knuffel!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik kan me eigenlijk helemaal bij Kakeltje aansluiten, je hebt niet het doel je zus alsnog te beschadigen, integendeel, je wilt juist boven tafel hebben dat alleen omstandigheden buiten haar om haar zo verandert kunnen hebben. Je hebt ook wel gelijk dat juist de pupertijd er is om je af te zetten tegen de volwassen wereld om er je eigen plaats te kunnen vinden. Makkelijk pubers krijg je soms later nog veel mee te stellen en dát is dan echt veel minder makkelijk recht te trekken.

    Liked by 1 persoon

  3. Blijf het vertellen lieverd, want wat er gebeurd, wij die werkelijk interesse hebben in jou, leven met jou mee, omdat we je lief hebben of wij jou nu kennen of niet,en wat belangrijk is voor jou, om het te vertellen, deze zoektocht naar een goed einde te brengen. En nee, ik dacht niets, zeker niet waar was jij, dat zij zichzelf verloochende waar jij recalcitrant werd thuis, had je al eens eerder uit de doeken gedaan.

    Het is gegaan zoals het gegaan is, en die woorden, nu ik, eerst ik, ik leef voor mijzelf, heb ik vaker gehoord, niet van mij uit, maar wel iemand anders. En dan gaat je eigen relatie ook nog naar de knoppen, nou ja, logisch dat je even elders bent dan.

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

