Keuzestress…

Soms kan het me zo bij de keel grijpen allemaal.
Ik bedoel, er zijn zo oneindig veel mogelijkheden voor alles.
Keuzes, acties, reacties.
Hokjes voor dit, plekjes voor dat. Ik kan me voorstellen dat veel mensen de weg kwijt raken.

Iets simplistisch willen beredeneren is waarschijnlijk gewoon wel eigen aan de mens hoor.
Door iets kleiner te maken, of de mogelijkheden te beperken kun je – ook als ‘hulpverlener’- nog enigszins het overzicht behouden.
Maar doen we onszelf daarmee vaak niet te kort?

Het begint er al mee dat we een probleem behapbaar willen maken door het in slechts 1 of 2 zinnen samen te gaan vatten. Is dat niet veel te eenvoudig gedacht? Juist door de omvang van het probleem ontbreekt het veel mensen juist aan inzicht in hun probleem volgens mij.

Dat probleem wordt vervolgens door diverse mensen die hen denken te kunnen helpen vrij eendimensionaal benaderd, maar vaak alleen vanuit de eigen invalshoek.

Gaan ze bijvoorbeeld naar de huisarts voor advies, of gesprekken voeren met een maatschappelijk werker of psycholoog dan zullen zij het probleem op bijna nagenoeg dezelfde wijze benaderen.
Praktisch. Veelal Jung. Eventueel met medicatie.

Maar komen ze met hetzelfde probleem aan bij een astroloog bijvoorbeeld, dan zal deze al snel naar de geboortehoroscoop kijken, waarschijnlijk ontdekken dat er harde aspecten zijn tussen de langzame planeten met hun persoonlijke planeten, en hierover uitleg geven.

Spreken ze de fysiotherapeut dan zal hij ze aanraden om lekker te gaan sporten zodat de stofjes vrijkomen waardoor ze zich beter zult gaan voelen en ze -ook in je hoofd- weerbaarder zullen worden. Klinkt heel logisch.

De diëtist zal dit ook vervolgens volmondig beamen met : ‘ja hoor, een gezonde geest in een gezond lichaam’, en een paar Superfoods voor ze uit haar mouw schudden.

En terwijl ze lekker in het zonnetje zitten te lezen om hun vitamine D op peil te houden komen ze er in een boek over Feng shui achter dat er gewoon iets grondig mis is met de Shi in hun huis. -Sja!-
Dat verklaard ook een hoop natuurlijk.
Misschien moeten ze ook die rozenkwarts maar weer eens opladen door hem een nacht in de stralen van de volle maan te leggen.

En wellicht kunnen ze nog eens overwegen een goede medium / paragnost te bezoeken.
Wie weet slapen ze wel zo slecht doordat hun bed op zo’n energetisch aardstraalpunt staat of zo! 

Die ene aurahealer? Is dat niet wat?
Misschien zelfs aan rebirthing doen.
Of eerst een kaartje laten leggen?

Of bidden en een God om hulp vragen. -Kost geen cent-
Of zich aansluiten bij een gezellige heksenkring / danwel sekte.

Of….
een workshop therapeutisch schrijven / schilderen/ kleien volgen.
Wandelen in de natuur, lekker aarden met de aarde en wat bomen knuffelen.
Accupunctuur niet te vergeten.
Kleurentherapie?
NLP voor Dummies
Mindmappen
Mindfulness
MBTI / Belbin / Enneagrammen
Yoga
Etc. Etc.

Of -anoniem- aansluiten bij een forum.
Of lekker RL klagen bij de praatgroep om de hoek.

Pfff…zoveel mogelijkheden.
En dan heb ik het nog niet eens over de personal coaches die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten.

Poeh….

En allemaal zo vanuit één visie, één basisovertuiging.
Dat is toch allemaal veel te simpel benaderd?
Alles hangt toch veel nauwer met elkaar samen?

Tja. Misschien is het ook wel helemaal niet zo gek om gewoon eerst maar eens te kijken welke benadering je het meest aanspreekt.
Ik ben geloof ik zelf wel van het holistische.
-Simpel gesteld-

24 gedachtes over “Keuzestress…

  1. Dat zijn veel wegen en uitstapjes die je kunt gaan maken…
    Ik hoop dat je iets vind wat bij je past, en waar jij blij van wordt. Welke vorm maakt niet uit.
    Hoewel mij de holistische insteek ook erg aanspreekt….

    Liked by 1 persoon

  2. Ik blijf wel hekserig en daarmee probeer ik gewoon alles uit en wat werkt dat werkt, wat niet dan niet. Maar ik moest wel even glimlachen om deze heerlijke geschreven woorden van jou, zoveel te doen, ik heb nog zoveel te doen…. liedje van? wat ook alweer.

    X

    Liked by 1 persoon

  3. Wat je nodig hebt, is rust in de tent. Maar dat hoofd waarmee we van onszelf zo heel veel moeten! Je wilt elk moment “nuttig” besteden, terwijl juist dagdromen zo goed voor een mens is.
    Ik herken het wel: je wil vooruit. Doorgaan op de oude voet, in hetzelfde tempo als voorheen…
    Wie zei ooit dat het leven simpel is?

    Liked by 1 persoon

  4. Als psychosociaal therapeut, móet ik gewoon even reageren. Ik herken wat je zegt dat veel hulpverleners de problematiek vaak vanuit één invalshoek benaderen maar en zijn écht uitzonderingen: ik! Ik geloof heilig om de mens en dat wat hem bezighoudt vanuit de holistische visie te benaderen. Dat betekent: niet alleen cognitief maar juist het hele lichaam, onderbewuste en mentale mee te nemen. Dus niet cognitief een kunstje leren om je gedachten zo te sturen dat je weer lekker positief kunt denken, maar het weer leren luisteren naar je lijf, daar ligt alle wijsheid. 💕

    Liked by 1 persoon

  5. Tuurlijk, Narda, je kunt therapeutisch gaan hardlopen, wég van alles en van jezelf. Je kunt een kaartje laten leggen; bedek maar datgene waar het om draait. De diëtist: snoep verstandig, eet een appel, maar die appel is ook alweer beladen, omdat die de oorzaak was van de verdrijving uit het paradijs. Weg uit de eenheid.

    De enige goede yogaleraar die ik ooit had, liet ons zien dat alle narigheid, verdriet, verlangen, doodsangst voortkomt uit het feit dat we door onze geboorte uit de Eenheid zijn gestapt. In ons leven kunnen we alleen maar het verschil zien: vier min drie is één. In jouw geval. Maar, hé, dat is frappant: jij bent één! Alleen voelt het niet zo. Je voelt je verscheurd. Geen therapeut kan daar iets mee/aan doen. Jij bent op de hoogte van astrologie. Je zou in je horoscoop iets moeten kunnen vinden, dat duidelijk maakt dat dit een periode van verlies is, voor jou. Ook verlies van je rust, je vertrouwde leventje, je geduld, je incasseringsvermogen, je vriendelijkheid en noem het maar op. Heel moeilijk, heel lastig, heel confronterend. En, ik doe maar een gooi, misschien moet je gewoon een tijdje heel lief zijn voor jezelf. Het heft het verlies niet op, maar het wordt misschien wat draaglijker. Je weet zelf wel hoe en wat.

    Een heel goed idee van Riet(tweede blog van vandaag); samen met neef door de foto’s grutten. Misschien ter plekke een fotoboek samenstellen. Het zal jullie allebei goed doen, lijkt me. En stoppen als de maat vol is.

    Jeetje, Narda, ik zou graag iets voor je doen, maar ik vrees toch dat dit jouw eigen, verschrikkelijk éénzame weg is.
    (Dit lijkt nu wel een koel afstandelijk verhaaltje, maar breek me de bek niet open….. 🙂 )

    Nou, dat was het wel: de preek van de week……

    Liked by 1 persoon

    • Dank je Corja. Erkenning vinden is al zo fijn. Voor wat betreft de transits van de afgelopen moeilijke periode: Saturnus en Pluto maken harde aspecten met mijn zon en de maan. Ik ga je reactie morgen nog een keer goed lezen. X

      Liked by 1 persoon

  6. Er zijn zoveel mensen zoekende… je somt van alles op en ik denk dat er veel mensen zich daarin herkennen die al een heleboel van je lijstje hebben geprobeerd. Mij spreekt het niet zo aan, maar ik heb een tante, ik noem haar ‘tante zweefteef’ die bij al dat soort dingen zweert. Laat haar maar doen, denk ik.
    Maar het belangrijkste, voor ons dan misschien is de volgende therapie: therapeutisch schrijven! We zijn daar goed mee bezig, vind ik zelf. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Ja…ik denk dat dat inderdaad net als bij jou ook het beste bij mij werkt. Ik wil altijd het liefste zelf mijn ‘issues’oplossen, en als het even kan met zo weinig mogelijk hulp. Dat zie ik dan ook maar weer als een leerproces.
      Als ik dan van de Poz en twee jaar geleden van de psychologe hoor dat ik het best wel redelijk doe allemaal geeft dat me wel heel veel steun. En ook van de reacties op de blogs trouwens.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

