Had ik weer…

Gister bij de bedrijfsarts geweest.
12 augustus moet ik terug komen. Haar advies is (ook) om vooral de dingen te doen waar ik energie van krijg, en dan met name die dingen waarin ik ook mijn energie kwijt kan.

Eergisteren had ik ook weer wat! Ik was van plan weer een klein rondje te gaan fietsen. Ik ging eerst naar de bieb om een boek op te halen dat ik thuis al op mijn gemak had uitgezocht, volgens de catalogus zou het niet uitgeleend zijn. Omdat ik het niet kon vinden en me een beetje licht in mijn hoofd voelde worden vroeg ik hulp aan de bibliothecaresse. Ook zij kon het niet vinden. ‘Zal ik het voor u uit Zaandam laten komen?’
Dat wilde ik wel.

Enfin, terwijl we samen bij haar balie stonden om het boek te bestellen zag ik steeds meer zwarte stippels voor mijn ogen.
‘Ik voel me niet helemaal oké, ik ga even naar de bank’.

Ik redde de bank maar net, plofte neer hing ik daar zo’n beetje met mijn hoofd op mijn arm op de leuning, met mijn ogen dicht.De bibliothecaresse kwam mijn pasje terug kwam brengen, dus ik hoopte dat ze even zou vragen hoe het ging, en of ik een glaasje water wilde of zo. Maar he-le-maal niets vroeg ze! En ik had niet de kracht om wat te vragen, dus ik hing daar scheef, half liggend op die bank met mijn zwarte stippels.

Na een minuut of tien ging het ietsje beter en ik durfde het aan om naar de waterautomaat te lopen. Snel weer terug naar ‘mijn’ bank waar ik een paar slokjes nam en het bekertje mijn polsen liet koelen. Moest weer half gaan liggen. Pas nog een kwartier later ging het ietsje beter en ging ik naar huis. Thuis direct mijn bed in gegaan, heerlijk in het donker.

Maar goed, ik vind het toch wel een beetje raar hoor. Ik zei notabene dat ik me niet goed voelde worden en ze deed helemaal niets voor me. Ik ga daar de volgende keer toch iets over zeggen.
Dat kan toch niet?

Moet er ook wel om lachen, zo achteraf dan.

Wordt vervolgd…;)

35 gedachtes over “Had ik weer…

  1. Vind ik écht niet kunnen. Zelfs als je het niet had gezegd, had ze kunnen zien dat je je niet lekker voelde. Treurig dat ze niet de moeite nam om naar je te informeren. Ik had me er als “klant” zeker mee bemoeit. Moet er niet aan denken dat dit onderweg op de fiets was gebeurt…
    Blij te lezen dat het beterderder gaat maar helemaal gerust ben ik er niet op.
    Neem je rust!
    Dikke knuffel

    Liked by 1 persoon

  2. Typische BO klacht.
    En ik vraag mij af wat die arts bedoelde met ergens energie vandaan halen?
    Alle energie is uit je geest, dat heeft ook direct te maken met lichamelijke klachten.
    Dus waar zou jij de energie vandaan moeten halen, zou ik haar vragen?

    Like

    • Ik moet proberen díe activiteiten te gaan doen waar ik normaliter plezier in heb én waar ik normaal gesproken energie van krijg. In mijn geval dus schrijven, beetje fietsen en droogroeien. Alleen valt het nu inderdaad niet mee me daarvoor op te peppen. Ik ben hondsmoe. (Vannacht ook alweer vanaf drie uur wakker).
      Wat de bedrijfsarts bedoelde was dat ze het een goed idee vindt als ik de dingen die ik leuk vind doe die mij lichamelijk ook energie kosten. Dus sporten, tuinieren. Niet na hoeven denken, maar op die manier een beetje boosheid kwijt te raken.
      Ik weet dat àls ik het doe ik me daar beter door ga voelen. Maar soms weet ik inderdaad niet waar ik de energie vandaan moet halen om te beginnen. Vanmorgen twintig minuten geroeid binnen. Daarna in bad geweest en mijn haren (eindelijk) gewassen. En nu zit ik al weer drie uur op de bank me voor te bereiden op de drie wasmanden vol die ik moet opvouwen. Dat is een taak die ik mezelf heb opgelegd voor vandaag. Was net boven om te beginnen maar nadat ik mijn haar had gedaan en mijn tanden had gepoetst en mijn voeten had verzorgd was ik alweer kapot. Nu eerst koffie.
      Wat een geklaag, even nu alleen persoonlijk tegen jou, omdat ik bijna zeker weet dat je het wel zult herkennen.

      Liked by 2 people

      • Dank je wel voor je moedige antwoord.
        Alles maar dan ook alles zal je zwaar vallen de komende tijd, omdat je energie op is.
        Burnout = opgebrand door alle dingen in het verleden die je hebt meegemaakt en GEPROBEERD hebt te dragen, DAPPERE MEID!
        Het enige wat ik je kan meegeven is, hou je koest de komende tijd maar leg jezelf wel structuur op in de dingen die je weinig moeite kosten.
        Verder heb ik toentertijd veel steun gehad aan de website BURNIN
        Weet niet of die nog bestaat?

        Liked by 1 persoon

        • Twintig minuten roeien was mss een beetje teveel van het goeie.
          Ik herken het patroon van geen energie hebben. Op het moment dat je een beetje energie voelt, wil je én dit, én dat. Terwijl het eigenlijk of, of moet zijn. Als je voor een dag maar zes lepels energie hebt (ik noem maar wat) en je verbruikt er zeven, dan moet je de rest en misschien wel de volgende dag tol betalen. Leren doseren (-: Nou ja, ,nu klinkt het alsof ik er verstand van heb, en na 6 jaar cvs zit ik er nog steeds naast…
          Doe Niet Te Veel! Je moet nu écht lief zijn voor jezelf…

          Liked by 1 persoon

  3. Natuurlijk kun je ook niet alles wat die bedrijfsarts zegt doen. Doseren is sowieso de boodschap.,
    En die biebmevrouw…. te erg voor woorden. Al zal ze misschien je woorden niet gehoord hebben, wat natuurlijk kan, dan heeft ze toch sowieso moeten zien hoe je erbij zat op die bank. Naastenliefde is ver te zoeken daar…

    Liked by 1 persoon

  4. Ze zag in jou waarschijnlijk een zatlap :). Nee, stomme humor van me, potverdorie toch (ik sla op mijn eigen achterwerk!). Sommige mensen weten gewoon niet hoe ze in zo’n situatie moeten reageren, ik zou het haar niet kwalijk nemen.
    Als ik dit lees, is het echt tijd dat je op de pauze-knop duwt in je leven, en voor één keer aan jezelf denkt. Echt waar, doen !!!!!

    Liked by 1 persoon

  5. Nou jaaaaaaaaa wat is dat dan weer, ze deed niets, he le maal niets.. pfffffffff nou hier komen ze meteen met zijn allen op je af als er wat gebeurt, gelukkig ben je heel thuis gekomen, en nu weer een stuk beter.

    x

    Liked by 1 persoon

  6. Nog een geluk dat “de biepmiep” niet in de zorg werkt, geen greintje empathisch vermogen!
    Je hoeft natuurlijk niet alles waar je energie van krijgt tegelijk te doen, gewoon lekker moe liggen wezen heb je vast nog heel erg nodig!

    Liked by 1 persoon

  7. Absurd zo’n biepmiep. Misschien briefje schrijven Narda, heb je twee vliegen in één klap; kost je wellicht niet al te veel energie (door er niet naar toe te hoeven), je schrijft (vind je leuk) en je schrijft van je af (krijg je misschien ook weer energie van). Hele dikke knuffel en houd je taai xx

    Liked by 1 persoon

  8. Nee, dat kan niet… Ze had je hand niet vast hoeven te houden maar ze had je wel moeten vragen hoe het gaat, je naar de bank moeten helpen, water brengen… Ook al zit dat niet in het leerpakket van een bibliothecaris, dat behoort tot de standaard uitrusting van de mens..

    Liked by 1 persoon

  9. Inderdaad vreemd dat ze niet even vroeg of ze wat kon betekenen voor je. Wat je voelde is voor mij wel herkenbaar. Als je “rust” krijgt na zulke hectische tijden vertaalt het zich vaak in lichamelijke klachten die je door de stress en weet ik veel gewoon niet voelde toen en gewoon doorging. Nu komt dat allemaal los. Misschien ook de angst wat je zus heeft gehad, kan allemaal meespelen van zou ik het ook niet krijgen. Ik durfde zelfs mijn huis amper meer uit en als ik ergens was kreeg ik het helemaal benauwd. Had een geweldige maatschappelijk werkster die me er door gesleept heeft. Vraag hulp ergens als het nodig is..

    Liked by 1 persoon

  10. Wat klantonvriendelijk zeg, dat die dame niet eens een glaasje water aanbood, dat was toch wel het minste wat ze had kunnen doen. 😦 Tja, sommige stonden nu eenmaal achteraan toen empathie werd uitgedeeld ……………….
    Trouwens, lijkt er bij jou wel wat op dat je geestelijke uitputting zich nu lichamelijk uit ……. zorg goed voor jezelf.

    Liked by 1 persoon

  11. Nou, ze had wel iets van bezorgdheid of medeleven kunnen tonen. Maar je weet te weinig van elkaar. Voor hetzelfde geld heeft zij ook iets achter de rug of voor de boeg. Praat maar eens wat dieper met mensen: de meeste hebben wel iets akeligs meegemaakt, vaak zodanig dat je er van schrikt. Leven is nog niet zo makkelijk hoor, denk je dan.

    Liked by 1 persoon

    • Natuurlijk, dat kan. Het ging me niet om medeleven, ik voelde me gewoon angstig en had me veiliger gevoeld als ze bijvoorbeeld alleen al gezegd had dat ze me in de gaten zou houden of zoiets.
      Goed van je te horen Plato;)

      Like

Geef een reactie

