Erger dingen…

Het was een prachtige uitvaart.
-En ik kan het weten-
De kleinkinderen hadden de kist mooi gemaakt met tekeningen.
Mijn tante sprak, mijn neef, een nicht en mijn ome Gerard. Die schudt zoiets altijd ter plekje uit zijn mouw. Ook iemand van het bedrijf sprak.
Ja, zo veel lovende woorden, zo veel mooie verhalen en zo veel mooie foto’s die ook weer allemaal hun eigen mooie verhaal vertelden. Er was zelfs een heel koor uitgerukt om mijn oom de laatste eer te bewijzen. Het kan allemaal. 

-Misschien ga ik wel een paar blogjes schrijven over (het regelen van) uitvaarten. Wie weet zijn mijn ervaringen zodoende dan nog van enig nut.-

Ik mocht met mijn nicht meerijden. Annemieke zag ik vroeger best vaak, ze was precies tien dagen ouder dan mijn zus, en ze trokken heel veel met elkaar op. (En mijn rol was natuurlijk die van ‘het vervelende zusje’).
Het was voor het eerst in mijn leven dat ik als volwassen vrouw een gesprek langer dan vijf minuten met haar heb gevoerd.
En dat was fijn.
We hebben zeker drie uur lang gepraat in de auto. Over Zus, onze moeders (mijn tante Lies was een oudere zus van mijn vader), onze jeugdherinneringen en over haar broertje natuurlijk, die maar een paar dagen in leeftijd scheelde met mij. Drie jaar geleden was hij zomaar overleden in zijn slaap. 46 jaar.
Het fijnst vond ik denk ik wel toen ze zei: ‘Nee, de Fenna zoals ik die kende zou nooit drugs gebruikt hebben’. Ze deelde mijn mening dat er ‘gewoon iets’ gebeurd moet zijn in haar hoofd.
Dat zal ook goed zijn voor Neef als ik hem dat vertel. Ik wil dat hij zijn moeder ziet als slachtoffer van een hersenbeschadiging, en niet als een egoïstische junk.
Hoe moeilijk dat ook is.

Was grappig trouwens om te ontdekken dat Annemieke en ik best wel een aantal raakvlakken hebben. Karaktertrekjes bedoel ik, om precies te zijn: licht autistische trekjes;-)
Kwam er vandaag trouwens ook achter dat mijn neef J. Asperger heeft. Nooit geweten. Mijn tante C. , zijn moeder vertelde het me zelf.
Was ook fijn om gewoon mijn familie weer te zien, al was de reden hiervoor natuurlijk te triest voor woorden.

Verder heb ik even niets te liegen. Foto update van de tuin volgt zondag wel. Het is zo fijn nu, zo heerlijk om op blote voeten naar buiten te kunnen. Hoewel: terwijl ik net de houtskool resten van ons vuurtje gisteravond stond op te vegen trapte ik in een kooltje met daarin een verroeste spijker. Duurde even voor ik doorhad dat er nog wat in mijn voet stak. En moest nog flink trekken om m eruit te halen. Alle tuintegels onder de bloedspetters natuurlijk. Moest ik wel meteen weghalen, mèn wat een gedoe weer. Valt trouwens nog helemaal niet mee om met een teil soda op 1 been naar de tuin te hinken.
Ben eerlijk gezegd wel heel hard toe aan een rosé, maar het is zo’n fuck*ing end lopen naar de fridge vanaf mijn zonnebedje.

Gister met Rem voor het eerst ge(bb)kud. (Geef ze een paar stukken vlees, een gasbbq en een knijptang van de Action;-)
Was lekker en gezellig.
Kyl moest bier verkopen op het festival in Haarlem. Daar schijnt hij talent voor te hebben.

En nu dus home alone.
Niemand om de bbq aan te steken.
Kyl in z’n hotel, en Rem nog onderweg.
En dus %**%^*£!>>£++ ook nog steeds Pas de Glas rosé.

Ach.
Er zijn erger dingen.

29 gedachtes over “Erger dingen…

  1. Wat fijn dat je je gevoelens bevestigd kreeg door je nicht, zij kende zus van haver tot gort en dat is dus een mening waar je iets mee kunt.
    Ja vást lastig dat met sodawater zeulen maar dat moet écht na die roestige spijker, heel verstandig.
    Ach, die rosé komt nog wel, moet je tóch niet te scheutig mee zijn als je zo heerlijk in het zonnetje zit!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik kan begrijpen dat er momenteel vanalles door je hoofd spookt.
    Fijn, dat gesprek met Annemieke. Ergens heeft ze ook genen van jou door haar lijf spoken, logisch dat er raakpunten zijn. En, wreed om zeggen, we moeten voortdoen met de familie die ons nog rest.
    En nu, hupakee, je lui gat uit die zetel en haal dat glasje rosé. Je zult er deugd van hebben! Was het niet zo’n eind rijden, ik ontvoerde mijn vrouw naar jouw tuin en we kraakten een flesje samen.
    Veel sterkte!

    Liked by 1 persoon

  3. Ja vervelend maar ook wel weer fijn om je familie te zien. Bij mij zijn er nog een paar oudjes die hopelijk voor mijn generatie gaan. 2 tantes van vaders kant, 1 zie ik al sowieso nooit meer, dus ik ga ook niet na haar dood.
    En 2 ooms van moederskant met hun vrouwen.. En een aangetrouwde oom..
    Een oom van mij woont trouwens in jouw buurt. Ik wil hem binnenkort eens opzoeken.”
    Neem een lekker roseetje vanavond, dat heb je wel verdiend! X

    Liked by 1 persoon

  4. Oh, wat vreselijk veel sterfgevallen bij jullie in zo’n korte tijd. Dat was bij ons het geval in het jaar 2001, het jaar dat mijn moeder stierf: moeder, jonge neef (30), oom, man van vriendin. En dat was het. Vond ik toen best veel …. Beterschap met je voet, en proost!

    Like

  5. Volgens mij raak je op den duur een beetje ‘gevoelloos’ als je zoveel met de dood in aanraking komt; zo vaak achter elkaar. Sterkte Narda. Goed op je voet letten trouwens, spijkers zijn vaak vies en kunnen flinke infecties teweeg brengen.
    X

    Liked by 1 persoon

  6. Ik me voorstellen dat je het prettig vond om je familie weer te zien. Ik ken dat gevoel wel, had laatst een begrafenis van mijn tante, en wat was het gezellig na afloop, even bij praten met al mijn nichten en neven ……………. verschil met jou dat mijn tante 88 is geworden en gewoon op was.

    Liked by 1 persoon

  7. Weet je door jouw blogs over je zus moet ik altijd aan mijn eigen zus denken. Een aantal jaren geleden kreeg ze een tia en sinds die tijd is ze echt anders geworden. Ze komt nergens meer zelfs niet bij haar moeder. Of het daardoor komt of dat ze gewoon een tuthola is en een egoïst ik weet het niet. Mijn ex had ook een tia en die is niet zo veranderd maar ik sta nu niet zo gauw meer met mijn oordeel klaar. Ik vind het heel moeilijk om te weten wat dingen zoals een tia kunnen doen met mensen.

    Like

  8. Gecondoleerd.. Weer iemand…

    Maar wat een fijn gesprek met je nicht. Dat helpt wel… De verhalen….

    Voorzichtig hoor… Roestige spijkers kunnen zeer vervelend gaan doen.
    Proost. En een dikke knuffel

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

