Het leed dat hersenbeschadiging heet…3

Ik ben klaar. Ik klop op de deur van mam haar hotelkamer. ‘Ben je klaar?’
Het is 20 april 2014, eerste paasdag en de tweede dag van onze vakantie in Carihuela, Torremolinos.
‘Bijna kind’.

Dan klop ik aan bij zus.
Ze doet niet open. Zachtjes roep ik haar naam. ‘Fen, slaap je?’
Ik krijg geen reactie en ga weer naar mam haar kamer.

‘Fenna, ben je klaar? Ga je mee?’ vraagt mam ook even later. Weer komt er geen reactie. We kijken elkaar aan. We moeten een beetje geduld met haar hebben. ‘Fenna, doe eens open alsjeblieft?’ Mams heldere stem klinkt een octaaf hoger nu.
Gerommel.
Voetstappen.
Het slot wordt omgedraaid.
De deur gaat open. Ik ruik sigarettenrook -verdomme, waarom nou?-

Zus ziet er verwilderd uit.
Grote ogen.
De reis naar Spanje en de dagen ervoor van pakken eisen nu zijn tol. Ze kijkt boos.
‘Wat is er nou?’

‘Ga je nog mee?’
Ze gaat niet mee. ‘Moe’.
‘Je rookt toch niet binnen hoop ik?’ Met ogen vol vuur kijkt ze me aan.
‘Nee!’
Dan sluit ze de deur voor onze neus.

Met mam haar arm door de mijne lopen we over de boulevard.
Het is er fris en bewolkt.
Het is eerste paasdag.
In Nederland schijnt de zon en is het 21 graden.

Bij Pedro drinken we een drankje terwijl de regen inmiddels met bakken uit de lucht valt. Terwijl we samen een bakje gamba’s Pil-Pil eten kijken we zwijgend toe hoe de regendruppels steeds grotere rivieren vormen op de betegelde boulevard…

17 gedachtes over “Het leed dat hersenbeschadiging heet…3

  1. Ik heb hier even geen woorden voor…. het trekt mij ook terug naar mijn laatste vakantie met mijn opa en oma, ook al was die vakantie erg fijn, na die vakantie zou hij al snel in het ziekenhuis belanden…. en…

    Dit is heftig.

    X

    Like

Geef een reactie

