De mythologie opdracht van de laatste les schrijfcursus

Huiswerk voor de laatste cursusdag.
‘Kies een mythe of een sprookje en schrijf daar een hedendaags verhaal over.
Probeer van je cursusgenoten te raden welke Mythe/ sprookje/bijbelverhaal ten grondslag ligt’.
Hier mijn -sorry, zeer vrouwonvriendelijk!!- verhaal:

Marina

Ze zeggen dat ik alles zie.
Dat is ook zo.
Er is maar weinig wat mij nog ontgaat na al die jaren.
Soms is dat niet leuk.
Soms zou ik het gewoon eens níet willen zien of horen.
Van die dikke natte bleke dijbenen met spataders bijvoorbeeld, die bij iedere stap tegen elkaar sompen en een kleverig spoor achterlaten op mijn droog getrokken vloer. Of lege, verlepte borsten die als een paar verschrompelde theezakjes zowat tot aan de navel reiken. Die zie ik liever niet. Ik hóór ze trouwens ook liever niet.
Maar ze schreeuwen allemaal deze vrouwen.
Tegen hun kinderen die nooit naar ze luisteren.
Tegen hun mannen die in hun ogen nooit iets goed kunnen doen.

De meeste vrouwen zijn trouwens niet mooi wist u dat?
Negentig procent is gewoon lelijk. Vaak lijkt het nog wat, maar dat is gewoon nep: sommige vrouwen dragen gewoon de juiste kleding, de juiste make-up.
Maar hier zijn ze allemaal naakt. Nou ja, op hun voorgevormde badpak na dan.
En allemaal zijn ze even verlept. Allemaal, behalve zij!
Zij is er de laatste jaren bijna altijd op zondagochtend. Haar twee jongens rennen dan direct op de glijbaan af. Die redden zich prima zelf. A en B hadden ze al op zak toen ze hier zijn komen wonen en de C haalden ze hier, bij mij. Naast Eric en Anton schijnt ze nog meer kinderen te hebben.
En dán nog zo’n figuurtje!
Haast niet voor te stellen dat ze met die manke getrouwd is. Altijd ook maar aan het werk die Shrek.

Over een paar weken zal hij de hele vernieuwde buitenterrein hebben voorzien van hoog hekwerk met van die punten dat hermetisch afgesloten kan worden met degelijk slootwerk. Geen gerommel meer hier. Had ik u al verteld dat Marina de vrouw is die onze speelweide en de rozentuin heeft ontworpen? Het is een waar paradijs geworden. Nog nooit heb ik zoveel rozen bij elkaar zien bloeien als in het afgelopen jaar. Maar goed, daar gaat het nu niet over. Ik had het over de zondagen.

Met een handdoek over haar schouder gedrapeerd en een glimmende appel in haar hand loopt ze dan richting het vijftig meter bad om langzaam haar baantjes te trekken in haar rode bikini met de witte zwaantjes. Het is de mooiste die ze heeft, vind ik. Maar zelfs het meest afzichtelijk exemplaar zal ook maar een millimeter afbreuk kunnen doen aan haar schoonheid die misschien voor iemand die haar nog nooit heeft mogen aanschouwen alleen maar voor te stellen is als nog minstens duizend keer mooier dan het allermooiste wat men ooit heeft gezien, en nog mooier dan.

Het doet me altijd weer deugd om te zien hoe de mannen naar haar kijken. Een man blijft een man, ook al heeft hij vijf kinderen die om hem heen jengelen en zo’n dikke lelijke zeekoe die hem lens zou slaan als ze het zou merken.
Ze zijn allemaal hetzelfde.

Straks, als ze klaar is met haar baantjes zal ze een beetje hijgerig het trapje afdalen in het warme bubbelbad. Ze zal vriendelijk groeten en betoverende kuiltjes in haar wangen lachen voor de mannen die op slag de vrouw zullen vergeten die op hetzelfde moment de dreinende tranen van hun kroost in hun blauw geaderde buste liefdevol zullen smoren, terwijl ze met ogen als schoteltjes zo groot naar de volle ronde borsten van Marina kijken, die haar tepels als rozenknopjes nog nèt boven het warme water zal laten uitkomen terwijl ze haar armen spreidt en haar lange donkere haren sensueel laat waaieren in het bad. Haar wimpers daarbij, langzaam klappend als tere vlindervleugels de zachte roze blosjes op haar wangen beroerend, onschuldiger nog als de eerste zonnestralen in een vroeg ontluikend voorjaar.
Er is er altijd wel één die even wil ontsnappen aan de ijzeren greep van het gezin.

Ik weet niet precies hóe ze het iedere keer weer doet.
Ik weet wel dàt ze het iedere keer weer doet.
Maar bijna nooit met dezelfde.
-Hoewel, met Arie heb ik haar toch wel meerdere keren naar beneden zien gaan.-

Eerst gebruikte ze gewoon een pashokje. Dat vond ik niet oké.
Voor de kinderen begrijpt u? Niet erg hygiënisch bovendien. Tegenwoordig laat ik voor haar gewoon het ketelhuis in de kelder open. Daar is het lekker warm, en er staat een stapel met van die grote gele drijfplanken. Ze maakt er dankbaar gebruik van.

Zo wordt het toch maar mooi iedere keer weer drukker op de zondag. Twee jaar geleden dreigde ik mijn baan nog kwijt te raken, maar nu floreert het zwembad als nooit tevoren.
Tegenwoordig moet ik gewoon weer ogen in mijn achterhoofd hebben.

Ja, inderdaad, ik zie van alles.
Dat is mijn werk.
Maar daar praat je gewoon niet over toch?
Sommige zaken vallen nou eenmaal gewoon onder het beroepsgeheim.
Momentje, de plicht roept…

“Wat zeggen jullie?
Is jullie papa weg?
Nee hoor, volgens mij zag ik hem zojuist nog bij de glijbaan…
Misschien is hij nu even plassen.
Wachten jullie maar gewoon even bij jullie mama.
Hij zal jullie straks vanzelf wel weer vinden hoor.”

Enig idee welke mythe aan dit verhaal ten grondslag ligt?
Wat een akelig verhaal hè?! Ziek gewoon. Vreselijke vent!
-En inderdaad: een oud verhaal van mij opnieuw herschreven-.

26 gedachtes over “De mythologie opdracht van de laatste les schrijfcursus

    • Jippie! Je beschrijving van haar schoonheid deed me meteen al aan Aphrodite denken maar toen ik las dat ze met een manke was getrouwd en ook nog een prachtige tuin had ontworpen kon het eigenlijk niet meer mis :-). Erg leuk verhaal! Is het misschien een idee om ook andere mythologische verhalen in een nieuw jasje te gieten? Ik ben fan ;-).

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

