For Good Old times sake…

Morgen is M1 jarig.
M1 was ooit de verloofde van zus en heeft dezelfde voornaam als ‘Ex’, de ex van zus, vader van Neef.
Vandaar M1 en M2.

Ik ken M1 sinds ik een meisje van veertien, vijftien ben.
Ik plaagde hem om zijn oren en trok met een pincet zijn beenhaar uit, wat hij me grootmoedig toestond. M1 was als een broer voor mij.

M1 over de vloer kwam de sfeer thuis zeer ten goede. Hij was altijd even bedaard, geduldig en weloverwogen. ‘Laat je nou niet gek maken Nar’, zei hij wel eens.
Ik hield van M1 als van een broer. Nee, Sint gedichten voorlezen kon hij niet, maar als de Risk legers om de oren vlogen was hij je man!

Na elf jaar verbrak mijn zus de relatie. M1 heeft nog een weekje bij Mart en mij gelogeerd. Hij was er kapot van, at niet meer, sliep niet meer.
Ik maakte me zorgen.
Was woest op mijn zus.
Hoe kòn ze?
Later heeft mijn moeder me meer verteld waardoor ik het heb kunnen begrijpen, maar ik was er evengoed ontzettend verdrietig over. Zoals gezegd: Hij was als een broer voor me.

Toen zus in 2007 haar herseninfarct kreeg heb ik hem gebeld. Hij kwam. Hij was erbij toen ik zus – met geweld (onmacht) – over probeerde te halen naar de Zaanstreek te verhuizen. Na die avond heb ik mijn zus een beetje los kunnen laten. -Dat moest ik ook van Remco, anders zou ik er zelf aan onderdoor gegaan zijn-.
M1 bezocht haar, in Heliomare, later, toen ze thuis was bij haar thuis, en nog weer later op de camping waar hij met mijn zus, ouders, Kyl en neef tot in de vroege uurtjes ‘eenendertig’ speelde.

M1 is altijd van mijn zus blijven houden denk ik.

Op de dag van haar overlijden heb ik hem gebeld.
Hij was met zijn ouders op de condoleance en de crematie.
Hoewel we amper spraken wist ik dat hij er kapot van was.

Morgen wordt hij 51.
M1.
Kennen jullie het filmpje van A-HA?
Dat was de M1 look-a-like! Hij was zo ontzettend knap.
Nee, op de crematie van mijn moeder was hij niet. Zijn ouders waren er wel. 
Ik maak me vaak zorgen om hem.
Met zijn broertje (mijn leeftijdsgenoot met wie ik een jaar MBO heb gedaan) heb ik af en toe contact via LinkedIn.
Hij ziet zijn broer ook niet vaak en maakt zich ook best zorgen. 

Boven staat sinds december 2015 een tasje klaar met wat spullen van zus voor hem.
Eendjes.
Een boek.
Brieven.
Echt antiek Boerenbond waarvan ik nog weet dat het bij zijn oma vandaan komt, dat soort dingen.
Ik denk dat hij het te moeilijk vindt. Gewoon, de confrontatie met die spullen van hem en mijn zus.

Mijn zus was ook zo intens.
Op iedereen die haar gekend heeft liet ze een onuitwisbare indruk na, zeker op de mannen. Gut ze heeft wat harten gebroken. Ik zal nooit vergeten dat Heiko, een speler van Schalke ’04, een heel weekend lang in zijn oranje kever onder haar slaapkamerraam ‘You are my special Angel’ draaide.
Zo zielig was dat…

Ik hoop dat het ooit nog goed zal komen tussen M1 en mij.
De tijd zal het leren.
-Je hoeft mensen niet dicht bij je te hebben om van ze houden.-

Lieve M1,
Deze is voor jou:

For Good Old Times Sake XXX

24 gedachtes over “For Good Old times sake…

  1. Ik help je hopen dat het allemaal goed komt, Narda. M1 lijkt me een heel gevoelig iemand bij wie ‘tijd’ waarschijnlijk anders is dan ‘tijd’ bij de gemiddelde mens. Ik denk dat een en ander ‘zijn’ tijd nodig heeft.

    Like

  2. Gebroken harten zijn vaak wel te lijmen maar de scheuren kunnen die erin blijven, kunnen ondraaglijk zijn. Mooi geschreven, Narda. Jij kunt als geen ander gevoelens overbrengen. Dat is (onder andere…) jouw kracht. Ik duim voor jullie allebei.
    Een dikke pakkerd.

    Liked by 1 persoon

  3. Gefeliciteerd M1. En ook voor jou Narda. Fijn dat hij zo goed was voor jullie.
    Ook al hebben jullie bijna geen contact… Een speciaal plekje in je hart is voor hem. Gewoon om wat jullie meegemaakt hebben… De geschiedenis die jullie delen…
    Super mooi geschreven!!
    Maar dat kan jij zo goed… Je gevoel neerzetten…

    En toch moet ik elke keer ook weer lachen om alles wat jou zus geflikt heeft… Die hartebreker 😂 geweldig dat ze niet blikt of bloost van zo’n vent onder haar raam. Hihi geniaal

    Liked by 1 persoon

      • 😂😂 Daarom ik moet daar om lachen…
        Hihi ik geloof dat ik het ook herken omdat ik ook bikkelhard was. Was ooit eens een dude die iedereen met mijn achternaam uit het dorp waar ik woonde had opgebeld. Om te zeggen dat hij verkering wilde met mij. Bij nr 53 uit het boek kreeg hij mij aan de telefoon. Al die moeite… En ik hem droog vertellen: Hadden we verkering dan?? Nou dan maak ik het nu uit.
        Dus daarom moet ik zo lachen om jou zus… Vind dat geweldig

        Like

Geef een reactie

