Vreemde praktijken

Ik heb nou toch zoiets leuks in handen.
Voor mijn nieuwe huiswerkopdracht ben ik een beetje informatie aan het verzamelen. (Verder heb ik nog geen flauw idee hoe ik het aan ga pakken).

image
Nu heb ik u weleens verteld dat mijn zusje 16 jaar lang de assistente was van dierenarts Krijger, in de Zaanstreek destijds een begrip. Behalve kleine huisdieren ‘deed’ hij ook het vee, met name in Uitgeest, Assendelft en Krommeniedijk waar de boeren nog gewoon boers waren, zeker door de telefoon.
Het was een stille man geloof ik, maar mijn zus en hij konden het prima vinden samen en waren goed op elkaar ingespeeld.

Nadat ik een tijdje op het internet had zitten grasduinen herinnerde ik mij opeens dat ik het  (zijn?) oude handboek diergeneeskunde van Zus hier in de kast heb staan. Vanavond keek ik er eigenlijk voor het eerst met wat meer aandacht naar, het is reuze interessant.
image
Wist u bijvoorbeeld hoe ze in 1873 vlooien bestreden?
Nou zo:
image

Voor een simpele verkoudheid raden ze tóen al aromatische dampbaden en ‘salomoniac’ aan:

image

En dit heeft u natuurlijk ook altijd al willen weten: 

 Precies, daar komt het woord bandeloosheid dus vandaan;-)

Wat een prachtig, dierbaar boekje. En dan te bedenken dat dit vast jarenlang mee ‘de boer op ging’, en voor menig dier het leed heeft verzacht.

Later wordt het natuurlijk van Neef, dat spreekt.
Maar tot die tijd zet ik het weer keurig in de kast, naast het oude kookboekje van mam waarin precies beschreven staat hoe ik een varken slacht, verwerk en bewaar, en de meteorologie boeken van mijn vader.
-Mocht de oorlog uitbreken: Ik red me wel-.

30 gedachtes over “Vreemde praktijken

  1. Toentertijd bestond er dus ook al kanker. Ik dacht dat dat een welvaartsziekte bij uitstek was. Wat een geweldig boek, heb me rot gelachen, al was dat natuurlijk niet de bedoeling.
    Laat je ons je eerste bladzijde nog lezen als die af is??
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

