Recht hebben op versus Verantwoordelijkheid nemen voor

Kent u ze?
Mensen die bang zijn voor hun eigen hachie?
Mensen die menen dat ze tekort komen zodra een ander iets krijgt waarop zij recht menen te hebben?
Mensen die vinden dat ze gelijk behandeld moeten worden als ieder ander, zo niet beter, maar dit recht voor het gemak vergeten zodra het de ander is die het minder heeft?

Ik vraag me wel eens af waar deze mensen dat recht nou precies vandaan menen te kunnen halen.
Is het hun geboorterecht?
Zijn zij beter dan de ander?
Slimmer?
Anders van kleur?
Hebben ze meer geld, meer bezittingen?
Of het juiste geloof?
Ik snap het niet.
U wel?

Gister in de trein las ik een stukje op Jantines Reisblog over de ontroerend mooie uitzending van Floortje Dessing over de 28 jarige Amerikaanse Maggie die 51 kinderen heeft geadopteerd in Nepal.
Toevallig had ik de uitzending ook gezien, en net als Jantine vond ik het zeer inspirerend. Jantine schreef er een heel mooi blog over.

Een klein citaat hieruit:

“Wij Nederlanders hebben recht op zoveel dingen. Op gelijke rechten, op een uitkering, op zorg en eigenlijk op alles wat ons leventje gemakkelijker maakt. Hartstikke mooi dat dit zo goed geregeld is. Maar waar blijft onze verantwoordelijkheid? Zijn wij ook niet verantwoordelijk voor een goede zorg voor elkaar. Eentje die niet alleen berust op geld en tijd, maar op zorgzaamheid. Zijn wij niet verantwoordelijk ook eens dingen belangeloos te doen, gewoon omdat je de mogelijkheid hebt en wat mij betreft daarmee ook de verantwoordelijkheid.”

Als we kijken naar tien, twintig jaar terug was er in ons land ontzettend veel geregeld. Misschien wel tè veel, waardoor we gewoon verleerd hebben zelf de verantwoordelijkheid te nemen.
‘Ik betaal toch belasting?’
‘Ik heb toch recht op…?’

Nu moeten we
-noodgedwongen- zoeken naar een nieuw evenwicht tussen ‘recht hebben op’ en verantwoordelijkheid nemen voor.
En nee: ik ben het niet eens met de vele bezuinigingen in de zorg en met heel veel andere veranderingen die zoveel (financiële) ellende teweegbrengen bij sommigen onder ons.

Maar ik ben wèl van mening dat sommige zure mensen eens niet zo hard moeten roepen dat ze recht hebben op’, maar gewoon omdat het kan voor de lol eens een keer ‘verantwoordelijkheid nemen voor’.

Hoe denkt u hierover?

image

22 gedachtes over “Recht hebben op versus Verantwoordelijkheid nemen voor

  1. Ik heb recht om hierop te reageren :).
    Het lijkt me dat het altijd dezelfden zijn die menen dat rechten bestaan, en geen plichten. Ik zou er kunnen ovrr doorbomen tot volgend jaar, maar zou veel tegenwind krijgen, vrees ik.
    Af en toe eens figuurlijk in de spiegel kijken kan helpen, toch voor wie de ogen niet sluit…

    Like

  2. Tja, ik ben nog opgevoed met kreten als”je moet altijd kijken naar mensen die het minder hebben dan jijzelf” en dergelijke.
    M’n verantwoordelijkheden nemen vind ik dus inderdaad niet meer dan normaal.
    Toch wordt ik een beetje moe van al die mensen die vinden dat we voor de hele wereld moeten zorgen, gewoon omdat die dagelijks je huiskamer binnenkomt via de tv en het internet.
    Het zijn ook een beetje loze verhalen omdat wie het er mee eens is het verhaal niet nodig heeft en de mens voor wie het verhaal een eyeopener zou kúnnen zijn er toch niets mee doen.
    Ik probeer het verschil te maken in m’n directe omgeving, neem dáár waar mogelijk mijn verantwoording en meer kún je gewoon niet doen hoéveel depressieve beelden er ook de huiskamers ingejaagd worden, die laat ik persoonlijk dan ook maar noodgedwongen langs me heen laat gaan gaan.

    Liked by 1 persoon

    • Dat doe je toch prima dan?! Net zoals zo veel andere mensen hoor. Ik ben net zoals jij denk ik.

      Maar de weinige mensen die dit soort mooie initiatieven nemen vind ik juist heel inspirerend, ze maken de wereld nét een beetje mooier. Ik lees graag over ze, en krijg helemaal niet het gevoel alsof ik hetzelfde als hen zou moeten doen of voor de hele wereld moet zorgen als ze mijn huiskamer binnen komen, zoals jij.
      Dit waren helemaal geen depressieve beelden, maar hartverwarmende, zeer inspirerende, en helaas op het einde verdrietige beelden. En ik vond het verschil tussen deze Maggie en de azijnpissers zo groot dat ik dát contrast duidelijk heb willen maken.

      Kennelijk niet helemaal goed overgekomen, jammer.

      (Ik denk dat je het niet gezien hebt, of wel?)

      Like

  3. Het zijn meestal diegenen die het hardste roepen dat ze ergens recht op hebben die het minst “de hand in eigen boezem kunnen steken”…
    Ik durf ook niet beweren dat ik altijd aan anderen denk, maar ik probeer het wel.
    Wij hebben het echt heel erg goed en proberen dat wel mee te geven aan onze kids, niet dat we altijd perfecte ouders zijn, maar we doen ons best om ze te laten weten dat ze verantwoordelijkheid moeten leren nemen…
    Pfff, dat was een hele boterham na een lange dag hard werken… En ik vind wel dat ik nu recht heb op een glaasje wijn!
    Ik vind je een wijze dame 😘

    Liked by 1 persoon

  4. Ik denk dat jij gelijk hebt en dat wij eens wat minder over recht moeten roepen, wat meer over verantwoordelijkheden na moeten denken (en handelen) en eens wat minder met IK IK IK bezig moeten zijn en er vaker voor elkaar zijn.

    Zal de leeftijd wel zijn denk ik…

    Liked by 1 persoon

  5. Hoe hard heeft het noodlot dit jongetje Ravi getroffen gevochten als baby en liefde gekregen om vervolgens te sterven aan een noodlottig ongeval.

    Prachtige uitzending en een prachtige jonge dappere vrouw waar wij een schijfje vanaf mogen snijden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

