Systematische gezinsopstellingen 2: Zus

Noot: ik hoop van harte dat ik door het plaatsen van de eigen teksten van mijn zusje niemand pijn zal doen.
Het ligt geenszins in mijn bedoeling mensen zwart te maken of ergens de schuld van te geven. Het is slechts mijn bedoeling om zelf te gaan begrijpen wat er is gebeurd.
En misschien ook wel om daarvoor (later) begrip hiervoor bij anderen te bewerkstelligen.
In de eerste plaats Neef.

Gister had ik al verteld over mijn vader. Vandaag wil ik wat meer vertellen over mijn zusje. Een paar dagen geleden had ik u al verteld dat ik voor een gevoel van veiligheid eerder bij mijn zus aanklopte dan bij mijn ouders, hoewel mijn zus en ik ook best vaak samen ruzie hadden, we verschilden dag en nacht.

De laatste jaren heb ik mijn moeder niet zien huilen. Ik vermoed dat ze haar gevoel gewoon aan de kant had leren zetten. (Daar ben ik ook een ster in geworden;-)

Echter, tijdens mijn pubertijd probeerde onze moeder vaak vanuit een slachtofferrol haar zin te krijgen.
Bij mij werkte dat helemaal averechts, ik verachtte haar er zelfs om, en ben nog steeds allergisch voor krokodillentranen bij andere mensen.

Maar kennelijk voelde mijn zus zich toch best een beetje verantwoordelijk voor mijn moeder haar gevoel van welbevinden, want zij bleef vaak ’s avonds beneden bij mijn moeder zitten luisteren.

Dat ze zich erg verantwoordelijk voelde voor de harmonie in huis blijkt ook uit deze horoscoop duiding uit 1990 die ze heeft overgeschreven vanaf een casettebandje dat er nog bij zit. -Ik heb er nog niet naar geluisterd, het zal zo heftig zijn haar stem weer eens te horen, en dan nog zonder gestotter en ‘ge-uh’s’ te horen vanwege de afasie die ze acht jaar geleden kreeg na haar infarct.-

Ze was tijdens deze sessie 26 jaar.
De astrologe heeft het trouwens ook over een belangrijke transit van Pluto die over twee jaar, in ’92, plaats zou vinden en grote veranderingen voor haar teweeg zou kunnen brengen.
Zus heeft het ook nog over trouwen en ‘eerst sparen voor een mooie jurk’, dus tussen M1 en haar zat alles nog redelijk goed.

Overpeinzing van vandaag:
Misschien heeft niet, zoals ik jaren heb gedacht, een kleine tia die we over het hoofd hadden gezien maar deze horoscoop duiding haar net dat ene zetje gegeven wat nodig was om uiteindelijk zò in gedrag te veranderen van plichtsgetrouw en verantwoordelijk naar wie ze uiteindelijk is geworden?

image

image

image

image

image

image

image

image

image

23 gedachtes over “Systematische gezinsopstellingen 2: Zus

  1. Wat een prachtig geschrift :). De inhoud vind ik heel ernstig. Net als Mrs. Brubeck geloof ik ook absoluut niet in horoscopen, kaartleggen en allerlei wereldvreemde toestanden. Als ik vandaag over mijn voet struikel heeft dit niks te maken met het feit dat Pluto even opzij kijkt. Alle respect voor mensen die dit wel doen…
    Waarom ‘veranderen’ we van gedrag? Ik denk dat dit komt door wat we in het leven meemaken. De positieve dingen, de negatieve. Wat niet betekent dat we veranderen van karakter. Onlangs, bij het sterven van mijn schoonvader, hebben we wat tijd doorgebracht met twee broers van mijn vrouw waar we zeer weinig contact mee hebben. Gewoon omdat ze totaal ‘anders’ zijn en een even totaal andere visie op het leven hebben. Dit blijkt tot onze ergernis nog steeds zo te zijn…

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb het nu pas echt gelezen, want op de iPhone lukte dat niet. Met zulke dingen (horoscopen, leven na de dood, spiritualiteit) was ik zelf eerder bezig, rond mijn achttiende, denk ik. Veel van wat hier neergeschreven is, lijkt op mijn gevoelens destijds. Ik was enig kind, van blinde ouders, dus ik had ook die (half gedwongen) verantwoordelijkheid. Op den duur kun je dat niet aan, of word je het beu en dan ga je je op één of andere manier daar tegen afzetten. Kan het zo iets geweest zijn?

    Liked by 1 persoon

  3. De horoscoop (ik ben geen astroloog maar ik weet het wel het eea over) laat zien dat ze een heel veelzijdig persoon was. Waar veel mensen hun planeten vaak aan één kant van de cirkel hebben staan, staat het bij haar all over the place. Op één stukje na, in schorpioen staan zo te zien wel een aantal dingen. Ik kan niet exact zien wat ze zijn dus kan daar verder niet op in gaan. Maan in weegschaal, maan is het teken van de emotie. Alles in de weegschaal leggen en de diplomatieke zijn als het gaat om emotie. Geen gek iets dat zij haar emoties niet toonde. Dat is hoe ze was. Met ook nog eens venus er vlak naast, een teken van de vrouwelijkheid. Nee, ze was geen emotie mens. Maar ik denk dat ze daardoor ook niet het persoon was om te begrijpen wat er exact met jullie gebeurde, hoe jullie/jij je voelde. Ze lijmde het en dat was het. Nougoed, ik zou je de hele horoscoop kunnen uitleggen als je dat wilt, stuur maar een berichtje. Wel interessant als je zo de teksten er naast legt. Het klopt 1 op 1.

    Liked by 1 persoon

    • Wat leuk dat je er naar gekeken hebt. Zelf ben ik Tweelingen (huis 9) met een Maagd ascendent, (Pluto huis 12) maan in vissen (6) mars in het eerste huis weegschaal, Mercurius cusp 10 en Saturnus in 7.
      Ook best verdeeld dus. Meestal zien mensen mijn Pluto in 12 en de mars in huis 1, en niet zozeer de ascendent maagd, laat staan mijn maan in vissen. Mijn vader was trouwens een maagd met ascendent leeuw, en mijn moeder een Tweelingen met asc. Stier.
      Ik: 31/5/67 Wormerveer 13:45.

      Like

  4. Tja, ik heb ook al niets met horoscopen maar denk meer dat het leven je vormt, binnen de mogelijkheden die je hebt (of krijgt), door alles dat je meemaakt !
    Knap dat je zus dat allemaal uitgeschreven heeft, pppffft, het zijn nogal geen lappen tekst, en dan zó netjes geschreven.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind het heel interessant om dit gelezen te hebben, ik geloof er zeker in, maar kan het niet lezen, dat heeft met mijn dyscalculie te maken, ik kan dat niet onthouden en snap er gewoon weinig van, die huizen en bla. Maar ik geloof erin en heb ook mijn eigen horoscoop laten trekken ooit, maar dan op afstand door … ben hem kwijt, het enige wat een rode draad blijft die nog niet gebeurd is… dat er geld op mijn weg ligt, heel veel zelfs. Maar dat is een ander verhaal 😉

    Ik snap ook dat je het bandje nog niet hebt geluisterd, natuurlijk kende ik je zus niet, dus oordelen kan ik ook niet, noch zelfs, diegenen die dit gelezen hebben en haar wel hebben gekend, vroeger of later. ❤

    X

    Liked by 1 persoon

  6. Ik geloof zeker in goed getrokken horoscopen, maar kan ze niet lezen. Het zou zomaar kunnen dat die TIA de veranderingen die de horoscoop aangaf versterkt heeft.
    Ga op je gevoel af, in je zoektocht naar antwoorden, En dat bandje ? Bewaar het maar, want het is logisch dat je het nu nog niet durft te beluisteren, maar die tijd dat je het wel kunt en wilt horen zal zeker komen en dan is het vroeg genoeg.

    Liked by 1 persoon

  7. Wat horoscopen betreft zit ik altijd een beetje op de wip: zal ik het geloven (doe ik er iets mee) of gooi maar in mijn pet? Van een collega weet ik dat er bij een cursus tot “horoscopist” veel bij komt kijken en dat blijkt ook wel uit de wijze woorden van je zus. Ze was wel een bijzonder wijs mens, ze had iets met esoterie. Het is een talent dat ze heeft ontwikkeld. Dat kun je of kun je niet. En integriteit had ze volgens mij zeker en dat is tegenwoordig mijlenver te zoeken… Een mooi serieus blog, waarmee je je zus eer betoont. Voor jezelf maakt het dingen duidelijk en dat is goed voor je verwerkingsproces. Dat gaat maar door…en door…
    Dikke kus!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

