Begin aan een begin van de jaren ’80

Het vraagt misschien even moed, maar ik zal verder vertellen over mijn prille pubertijd.
En da’s best moeilijk zonder lelijke dingen te zeggen over de mensen die mij zo lief zijn/ waren. Ik bedoel, ik kan nu zeggen wat ik nu wil, wie zal mij nog zeggen dat ik lieg?
Ik kan wel alles gaan vertellen nu, maar dat wil ik echt niet, ga ik ook niet doen.  Ik ga het gewoon zó vertellen zodat het voor mij waar en goed voelt, en mij helpt om beter te kunnen begrijpen wat er -nou-eigenlijk-allemaal-is-gebeurd. 
Oké, jaren ’80.
Waar denk ik dan aan?
Ik denk, denk ik, aan Noors gebreide truien, of grijze sweatshirts met capuchons boven grijze joggingbroeken.
Aan mijn eerste menstruatie en de tampon die niet echt ‘lukte’, toen ik ’s avonds wilde schaatsten op de verlichte ijsbaan in het park met Carool.
Aan een kraantje dat omhoog kon spuiten in de kleedkamer van de Lts in Krommenie, waar we 1 X per week binnen
trainden. Aan Atletiek.
Aan Gruppo Sportivo. ‘Shave’.
The Commodores. Zus, verliefd op Sidney. Aan Cora, de zee.
Aan de kermis en Luilak. Aan voetbal op het schoolplein
Aan ‘The winner takes it all?’ Aan Roze lippenstift van de DA?
De wijn van de buuf?
Aan trainen met Ton van de A-selectie toen ik eenmaal in de B- selectie zat? Aan voetballen met een tennisbal bij het Jan Lighthartplein.

Aan de Bessen jus, met Peet, Irma B. en Hoon in La Bamba?
Aan Gerard Pg.
Aan het Duits waar San en ik -O-zo-slim- verzaakten, en waar klasgenootje C. zwanger raakte.
Aan mijn dagboeken.
Aan talloze broodjes pindakaas in bed met melk.
Aan mijn dagboeken.
Een kaarsje.
André Hazes.
Lins
Ess.

Doe -nog-Maar 

wat

jaren ’80
En zo….

14 gedachtes over “Begin aan een begin van de jaren ’80

  1. Hm, dat komt niet bepaald overeen met hoe ik de eighties heb ervaren. Bij mij waren dat vooral fuiven, New Wave, liveoptredens, meisjes (al dan niet met tampon), platen draaien als dj, het middelbaar onderwijs en als afsluiter – in ’89 – de verplichte legerdienst alvorens ik me op een baan stortte.
    Kwam daarbij: heel veel sporten (lopen, zwemmen, fitness) en ook van tal van verboden vruchten proeven, haha. Zalig decennium, quoi.

    Liked by 1 persoon

  2. Bij mij waren die uitgaansjaren (eind de jaren zeventig) vooral thuisblijven. Mijn vader verbood ons uit te gaan zolang we studeerden (‘hij had ook die kans niet gekregen’, maar mocht maar studeren tot zijn veertien). Ik hoorde van mijn klasgenoten (in de jongensklas) wilde verhalen wat ze uitspookten in het uitgaansleven, en hoe ze zogezegd het ene meisje na het andere versierden en mee in de struiken vluchtten. Het zal allemaal wel waar zijn geweest, zeker 🙂 ?

    Like

  3. Oh die eerste tampon, whahahahaha en dat omdat ik altijd zwom met mijn klasgenoten van de brugklas op vrijdagavond, pffffffffffffffffff ja… ouch en ook nog, ik had de eerste kleine tampons van OB die net uit waren gekomen gekregen van mijn moeder…. gosh… lol.

    X

    Liked by 1 persoon

  4. Tja, aan de jaren heb heb ik natuurlijk weer heel ándere herinneringen, toen waren mijn kinderen al tieners en zou ik misschien meer van je ouders begrepen hebben dan van jou, hoewel…. ik hoor eigenlijk nooit klachten van m’n kinderen over toen al liep er natuurlijk óók wel eens iets niet helemaal lekker!

    Like

Geef een reactie

