Kronkels op maandag

Maandag 7 december.

Heeft u ook zo’n last van de donkere dagen?
Ik wel.
Ik ben moe, heb nergens zin in, en lig daarbij languit in mijn valkuilen van betweterigheid, ongedurigheid en muggenzifterij.

Wat er wel goed ging:
-De kerstboom staat.
-De ramen zijn van binnen gelapt.
-Kylians Sint cadeautje (pokerspel) was een groot succes.
-Ondanks dat we het niet vierden heb ik een lekker luchtje gehad van Sint van Calvin klein.
-Het boek van Frits Spits dat ik voor Lies, mijn schoonmoeder, had gekocht vond ze erg leuk.
Eigenlijk vierde ze haar tachtigste verjaardag niet, maar onder het mom van ‘Ik kom nog even de afzuigkap goed hangen’ is Rem toch even langs gegaan. Zelf moest ik gister werken.
-Na het werk met Rem vakantieplannen gemaakt.
We zien toch af van ons plan om vier weken lang een camper te huren. Te duur, en te lang weg bij Kylian. In plaats daarvan willen we nu eind april of begin mei naar Alfernatejo, waar een oude jeugdvriend van mij met zijn vriendin een B&B heeft. Het ligt op ongeveer 40 km van Carihuela, dus dan kan ik mooi gelijk nog wat strooien zoals beloofd aan mam.  Daarnaast willen we een dagje paardrijden, misschien een motor huren, wandelen, dat soort dingen. Ik heb er enorm veel zin in.
Misschien gaan we ook nog even een lang weekend weg in februari en september.
Verder willen we komend voorjaar natuurlijk de tuin eindelijk laten bestraten. Eigenlijk hebben we het meestal zo lekker in de tuin en met ons bootje dat we het wel prima vinden om niet drie weken weg te gaan.

Maar goed, wat ging er nog meer naar wens?
-O ja, ik heb de afspraken bij de radiologie (dec), neurologie (jan) en chirurgie (feb) eindelijk gemaakt. Poe-poeh.
-Verder had ik bijna op tijd mijn boeken ingeleverd, 20 cent per boek maar;-)
Ik heb ‘Geef flow aan je leven’ voor de zekerheid nog maar even verlengd.

Dat was het wel geloof ik.
Verder geen bijzonderheden. Of wacht, misschien toch wel; ik ben de laatste tijd zo aan het dromen over mijn ouders en Fenna. Zo realistisch lijkt het dan. Ik kreeg een hele dikke knuffel van mijn zus. En mijn moeder liet me weten, -heel raar klinkt dat, ik weet het, dat ze zich verlicht voelde. En het gekke was dat die boodschap niet met woorden werd gegeven maar met een gevoel, en dat de wijze waarop ik het vervolgens in deze woorden vatte, dat gevoel het dichtst benaderde.
Best bijzonder.
Of het nou waar is of niet.

Weet u waar ik nu steeds aan moet denken als ik naar mijn spinaziesapje kijk?
image

Voor de een is het glas halfvol, en voor de ander halfleeg.
Maar als mijn glas halfleeg is betekent dat dus dat de helft van mijn spinaziesap dus in mijn maag zit, en dat is dan toch veel positiever belicht dan dat mijn glas nog halfvol zit?
-Gek word ik er soms van, die kronkels. Kent u ze?-

27 gedachtes over “Kronkels op maandag

  1. Nou bést nog wel veel positiefs hoor en hoewel dromen meestal bedrog zijn denk ik dat hier toch zéker veel waarheid in zit.
    Jij móet wel een bijzonder “licht” geweest zijn de laatste levensjaren van je moeder, zeg maar gerust dat je haar “gedragen” hebt én haar in de spotlights hebt gezet.

    Liked by 1 persoon

  2. Bwah, van de donkere dagen heb ik geen last. Mijn agenda staat nog steeds aardig vol en de dagen vliegen zodoende voorbij. Straks steek ik ook binnenshuis de handen uit de mouwen.
    Bezig zijn en daar ook nog ’s van genieten: dat is mijn remedie tegen kronkels en muizenissen. Ik kan ze je van harte aanbevelen. 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Die donkere dagen, ik begin meer en meer aan te voelen dat het gewoon zo bij de tijd hoort. Alles is momenteel “zen” en hoewel de feestdagen voor wat drukte zullen zorgen, kijk ik ook daar met fijne gevoelens naar uit. Gezin en familie is meer dan ooit belangrijk. En dat boek van Frits Spits staat op mijn verlanglijstje (tenminste als je zijn laatste boek bedoelt 🙂 )

    Liked by 1 persoon

  4. Goh wat een mooi logje zeg.. die positieve dingen en gedachten moet je vasthouden! Leuke vooruitzichten en plannetjes voor in jullie vakantie! Die droom, apart ja… soms is het echt, net echt!
    Ik zeg ook altijd dat voor mij het glas halfvol is en mocht het eens een beetje leegraken, tap ik snel wat bij, ga ik dus leuke plannetjes maken en leuke dingen doen. Dan komt het zo weer goed! X

    Liked by 1 persoon

  5. Ach ja, ik herken het wel hoor. De laatste jaren gaat het me wat beter af, die donkere dagen, dankzij de liefde van mijn leven. Maar soms heb ik nog sombere gedachtes, waarbij ik liever in een holletje zou wegkruipen, tot de volle zon weer doorbreekt en de donkere wolken (ook figuurlijk) zijn weggewaaid.

    Liked by 1 persoon

  6. Oh Narda ik moest even zo lachen om die bank en valkuil van je eigen betweterigheid, ja zo is het ook soms, hahaha heerlijk toch? Of toch niet, die kronkels, ja echt wel dat ik herken, en ook erken, dan laat zijn, wetend dat het ook weer over gaat, en dan is alles weer lekker en heerlijk in balans, half vol of half leeg, ik heb dat principe nooit zo begrepen, gezien beiden hetzelfde zijn in mijn waarheid, hahaha er zit namelijk net zoveel in, het blijft de helft 😛

    X

    Liked by 1 persoon

  7. Heb jaren heel veel last gehad van de donkere dagen maar sinds ik veel ga fietsen is het toch wel minder geworden gelukkig. Ik snap precies wat je bedoelt met dat je zo’n droom begrijpt. Heb dat ook een keer gehad dat ik droomde over mijn overleden dochtertje. Ik droomde dat ik aan het vissen was en een graat ophaalde. Toen wist ik dat ik haar los moest laten en werd een stuk rustiger. Zo raar dat vergeet ik nooit.

    Liked by 1 persoon

  8. Wat een mooie droom over je moeder. Heel geruststellend ook, lijkt me. En wat goed dat jullie een vakantie hebben gepland. Eerst nog even door die donkere dagen heen ploeteren met een gezond sapje. Halfvol-halfleeg, het is zo betrekkelijk allemaal. Maar, o, wat snap ik dat gekronkel van de geest!
    Zag bij de boekhandel in Krommenie een inspirerend boekwerkje liggen, ik denk dat ik het ga kopen, en het lijkt me ook iets voor jou. Zeker nu. 😉
    ( Ook gezien bij Bol: http://www.bol.com/nl/p/the-steal-like-an-artist-journal/9200000045961112/)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

