Maak je niet (bloed)druk

Ik heb besloten toch een scan te laten maken van mijn hoofd.
Mensen die hier nog niet zo lang lezen denken nu vast ‘hé, waar komt dat idee zo plots vandaan?’
Nou, onder andere hier.

Afgelopen februari in het nagesprek over Zus is erfelijkheid natuurlijk wel ter sprake gekomen. Toen besloot ik mijn eigen hoofd op dat moment (nog) niet verder te laten onderzoeken.

Anyway.
Afgelopen 29 september was het Red Dress Day. Toevallig werkte ik die dag, dus ik maakte graag gebruik van de gelegenheid om gratis en voor niets bij de poli cardiologie mijn bloeddruk, bloedsuiker en cholesterol te laten meten, een prachtig initiatief voor alle vrouwelijke medewerkers.
Helaas was mijn bloeddruk wel wat aan de hoge kant, zodat ik geadviseerd werd om deze over te laten meten.
De volgende dag was hij weer hoog, dus toch dezelfde week maar even naar de huisarts gegaan.

En nu heb ik afgelopen donderdag een 24 uurs bloeddruk laten meten. Om de 20 minuten pompt de band om je arm zich automatisch op, en in de nacht om het uur. ’s Morgens was mijn bloeddruk wel oké, maar eind van de middag was hij weer erg hoog hoor. Als zo’n kastje niet liegt kwam mijn onderdruk af en toe boven de 100.
-Gek dat ik me af en toe niet zo tof voel?-

Zal allemaal de stress wel zijn van de afgelopen periode.
Of de stress van alleen al zo’n opgepompte stressband om je arm, waarvan je dan vanzelf weer nog meer stress krijgt als je de cijfertjes afleest, haha!

However, goed voor mijn vaten zal het zeker niet zijn, vandaar dat ik mijn hoofd nu dus toch ga laten onderzoeken.
En Becel.
Ik ga vanmiddag maar Becel kopen.
Van die hele dure.

En verder maak ik me vooralsnog maar niet druk.

28 gedachtes over “Maak je niet (bloed)druk

  1. Heel vervelend te hoge bloeddruk, en zeker goed om in de gaten te houden !
    Hopelijk gaat de dok je niet allerlei medicijnen voorschrijven die vaak vervelende bijwerkingen hebben waardoor je leven saai gaat worden. Weet er alles van sinds 7 jaar. Sterkte x

    Liked by 1 persoon

  2. Goed dat je dit laat onderzoeken. En idd een onderdruk van boven de 100 is niet zo goed. En natuurlijk heeft het te maken met de stressvolle periode in je leven…. Maar toch…. Goed dat je het laat onderzoeken.
    Sterkte

    Liked by 1 persoon

  3. Zelf dien ik dagelijks bloeddrukverlagende medicatie te nemen (Zestoretic). Mijn familie heeft een voorgeschiedenis van hoge bloeddruk. Erfelijk belast, dus.
    In Becel als actief hulpmiddel geloof ik niet, in een evenwichtige voeding wel.

    Liked by 1 persoon

  4. Het lijkt heel erg op mjjn verhaal, voor de grap ff bloeddruk en cholesterol laten meten… Cholesterol was goed maar bloeddruk te hoog… Terug, weer te hoog.. Ook zo’n onhandig ding gehad voor 24 uur…. Nog te hoog.. Slik nu pillen… Eindelijk weer normaal! Dus het komt wel goed schatje!😊

    Liked by 1 persoon

  5. Narda, laat je goed opvolgen hé want we willen je nog niet kwijt!
    Zelf neem ik al 11 jaar bloeddrukverlagende medicatie (Progor + Coversyl) en al die jaren heb ik geen last gehad van bijwerkingen. Ook de dosis is gedurende al die tijd niet verhoogd.
    Er is bij mij geen aantoonbare oorzaak gevonden voor mijn wel zeer hoge bd. Zonder medicatie zou ik er niet meer zijn. Bovendruk +20, onderdruk +11.
    Ik geloof wel in het gunstig effect van een aangepaste voeding. Lees eens iets over het Dash dieet. Ik schreef er ook iets over op mijn blog, het werkt echt!

    Liked by 1 persoon

  6. Ik ben blij dat je je hoofd niet in het zand steekt. Meten = weten. Een hoge bloeddruk is slecht voor je organen en je moet nog een tijd mee, Nar! Mijn bloeddruk is te laag. Ja, dat kan ook 🙂
    Liefs en een knuffel

    Liked by 1 persoon

  7. Zoethout met een bittere nasmaak

    door de hoge bloeddruk ontstond er in mijn hoofd enorm gebonk
    ik moest er zowaar van braken
    de reden ga ik nu bekend maken
    het lag aan de thee van zoethout die ik dagelijks meermaals dronk

    Alles heeft altijd ergens een oorzaak, Narda.
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  8. Wat de reden is zul je nooit precies weten, maar simpel gezegd is het gewoon inderdaad de druk en de stress van de laatste tijd! Tenminste hopelijk! Goed dat je je laat onderzoeken! Misschien vermindert het straks je stressgevoel als er uitkomt dat er niks aan de hand is! Houd je taai meissie! X

    Like

  9. Ik beken ik ben een vreselijke angsthaas wat dat betreft. Mijn bloeddruk is ook altijd aan de hoge kant althans dat vindt mijn dokter. Een andere arts die ik had zei, maak je niet ongerust zo’n bloeddruk kan helemaal geen kwaad (meestal 80/140 of zo. ) Dus het hangt ook nog van een dokter af. En ik maak me altijd druk als ie gemeten wordt dus dat verhoogt het ook nog. Ja toen ik mijn huisarts vertelde van mijn broer met aorta en mijn moeder die dat ook had zei ze ga een keer een echo maken. Dat is een jaar geleden en ik ben nog niet geweest. Maar ga het nu toch maar een keer doen maar ben gewoon bang dat ze wat vinden…. angst is een slechte raadgever. Blijft lastig.

    Like

Geef een reactie

