Snap jij het?

Lieve mam,

Gek, als ik gewoon aan je denk valt het wel nog wel mee, maar zodra ik hier de woorden ‘lieve mam’ opschrijf biggelen de tranen al meteen over mijn wangen.
-ik mis je zo-

(Opnieuw)

Lieve mam,

Ik wou dat ik even met je kon praten.
Gewoon, even mijn gal spuien.
Over sommige stomme mensen. 
Over dat het me zo verbaast dat sommige mensen zich zo druk maken over van die kleine dingen.
Over dingen, die volgens hen ‘niet eerlijk’ zijn.

‘Ach kind, maak je niet druk’, zou je zeggen.
En het gekke is mam: dat doe ik ook niet echt.
Ik kan het alleen zo moeilijk begrijpen.
Al die drukte om bijna niets.
Waarom vallen ze míj daarmee lastig?
Dáár maak ik me wel druk om.
Snap jij het?

Soms heb ik gewoon zin om met een vinger in hun borst te priemen en te zeggen:
‘Weet je wat pas niet eerlijk is?
Als je je land moet verlaten omdat je leven daar niet meer veilig is.
Of als je je kind moet afstaan omdat je er zelf niet voor kunt zorgen.
Of als je in een tijdsbestek van anderhalf jaar je vader, je zus en je moeder moet verliezen’.

Maar ik weet ook wel, dat het komt door alles wat er gebeurd is.
Wat is er dan nog belangrijk?
Dat houd ik me dan maar voor.
En dan zeg ik maar niets en dan draai ik maar een beetje aan jullie ringen, dan is het net of jullie een klein beetje bij me zijn.

Ik denk dat ik steeds meer op je ga lijken mam.
Een klein deeltje van jou is denk ik achtergebleven in mij.

Wat zou je het zonde vinden van mijn tijd als ik me steeds druk zou maken om alles wat allemaal ‘niet eerlijk’ is.

En pap en Zus ook. 

Misschien is het juist daardoor dat ik er het beste van probeer te maken.

Dat is toch wel het minste.

Een beetje genieten.
Een beetje lief zijn voor elkaar.

Toch mam?

-Laat ze maar zeuren hé?-

  

33 gedachtes over “Snap jij het?

  1. Wat is het moeilijk he meisje. Ik vind je sterk, ik bewonder je kracht. Ook als ik het stuk lees over de Portugezen (ik had niet gereageerd) dan denk ik, deze mensen weten wat liefde is. Niet alleen in woord, maar vooral in daad. Je hebt je pap en mam en zus veel te jong moeten missen, maar wat hebben jullie een fijn gezinsleven gehad als ik het zo lees. Probeer er kracht uit te putten, en vooral de herinnering vast te houden.

    Heel veel liefs
    Petra

    Like

  2. Even een dikke knuffel, ja wat zeuren wij nu eigenlijk, zovele jaren verder, ooit stond het hier ook stil, meerdere malen net als bij jou, en wat zeur je nou!

    Laat ze maar zeuren, incluis mij 😉 Weet dat ik aan je denk, vaker dan je weet. ❤

    X

    Liked by 1 persoon

  3. Zeurkousen weten gewoon niet hoeveel ze te verliezen hebben, als ze dat wél wisten zouden ze niet zo zeuren!
    Maak je geen zorgen als het nog niet zo lukt met “een beetje genieten” dat komt wel weer want tja helaas, er zijn er ineens zoveel minder “om lief voor elkaar te zijn”! Dikke knuffel!

    Liked by 1 persoon

  4. O, meis, wat snap ik je goed!!
    Trouwens, dat aan je ringen draaien op dat soort momenten herken ik , ik draag een ring van gemaakt van mijn ouders trouwring, en daar aan te voelen geeft het gevoel dat ze even mee kijken. Bij mij voelt het veilig en vertrouwd, hoop dat het dat bij jou ook voelt/gaat voelen.

    Liked by 1 persoon

  5. Diepgewortelde oppervlakkigheid

    heel veel
    stervelingen
    maken zich druk over pietluttigheden

    terwijl ze lachend stom, doof en blind blijven
    voor wat anderen van afgrijzen doet verstijven

    je kunt beter
    aan
    diepzinnige mensen jouw kostbare tijd besteden

    Gewoon verder-roeien, Narda!
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  6. Soms stop ik gewoon met het zelfs proberen te snappen omdat ik voel dat ik dan toch alleen maar boos wordt…wat inderdaad weer verspilde energie is en ook mijn moeder zou zeggen (terwijl ik dan vaak naar haar foto kijk en ook aan haar ring draai…: ‘Gebruik die energie nou maar voor andere dingen die er wel toe doen lieve schat, want onze lieve heer heeft nu eenmaal hele vreemde kostgangers…’
    Dikke knuffel

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

