Over een verjaardag, een geboortedag, een ‘verwekdag’ en mam

Lig sinds drie uur alweer klaar wakker. Wil niet steeds een slaappil nemen.
Dan maar wat blogjes lezen ( sorry mensen ik houd het even niet meer bij) en er eentje schrijven.

Straks, om tien uur is er een dienst (of hoe noem je dat? Een mis?) in de kerk voor zus.
Omdat deze dienst precies op de geboortedag van mijn vader valt heb ik al een half jaar geleden besloten er op deze dag heen te gaan.
Ik heb verder niet zo heel veel met de kerk.

Daarna ga ik een plantje brengen naar pap op de begraafplaats. Hij is toch een beetje jarig. 

Mam kan echt niet meer mee.

En dan ga ik kijken of mijn moeder al wakker is.

De verpleegkundige belde mij gister op mijn werk. Ze willen niet meer dat ze alleen is, er moet continue iemand bij haar zijn.
Mam wil niet dat ik bij haar slaap. De Schelp ligt op 400 meter van ons huis, dus als er wat is ben ik er zo. Ze bellen mij bij het minste geringste, zo heb ik met de verpleging afgesproken. En als ze zal komen te overlijden in haar slaap dan heeft dat gewoon zo moeten zijn, zegt mam.

Rem vertelde me gister dat Mam er niets van wilde horen toen hij voorstelde dat ze zich dan gewoon lekker niet zou opmaken. ‘Wie ziet je nou?’

Daar was geen sprake van natuurlijk. 

Ze heeft veel moeite om de stappen te herinneren.
‘Eerst je getinte dagcrème mam’.
‘O ja’.
Vervolgens blijft ze gewoon met de bruine stippen op haar gezicht voor de spiegel zitten als je niets zegt.
‘Je moet je crème nu eerst even uitsmeren’.
‘O ja’.
‘Zal ik het voor je doen?’
‘Nee’.

Met haar haren mag ik sinds vrijdag wel helpen. Van de week had ik bij gebrek aan tijd de verkeerde haarlak gekocht. ‘Koop ik van de week je eigen merk haarlak wel weer’.
We zaten met nicht Anja en Kyl aan de houten tafel buiten.
Omdat Kyl toch naar de Etos moest vroeg ik hem ook de goede haarlak voor oma te kopen.
‘Die haarlak die je moeder heeft gekocht is voor lang blond haar!!’
‘Welnee. Het is gewoon volume hairspray hoor mam’.
‘Nee, echt niet. Haal die bus maar’.
Als we de bus van dichtbij bekijken zien we dat er een foto van Claudia Schiffer op staat.
‘Zie je nou wel? Voor lang blond haar’.
*Lol*

Gister is Lidy ook even geweest.
B. schoof ook even aan. Met zijn vrouw A. gaat het ook helemaal niet goed.
Het werd hem allemaal een beetje teveel.
-Ik nam toch maar even een wijntje-.

Kyl maakte thuis een salade met varkenshaas en bracht die naar ons in de Schelp.
Mam heeft over de hele dag maar 1 Nutridrink gedronken en een paar slokjes sherry.

Ze is zo sterk, dat kleine moedertje van mij. Zo stoer, zo dapper. Een van de verpleegkundigen had nog tegen Rem gezegd dat ze niet begreep waar mijn moeder de kracht nog vandaan haalde. Mijn moeder weegt denk ik ongeveer nog 32, hooguit 35 kilo schat ik.

Toen iedereen weg was heb ik nog een tijdje met haar gepraat.
Maar dat schrijf ik allemaal maar niet letterlijk op want dan moeten jullie allemaal weer janken en brokken weg slikken en dan heb ik er vandaag weer een dagtaak bij om al mijn lieve trouwe volgers te troosten;-).

‘Wil je zo niet gewoon liever lekker je bed in mam? Je móét niet onder je afdakje hè. Volgens mij ben je gewoon òp’.
Ze gaf toe, -eindelijk toe- dat ze dat eigenlijk wel heel graag zou willen.
‘En morgen zien we wel hoe he je voelt. Zodra ik in de kerk en bij de begraafplaats ben geweest kom ik naar jou. En als jij moe bent vieren we Remco’s verjaardag gewoon naast je bed’.

Want ja, Remco is vandaag óók jarig.
49 zomers alweer.

En als je een klein beetje kunt rekenen en weet dat ik op 31-5-1967 geboren ben, dan zie je dat ik gemaakt ben op de verjaardag van mijn vader, en de geboortedag van Rem.
Geinig hè!?
😉

23 gedachtes over “Over een verjaardag, een geboortedag, een ‘verwekdag’ en mam

  1. Maak jij je nou maar geen zorgen over onze “proppen” en “tranen” maar natuurlijk mag je het ook “gewoon” voor jezelf houden wat je met je dappere moedertje bepraat.
    Zolang het opschrijven jou een dienst kan bewijzen, chaos ordenen, kun je gerust je gang gaan.Uiteindelijk dwing je ons niet om te lezen..
    Maar wat fijn dat de schelp zo dicht bij je huis ligt, zoveel makkelijker om bij iedere twijfel even binnen te vallen Gaat dus weer een heftige dag worden vandaag …… sterkte XXX

    Liked by 1 persoon

  2. Zeer geinig ! Ik vind dit logje dus mooi gebracht. En ik merk ook de details op, alhoewel Claudia Schiffer niet echt een detail is 🙂 En het glas witte wijn zet ik straks ook aan mijn lippen, en dan denk ik heel even aan deze voor jou speciale dag en wens je sterkte.

    Like

  3. Je moet je zeker om ons geen zorgen maken. Je hebt voldoende eigen besognes (zorgen). Wat is je mam een sterke vrouw dat ze zo met haar weinig kilo’s toch nog even buiten op een bankje zit. Sterkte meid het zijn moeilijke en zware dagen voor jou.

    Like

  4. Die laatste alinea doet een bloglezer dan toch weer goed… Ik begrijp ook niet waar jouw lieve moedertje de kracht vandaan haalt. Niet eten en toch doorgaan. Haar wilskracht is zo sterk als een paard. Toch kun je wel nagaan hoe ze zich voelt als ze niet meer mee kan naar de begraafplaats van je vader.
    Gefeliciteerd met je kerel!
    Wij reden ons wel, denk jij maar om jezelf…
    smak

    Like

  5. Ik las hier en moest continue aan mijn moeder denken. Geen Schelp, gewoon Noordse Balk. Maar elk vezeltje in mij voelt nog steeds hoe het toen was.
    En ondanks al die besognes gaan de verjaardagen gewoon door.
    Gefeliciteerd met Rem. 49 is een mooie leeftijd. Je bent nog sterk maar toch ook ervaren. Dat zijn de mooiste perioden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

