Voor W. 

‘Hoi mam’
‘Hallo kind’
‘Gaat het een beetje?’
‘Wel hoor.
Een beetje’.

Ik neem tegenover haar plaats aan het tafeltje onder het afdakje. Ik zie al een paar donkere wolken aankomen.

‘Het gaat straks flink stormen hoor mam, moet je kijken wat eraan komt’.
Ik laat haar het satellietbeeld van Weeronline zien.
‘Nou zeg!’

B. komt ook even naar buiten om te roken.
‘Hoe gaat het met je vrouw?’
Het gaat.
‘Morgen komt ze vast weer even haar bed uit, zegt ze’.

We kijken in stilte naar de donkere wolken die ons naderen.

‘Heb jij misschien nog iets gehoord van de vriend van W. B?’
Ik had gister een kaartje voor hem achter gelaten om hem sterkte te wensen met het overlijden van W, zijn maatje.
Net als B. was D.  hier kind aan huis.
‘Hij was vandaag even hier’.
Mam neemt voorzichtig een slokje sherry.
‘Ging het een beetje met hem?’
‘Wat denk je? Nee natuurlijk niet’.
Mam slikt de sherry van schrik in een keer door.
‘Nee, natuurlijk niet. Sorry’.

B. neemt een diepe haal van zijn sigaret.
‘Hij moet vanavond uit eten met haar familie’.
‘O?’
‘Dat is bij hun gebruikelijk op de dag van de uitvaart’.

Opeens weet ik aan wie B.  me doet denken: Maarten van Rossem.

‘Is ze nu al gecremeerd dan?’ B. knikt. ‘Door de gemeente’.
Vorige week was haar broer nog langs geweest om alles te bespreken. W. had jarenlang in het buitenland gewerkt en geen volledige uitvaartpolis meer kunnen regelen toen ze eenmaal ziek was.
‘En ze was nog wel zo opgelucht geweest toen ze vertelde  dat haar familie alles zou regelen !’

‘Ja ik weet het’.
De verbazing moet van mijn gezicht te lezen zijn.
‘De gemeente heeft haar besloten gecremeerd. D. mocht daar ook niet bij zijn’.
B. neemt een laatste haal en drukt zijn peuk uit.

Dan breekt het noodweer boven ons los.

17 gedachtes over “Voor W. 

  1. Wat vreemd dat haar naaste vriend er niet bij mocht zijn, besloten of niet het kost toch geen cent méér als er iemand meekijkt.
    Ik weet natuurlijk niets van de achtergronden, de gemeente neemt niet zomaar de kosten op zich dus daar zal een reden voor zijn,maar dat doet er niet toe, de nabestaanden zouden daar bij moeten zijn.

    Like

Geef een reactie

