‘Op zoek naar geluk’

image

image

imageEigenlijk best arrogant om te denken dat wij mensen recht hebben op geluk.

Als je al wat je hebt nou eens weg zou denken, je huis, vrienden, familie, je baan, je auto, je geld en je zou gedropt worden in een land waar je de gewoonten niet kent en de taal niet spreekt, zou je je dan (nog) gelukkig voelen?

Wie zou je dan dicht bij je willen hebben?

En wat zou je gaan doen?

Terug naar het land, het leven waar je vandaan komt?
Of zou het je lukken om je in het nieuwe onbekende land gelukkig te voelen?

Een goede vraag om te ontdekken of jouw geluk afhankelijk is van externe omstandigheden, of dat het in jezelf zit, ergens als een vonkje gewoon in je binnenste, altijd stand-by om je eigen pad en dat van de mensen die je tegenkomt te verlichten.

Het is een vraag die ik mezelf gewoon van tijd tot tijd stel.
Ik wil niet pretenderen dat het voor iedereen de juiste vraag is, maar het helpt mij dingen helder te krijgen.
Dingen veranderen.
Gevoelens veranderen.
Mensen veranderen.
Verandering betekent groei.
En als je groeit, dan betekent dat dat je leeft.

Nee, ik voel me heus niet altijd gelukkig.
Maar wel gelukkig genoeg om in de trieste dingen die de laatste jaren om mij heen gebeuren het mooie te kunnen blijven zien.

Juist door de dalen leer je de toppen waarderen.

Wat een gezemel toch hé?
‘Heb je Nar weer met haar levensvragen’.

Op welke wijze gaan jullie bij jezelf na of jullie ‘nog wel gelukkig’ zijn?

42 gedachtes over “‘Op zoek naar geluk’

  1. Mij werd door Morgaine de vraag gesteld in een tag, ik ben er zeker van dat geluk afhankelijk is van externe factoren, je haalt het zelf aan. Je kan doodongelukkig zijn door omstandigheden waar je niks aan kan doen, of door dingen die je aangedaan worden of die iemand aangedaan worden die je liefhebt. Je kan niet gelukkig zijn als je naaste getroffen wordt door een ziekte… Wat je wel in de hand hebt, en dat zeg je mooi, is je ingesteldheid. Leren de mooie dingen onthouden en geluk putten uit wat je meemaakt… We hebben immers alleen wat voor ons ligt ..

    Liked by 1 persoon

  2. Ik dacht dat door het laatste stukje van mijn reactie ik ook mijn geluk niet laat afhangen van externe factoren en ik zou zeker niet willen dat anderen verantwoordelijk zijn voor mijn emoties, maar spijtig genoeg veroorzaken sommige dingen wel negatieve emoties.

    Liked by 1 persoon

  3. Ooit, tijdens een of andere beurs, vroeg men mij om een cijfer te plakken op mijn geluksgevoel van dat moment, tussen 1 en 10. Ik was daar even niet goed van, en gaf toen een zes. Op dat moment bedacht ik: dat kan eigenlijk veel beter en heb ik een paar belangrijke beslissingen genomen. Ja, veel hangt af van de mensen rondom je, hoewel dat misschien niet voor iedereen zo zal zijn.

    Liked by 2 people

  4. Ik ben van mening dat geluk wel degelijk afhankelijk is van externe factoren, of zaken waar je geen vat op hebt tenminste. Het is een ware kunst om ermee om te gaan.

    Hoe ga je om met een zelfmoord van een broer bv? Daar werd ik niet gelukkig van.

    Hoe ga je met een ziekte om van iemand die je doodgraag ziet? Daar werd ik helemaal niet gelukkig van.

    Ooit dacht ik dat ik de dood van 1 van mijn ouders nooit zou overleven. Jaren heeft dit gegeven mijn leven overheerst.

    Tot op het moment dat ik dacht, je stopt nu met al die gedachtes, je kan er toch niks aan veranderen.

    Sinds vele jaren hanteer ik het principe, leven van dag tot dag. Tot op vandaag plan ik niks in de verre toekomst omdat ik weet hoe vluchtig het leven kan zijn.

    Mijn moto is genieten van elke dag, morgen zien we wel weer.

    Ook mijn moto is : kan ik iets zelf veranderen? Indien ja, doe ik het, indien niet, whatever. Klinkt wel vrij egoïstisch.

    Geloof me vrij, dit alles heeft me vele jaren gekost om zo ver te komen. Het is een groeiproces.

    Ben ik gelukkig? Vandaag wel. Morgen, dat zien we dan wel weer.

    Liked by 2 people

  5. Helemaal mee eens hoor! Ik zeg het ook altijd, door dat ik mindere momenten heb gekend waardeer ik de mooiere veel meer! Zonder dat zou het een vaag vlak leven worden.
    Voor mij zit geluk in de kleine dingen, zoals een lief kaartje uit een hoek waarvan ik het niet had verwacht. En het feit dat er veel mensen meeleven en aan je denken.. Dat is mijn geluk.
    Spullen en geld is handig, maar niet voor mij een voorwaarde van geluk…
    Voor mij zit geluk in het ongrijpbare, wat niet te verwoorden is… Zelfs als het een moeilijke periode is … Zie ik zoveel mooie dingen…
    Ach misschien zemel ik nu ook wel…..

    Liked by 3 people

  6. Mja, zonder dalen ook geen pieken…
    Ik vind altijd dat er een verschil is tussen het overall-gevoel… En de korte momenten… Zolang ik in één van de beide nog het geluk vind weet ik in ieder geval dat alles nog zeker de moeite waard is. Vooralsnog ben ik het nooit écht kwijt geweest gelukkig!

    Liked by 1 persoon

  7. Ik ben gelukkig dankzij en mèt mijn maatje. Wanneer die er niet meer zou zijn, hoeft het van mij ook niet meer.
    Bovendien heb ik kleine dingen nog meer leren waarderen nadat ik 8 jaar geleden min of meer klaar stond om afscheid te nemen.
    Als íets relativerend is, is dàt het wel.
    De conclusie is dus dat externe factoren heel veel verschil maken.

    Liked by 1 persoon

  8. Tja, geluk is best een groot woord, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik daar recht op had of heb. Toch mag ik zeker niet klagen want al zijn de toppen niet heel hoog, ook de dalen zijn te overzien.
    Zou ik gelukkig(er) kunnen worden wanneer je me “zonder niks”in een vreemd land neerzet?
    Waarschijnlijk na enige tijd wel net als hier, ik ben leergierig, creatief en heb een dienstbare inslag waardoor ik de uitdaging uiteindelijk niet uit de weg zou gaan. Toch denk ik dat mijn levensgeluk het meest komt uit anderen gelukkig (er) maken. Man, kinderen en (achter)kleinkinderen kunnen me blij maken als zij blij zijn.

    Liked by 1 persoon

  9. geluk heeft voor mij vooral te maken met gezondheid.
    En verder een aantal kleinere zaken die net dat beetje verschil maken. Genieten van een mooie fietstocht, van goed gezelschap, van een lekker (nieuw) biertje, van een perfect lopende shift op het werk,…

    Liked by 1 persoon

  10. Je gelukkig voelen is een combinatie van beide. Maslow bedacht ooit eens een soort piramide, en ik denk dat hij er niet ver naast zat. IK sta op zich niet te veel stil bij gelukkig zijn, maar probeer net als jij het leven te nemen met een korrel zout, met relativeren en blijven kijken naar wat dan wel goed is, al is dat soms moeilijk.

    Liked by 1 persoon

  11. Sinds ik cvs heb, kan ik toch minder van het leven genieten. Ik tel zeker de goede dingen, maar het schuurt regelmatig. Ik vind dat je de spijker op zijn kop slaat, Nar 🙂
    Liefs en een knuffel

    Liked by 1 persoon

  12. Ik ben het helemaal met je eens. Ik weet nog altijd wanneer ik bij mijn zwager was geweest in de verzorgingsinstelling waar bij verbleef en waar heel veel mensen met een verregaande vorm van MS zaten dat ik als ik naar buiten stapte altijd zo blij was ondanks alles. Blij met mijn gezondheid mijn dingen en dat ik altijd dacht jij mag nooit meer ergens over zeuren als je die mensen daar ziet. Genieten van wat je toch nog wel hebt is een kunst die jij ook hebt en dat houdt je dan ook op de been.

    Liked by 1 persoon

    • Ja, en zo voelt het ècht hoor. Ik voel me zo bevoorrecht. En ik voel het zo ontzettend dat ik door er wat moois van proberen te maken respect toon aan hen die dat niet meer kunnen. Zonder me met een of andere plicht op te zadelen of schuldgevoel. Ik leg het wat omslachtig uit, maar ik vermoed dat je de strekking wel begrijpt. Dank je Anneke.

      Liked by 1 persoon

  13. Zonder de dalen zou men na een tijd idd de toppen niet meer kunnen scheren. Ik vrees dat het dan maar een saai leven wordt. Ook in minder goede tijden kan ik wel eens zeggen dat ik gelukkig ben, omdat er nog steeds dingen zijn om blij voor te zijn. En dat is belangrijk. Zij die de zon zien tussen de wolken zijn de gelukkigen denk ik…

    Liked by 1 persoon

  14. Hmmm, diepzinnige vraag weer en het eerste wat in mij opkomt als ik mijzelf na ga, is juist als ik even in een dipje zit, mij af te vragen wat mij in het hier en nu gelukkig maakt… en dat antwoord is sinds de laatste 3 jaar telkens hetzelfde….. PICASSO, en grappig is, dat jij ook hier kattenfoto’s bij hebt gezet, ik ga ervan uit van jullie zelf? 😉

    X

    Liked by 1 persoon

  15. Ik vind het altijd zo grappig dat mensen op vakantie gaan. Dan laten ze hun hele hebben en houwen achter om met helemaal niks (in vergelijking met wat ze thuis hebben) op vakantie te gaan. Lekker in het zonnetje met je geliefde(n) genieten van elkaar en de omgeving. Meer heeft een mens dan toch niet nodig?

    Liked by 1 persoon

  16. Pingback: Over ‘Geluk’ gesproken | Beaunino

Geef een reactie

