Vanavond moest ik mijn moeder vertellen dat haar broer Joop is overleden.

‘Niet huilen kind, alsjeblieft niet huilen’, zei ze, en ze pakte mijn hand.
Ik vermande me en daarna dronken we thee, sherry en rosé.
-Ik had zin in een sigaret.-

Wanneer houdt het op?
Wanneer houdt het nou eindelijk eens op?
Sinds juni 2013 hebben mijn moeder en ik mijn zusje (50), mijn vader, een neef (46) drie ooms en twee tantes verloren.

‘Het wordt steeds gezelliger daarboven’, schreef Ilona net op FB, dat is mijn nichtje wiens vader in het voorjaar overleed.
Óók een broer van mij moeder.
-De broers zijn nu op.-

Ik zei toevallig hetzelfde tegen mijn moeder als wat Ilona schreef.
‘Wie weet staat oma wel boven aan de trap, net als vroeger (op haar duplexwoning): ‘ “Kom d’r in luitjes, kom d’r in!”  

-En we konden er allemaal in.-

Zo ga ik het maar bekijken.
Zo ga ik er maar mee om.
Mindfucking noemen ze dat geloof ik.
-Wie een beter idee heeft mag het zeggen.-

Onze huisarts is morgen weer terug van vakantie. Om half negen ga ik eerst voor mezelf naar haar toe en ’s middags komt ze naar de Schelp voor mam.
Ze is best lief, leuk, aardig en oké hoor, tenminste dat geloof ik, maar wat had het fijn geweest als dr. Spruitje gewoon nog langs kon komen.
-Desnoods op zijn fiets.-

Ik wens mijn nicht Annet, een van de meest trouwe volgers van mijn blog nogmaals heel veel sterkte en liefs, evenals de rest van haar familie, mochten zij dit lezen.

-Willen jullie aub niet mij condoleren, dat vind ik niet gepast, ik ben maar een nichtje.-

37 reacties op “Volgens mij schenken ze Hoppe”

  1. Morgaine Avatar

    Gewoon even een dikke knuf van mij, voor wie het nodig heeft en wil hebben ❤

    Geliked door 1 persoon

  2. Rianne Avatar

    Het houdt inderdaad niet op….

    Gecondoleerd nicht Annet met het verlies van je vader …

    Geliked door 1 persoon

  3. Mrs. Brubeck Avatar
    Mrs. Brubeck

    Het leven kan erg hard zijn, en niemand verdient zoveel pijn …

    Geliked door 1 persoon

    1. beaunino Avatar

      Het heeft weinig van doen met verdienen of niet, ben ik bang.

      Like

      1. Mrs. Brubeck Avatar
        Mrs. Brubeck

        Het was gewoon bemoedigend bedoeld…
        Sorry voor de foutieve woordkeuze

        Geliked door 1 persoon

        1. beaunino Avatar

          Dat snap ik toch!

          Geliked door 1 persoon

          1. Mrs. Brubeck Avatar
            Mrs. Brubeck

            Oef 🙂

            Geliked door 1 persoon

  4. IngridMoorenBlogs Avatar
    IngridMoorenBlogs

    Het moet inderdaad eens op houden! Gecondoleerd Annet en de rest van de familie…..

    Geliked door 1 persoon

  5. Marja Avatar

    Ik hoop dat je oma daar inderdaad staat.

    Geliked door 1 persoon

  6. rietepietz Avatar

    Ik begrijp dat je nichtje mee leest dus zóu ik naar haar toe kunnen condoleren, maar ik vind het zo’n ontoereikend woord om oprecht medeleven over te brengen.
    Nee het houdt niet op, gewoon omdat het leven nou eenmaal ooit wél ophoudt maar ik zou je zó gunnen dat het nu eindelijk eens iets rustiger om je heen wordt .

    Geliked door 1 persoon

    1. beaunino Avatar

      Ik ook. En weet je wat ik dan ga doen Riet? Als alles achter de rug is (met het grootste respect bedoeld) dan ga ik kijken of het nog mogelijk is om er een weekje tussen uit te gaan.

      Geliked door 2 people

      1. rietepietz Avatar

        Méér dan verdiend zou ik zeggen, maar voorál niet overhaasten want dat werkt óók niet!

        Geliked door 2 people

  7. schrijfselsvanmij Avatar

    Ai. Maar het lijkt me wel een prettig idee dat oma boven aan de trap/poort staat om iedereen een warm welkom te heten …..

    Geliked door 2 people

    1. beaunino Avatar

      Dat is het zeker. Altijd gezellig.

      Like

  8. Harrij Smit Avatar
    Harrij Smit

    Like

  9. Marianne Avatar

    Sterkte en kracht gewenst voor allemaal X

    Geliked door 1 persoon

  10. Corja Avatar

    Het houdt nooit op en dat went nooit. Jullie hebben het wel heel zwaar te verduren. En bijzonder jammer dat je nu niet even terecht kunt bij die zo vertrouwde arts. Sterkte!

    Geliked door 1 persoon

  11. tinyblogt Avatar

    “Ik ben maar een nichtje” – ik snap wat je bedoelt. Toen er begin deze maand een vriend overleed die ik al vijf jaar niet meer had gezien, vond ik het ook zo raar dat men mij condoleerde. Het is goed bedoeld allemaal, die condoleances en deelnemingen en zo, je weet anders toch niet wat je moet zeggen. Mensen bieden steun, of een begrijpend knikje, of iets in de zin van “Wat erg dat dit er ook nog bij komt…”. De dood hoort bij het leven, en meestal word je er door overvallen. Of het nu dicht bij je is, of ietsje verderop, je schrikt altijd wel even. Zelfs al is het ‘verwacht’. Sterkte voor je mama, en de rest van de familie. Ook voor jou dus, want een beetje sterkte kun je altijd wel gebruiken, zeg ik maar…

    Geliked door 1 persoon

    1. beaunino Avatar

      En een zonnetje, dat ook;-)

      Like

  12. Lonely Wallflower Avatar

    Sterkte en het idee dat oma iedereen verwelkomt… Prachtig… Hopelijk kan je jezelf binnenkort lekker een weekje rust gunnen. 💖

    Geliked door 1 persoon

  13. weejeewee Avatar

    Datisook veel…vooralle betrokkenen….sterkte.

    Geliked door 1 persoon

  14. Marion Avatar

    Dat vind ik een mooi idee; dat je oma daar bovenaan de trap staat. Want nee, het houdt inderdaad nooit op. X

    Geliked door 1 persoon

  15. Kakel Avatar
    Kakel

    Ik las je zin over je oma en moest direct aan de mijne denken. Een klein huis maar als je een groot hart hebt, past iedereen er in. Zo stel ik me de hemel voor…
    Sterkte en een dikke pakkerd
    Liefs Kakel

    Geliked door 1 persoon

  16. Helena Avatar

    Een hele dikke knuffel (mét een zonnetje) en uiteraard veel sterkte voor jullie allemaal; voor nu en voor de tijd die komt xx

    Geliked door 1 persoon

  17. Petra Avatar
    Petra

    Heel veel liefs en sterkte meisje, en een heel dike knuffel.

    Geliked door 1 persoon

  18. Myriam Avatar
    Myriam

    Het stopt idd nooit zou je zeggen… Je moet het idd zo zien, mindfucking of niet , als het je helpt om vooruit te geraken. Dikke knuffel xxx

    Geliked door 1 persoon

  19. Suskeblogt Avatar

    Heel veel sterkte, ik hoop voor je dat het nu ophoud.

    Geliked door 1 persoon

  20. Regenboogvlinder Avatar

    Je zit er gewoon middenin, zulke periodes kun je hebben. En jij raakt ook nog de liefste mensen om je heen kwijt…
    Dus heftig is het, heel heftig! Dikke smuffel ❤

    Geliked door 1 persoon

  21. Zara Avatar

    De dood went nooit. Je doet jezelf tekort als je vindt (lees ik dat goed tussen de regels door?) dat je geen verdriet mag hebben om je oom. Alles bij elkaar is het gewoon enorm om te janken hoeveel dierbaren er om jullie heen wegvallen. Daar mag je dan ook heel verdrietig om zijn en daarom condoleer ik je toch! Nicht Annet en je moeder ook, maar jou dus ook. Daarbij wens ik je heel veel sterkte en kracht toe. X

    Geliked door 1 persoon

  22. Plato Avatar
    Plato

    Ooit houdt het op, hoewel… mijn buuvje van 92 heeft ook zo langzamerhand haar hele familie weg zien glippen. Zelfs haar oudste zoon. En dat hakt er in. Haar moeder werd 96 dus ze heeft nog wel een paar jaar te gaan. Maar ze draagt het altijd opgewekt.
    Enfin, ik heb bijna niets meer te verliezen, voordeel van maar één broer te hebben. Soms kijk ik naar de plek waar de Noordse Balk stond… rot gebouw, maar nu is het weg en straks wonen er gewoon mensen alsof mijn broer er niet 25 gelegen heeft.
    Ik weet niet meer… ik moet plotseling aan van alles denken.

    Like

    1. beaunino Avatar

      Niet doen, lekker van het zonnetje genieten.

      Like

  23. Lenjef Avatar

    Verdwaald

    soms lijkt Magere Hein in dezelfde omgeving te verdwalen
    de doodsklokken luiden dan ononderbroken
    daar waar hetzelfde dialect wordt gesproken
    al is de smart van het verlies in geen enkele taal te vertalen

    Zij het met vertraging, tóch een zacht schouderklopje, Narda!
    Lenjef

    Geliked door 1 persoon

    1. beaunino Avatar

      Dank je Lenjef. Mooi.

      Geliked door 1 persoon

  24. Billy Avatar

    pffffff, het houdt inderdaad niet op, Narda!

    😦

    Geliked door 1 persoon

  25. minoesjka2 Avatar

    Voor mij zou dat ook de enige manier zijn om hier mee om te kunnen gaan zeg ……. ik schrik er van als ik jou opsomming lees vanaf 2013 ……………… het is daar boven drukker dan hier volgens mij ……… 😦
    Sterkte meis.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie