Woensdagavond

‘Hoi mam’.
‘Hoi kind’.
‘Alles goed?’
Grijnst: ‘Gaat wel hoor’.

———-

‘Moet je niets drinken kind?’
‘Ik krijg zo thee’.

———–
Thee.
———–

‘Morgen komt tante Lenie mam’.
‘O, fijn’.
‘Maar om twee uur al hoor’.
‘Wat vroeg’.
‘Anders wordt het te druk op de weg als ze terug gaat’.
‘O ja’.

——–

‘Ik heb nog niet gegeten’.
‘Zal ik een pudding voor je pakken?’
‘Graag’.
‘Wat voor smaak?’
‘Maakt me niet uit’.
‘Met slagroom?’
‘Doe maar kind’.

——–

‘Kyl heeft gekookt mam’.
Lepelt.
Slikt.
‘Was het lekker?’
‘Heerlijk. Ik heb er een foto van gemaakt. Wil je het zien?’
Ik reik mijn bril.
Mam een lepel in haar hand.
‘Misschien beter straks maar even hè mam’.

—–

Lepelt.
Bekijkt extra NOS bericht.

——
‘Jee, er is een grote explosie geweest in China.
Moet je kijken’.
‘Wat vreselijk’.
‘Honderden doden’.
‘Wat erg’.

——-

‘Zal ik het weerbericht voorlezen mam?’
‘Doe maar kind, maar alleen voor morgen hoor’.

Leest voor.

‘Dan kun je je witte broek wel aan, met je gebloemde shirtje’.
‘O ja’.
‘Zal ik het vast voor je klaar leggen?’
‘Graag kind. Mijn kleren van gister hangen nog over de stoel’.
‘Dan hang ik die weer in de kast. Vrijdag neem ik je was mee’.
‘Goed hoor kind’.

———

Komt terug met glas rosé.

———

‘Wee was een hele mooie vrouw vroeger’.
‘Heeft ze je een foto laten zien!’
‘Ja, vanmorgen’.
‘Lang haar had ze hé?’
‘Ja’.

———

‘Zal ik je morgen 1 uur even bellen?’
‘Waarom?’
‘Dan kun je nog even rustig je tanden poetsen voordat tante Lenie om twee uur komt’.
‘Ja kind, doe dat maar’.

————-

‘Er komt morgen nog een gast’.
‘Een man of een vrouw?’
‘Een vrouw’.
‘Dan kunnen jullie mooi klaverjassen’.

Grijnzen samen.

————
‘Zie je die gele stamroos?
Wat bloeit hij weer mooi hé?’
‘Ik zie niets hoor’.

Staat op.
Wijst aan.
‘Hier!’
‘Ik zie niets hoor’.
Loopt naar mam.
Hoofd naast hare.
Ziet roos.
‘Daar’
Ziet niets.
Gaat weer zitten.
‘Hoeveel vingers steek ik op mam?’
Drie.
‘Drie kind’
‘Je mag door naar de volgende ronde mam’.

———

‘Het is hier wel doodstil  hè kind?’
Kijkt schalks naar me. 
Grijnst. 

Schieten samen beetje in de lach.

——

Nemen afscheid

image

18 gedachtes over “Woensdagavond

  1. Je moeder moet zelf ook beeldschoon geweest zijn, dat is ze zelfs nog op de laatste foto’s die jij hier van haar liet zien.
    Laat die worshop schrijven, waar je het laatst over had, toch alsjeblieft schieten, zo mooi en intiem als jouw hart dicteert kan niemand “leren” schrijven!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

