Zaterdag

Zaterdag
Met een nieuw horloge, sigaretten, een fles sherry, een fris gewassen pyjamaatje en een fles haarlak kom ik bij mam in de Schelp.
Rem is daar inmiddels al druk in de weer met het sproeien van de tuin.
‘Kijk eens, je volumespray 5, extra strong!’
Mam pakt het busje van me aan en bestudeert het aandachtig.
‘Hèhè, eindelijk weer de goede’. Mam knikt tevreden.
‘En kijk, hier is je nieuwe horloge’. Het oude klokje van mijn oma stond steeds vaker stil. ‘Ach kind, wat een mooie. Was dat niet veel te duur?’
Goedkeurend kijkt ze naar de wijzerplaat waarop de uren duidelijk staan aangegeven.
‘Zal ik alles even naar je kamer brengen?’

Samen kijken we toe hoe Rem aan het werk is. Wat is het toch een prachtige tuin. En wat zijn de mensen die hier werken toch lief.
‘Weet je wat een van de vrijwilligsters laatst heeft gedaan?’
Aan mijn moeders gezicht zie ik dat er een leuk verhaal komt.
‘Nou?’
‘Ach kind, ze heeft Scotty gepoetst. Van onder tot boven’.
‘Dat meen je niet!’
‘Ja hoor, eerst heeft ze hem helemaal gesopt, toen drooggemaakt en toen gewreven tot hij glom als een spiegeltje’.
Ik lach.
‘Zelfs het mandje heeft ze eraf gehaald en gewassen’.
‘Nou mam, wat ontzettend lief van haar’.
‘Ja, dat wel. Maar volgens mij ben je dan niet helemaal lekker hoor!’
‘Tja, aan jóú valt natuurlijk niet veel eer te behalen. Jij wil niet geholpen worden, niets eten, niets’.
We lachen.
Het doet me goed weer te horen dat ze blij is dat ze hier is.

Ik blijf niet lang. Rem is inmiddels al naar huis gegaan, hij was met de fiets.
Neef Johan komt rond vijf uur. Lidy zal straks nog even bij mam langs gaan en vanavond gaat Kylian nog een half uurtje heen.
‘O Narda voor ik het vergeet, had je nog om mijn haarlak gedacht?’

De avond verkoopt beregezellig. Het wordt veel te laat, en we drinken veel te veel rosé en de limoncello die mijn tante Agnes (zijn moeder dus) ooit heeft gegeven aan mijn moeder. Rem en Johan kunnen het prima vinden samen. (Lees: ze zijn prettig gestoord;-)
Terwijl de mannen aan één stuk samen lopen te geiten maak ik een lekker vuurtje.
image
Tja, je bent de dochter van een brandweerman of je bent het niet;-D

12 gedachtes over “Zaterdag

  1. Wat fijn dat je moeder zich aardig thuis voelt in de Schelp, de beslissing om je huis uit te gaan is héél moeilijk maar ik herinner het van mijn boer die nog een paar mooie weken had in een hospice. Het fijne is dat er gewoon áltijd iemand is als je dat wilt maar ook dat de familie er gewoon z’n gang kan gaan met de dingen doen die ze willen en kunnen doen voor de zieke. Ik denk dat het ook voor jullie allemaal wat minder “zorgstress” geeft en meer “qualitytime” met en voor je moeder.

    Like

  2. Wat fijn dat je moeder nog steeds geniet van haar verblijf in die hospice. En ja, dat zal zeker door de kracht van de vrijwilligers komen. Immers die werken daar omdat ze het willen, net zolang als hun nodig vinden, dat is het mooie van vrijwilligerswerk.

    Liked by 1 persoon

  3. Toch niet te geloven dat een vrijwilligster Scotty gepoetst heeft? Die mensen verdienen minimaal een koninklijke onderscheiding! Zoveel inzet voor zo weinig… Daar zou de top van de zorg eens een voorbeeld aan moeten nemen.
    Ik hoop dat je je eigen vuurtje ook een beetje opgeladen hebt 🙂
    Liefs en een knuffel

    Liked by 1 persoon

  4. Waar kan ik vinden wie Scotty is, is dat een levend wezen? Of een beeld oid, ik lees mand, dus vermoed een hond 😉 hi hi zolang volg ik je nog niet natuurlijk.

    En weer herkenbaar, haar vraag.. heb je nog haarlak mee gebracht… ik weet echt hoe zwaar dat is. Gelukkig kun jij, net als wij toen, ook nog dat vuurtje stoken en geiten met elkaar. het moet wel!

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

