Narda’s gratis vakantietip 1: de Zaanse Schans

image

Vandaag neem ik u mee in ons Beautje naar de Zaanse Schans en de Gortershoek. 

We gaan vanuit het sluisje in Krommenie linksaf, over de Nauernasche Vaart. Voorbij de molen de Woudaap gaan we deze keer niet linksaf richting eiland de Woude / Alkmaardermeer, maar rechtdoor de rivier de Zaan op richting West-Knollendam. We varen langs de oudste Industriemuur van Europa in Wormer, waar ik een volgende keer meer over zal vertellen, naar Zaandijk.
Om precies te zijn: éérst langs de Gortershoek, dan keren we bij de brug en varen langs de Zaanse Schans, een openluchtmuseum terug richting Wormerveer. 

image
De Gortershoek is een beschermd dorpsgezicht.

image
Alle huizen worden gewoon bewoond dat begrijpt u vast, maar wist u dat men ook gewoon op de Zaanse Schans woont?
image
Het kost wat, maar dan heeft u wel wat natuurlijk. ( foto: Funda)

image

In veel tuinen staan theehuizen aan het water 

image

Maar de tuinen op zich zijn zonder dat zeker ook het bekijken waard.

image
Het oude Raadhuis ligt ook  aan de Lagedijk

image
De meeste huizen waren vroeger koopmanshuizen. 

image

image

Als we gekeerd hebben varen we terug richting Wormerveer, en zien we de
Zaanse Schans aan onze rechterzijde.
image
Voor de Zaanse schans hoeft u geen entree te betalen, maar om de verschillende molens en musea die op de Schans staan te bezoeken betaalt u soms wel entree.
Het allereerste winkeltje van Albert Heijn kunt u gratis bezoeken, net als vele andere winkeltjes. 

Als ik er ben koop ik meestal zoethout, kandij, Zaanse mosterd bij de molen en natuurlijk ga ik altijd kaas proeven in de (gratis) kaasmakerij. -lekker ‘skranze’-. Niet vergeten hoor mensen die kaas, heerlijk! U kunt daar ook gelijk een vers softijsje scoren voor de kids. Wel ook een kaasje kopen dan natuurlijk! 

Ook de klompenmakerij kun u gratis bezoeken, hartstikke leuk voor de basisschoolkinderen.
Een bezoek aan de Zaanse schans hoeft dus niet veel te kosten. Mocht u nog niet genoeg hebben van de oude groene huisjes dan raad ik u aan even over te steken naar Haaldersbroek, een oud beschermd buurtschap dat nog niet ontdekt is door de vele Japanners die de Zaanse Schans jaarlijks bezoeken.

image

image

image
De molens op zich zijn van buitenaf alleen al de moeite waard. Net als de geluiden als er een beetje wind staat. Heerlijk dat gebonk en gekraak. Kent u het?

image
Vermolen de Kat
image
Ziet u het krijt liggen?

image
Vroeger hadden heel veel mensen in de Zaanstreek zo’n klein molentje in de tuin, gewoon voor de leuk. Was heel normaal in mijn kindertijd. Lekker kitsch.
image
Houtzaagmolen.
image

image

image
Voor meer info over de molens gaat u zelf maar even heen hoor, het kan ook te gek.

Ik kan u anders ook de gratis App van de Zaanse Schans van harte aanbevelen. Er is zoveel informatie op te vinden. 

image
Hoisie (toilet, zoals u wilt)

image
Work in progress…

image
Nog even een overzichtje, ach wat mooi.
Als u nou helemaal voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten kunt u het beste een bezoek aan de Zaanse Schans brengen als er toevallig ook een oude ambachtenmarkt plaats vindt. Dan staat de oude Wormerveerse Stoomspuit er meestal ook, tenminste, ik hoop dat dat nog steeds zo is. Mijn vader was daar een van de stokers van, dus ik was als kind dan natuurlijk ook van de partij. Hier *klik* heb ik al eens over geschreven.

De Zaanse kinderboekenmarkt wordt ieder jaar hier ook gehouden. In juni geloof ik. 

image
Het is ondertussen allang al weer tijd voor een borrel op de Woude, dus we moeten voortmaken;-)
Daaag hoor molentjes, tot de volgende keer, of zoals een echte Zaanse hoort te zeggen: ‘Doeg hoor’.

Ik hoop dat u het vaartochtje leuk vond. Is natuurlijk ook wel uniek hé, ik bedoel, dit is wel verwennerij van de bovenste plank natuurlijk, de Schans en Gortershoek VANAF het water gezien.
Bespaar ik u toch mooi even de kosten van de rondvaartboot;-D

Nog een laatste tip: Parkeren doet u natuurlijk gratis aan de overkant van de brug ergens op de openbare weg in oud Zaandijk, dus aan de zijde Gortershoek. (Ssstt…)

Heeft u trouwens nog leuke low-budget tips bij u in de buurt?

Bronnen: Wikepedia, Beauninoblog, de Zaanse Schans, Zaanse kinderboekenmarkt

35 gedachtes over “Narda’s gratis vakantietip 1: de Zaanse Schans

  1. Ha ja, de Zaanse schans heb ik dit jaar aan mij laten voorbij gaan. Ik was er al eens met mijn vriendin, een jaar of twintig (!) geleden en vond het toen al super toeristisch – en daar ben ik niet zo voor. Maar dit, vanaf het water gezien, is natuurlijk weer héél iets anders. Wat mooi is het daar toch bij jullie!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben er nog nooit geweest, maar een ding staat als een paal boven water: niet naar de Zaanse Schans is een gemiste kans:-) Prachtig, Narda. Leuk dat je de link erbij hebt gezet, ik zag een prachtig panorama. En dat je “gewoon” een huis kunt huren/kopen. Nou ja, voor de rijken onder ons dan. Je foto;s zouden zeker niet misstaan in een brochure!
    Lieve groet Kakel

    Liked by 1 persoon

  3. Goh wat een prachtige rondleiding… ik moet me diep schamen, ben daar, bij mijn weten dan, echt nog nooit geweest. Net als Kinderdijk, dat staat ook nog op mijn lijstje. Dit is echt het ouderwetse Holland hè… Een heerlijk verslag Narda, word ik vrolijk van! 😀

    Like

  4. Dat is leuk, ik heb nog op de Zaanse Schans gewerkt, in de Saense Lelie om precies te zijn als pottenbakster in de pottenbakkerij aldaar. Een geweldige
    tijd, wonend in Volendam en later in Zaandam. Leuk om terug te zien!
    Zat toevallig al te bedenken dat het leuk is om eens met de kinderen
    te gaan binnenkort, nu ga ik dat zeker doen! X

    Liked by 1 persoon

  5. Echt schandálig, ik ben er nog nooit geweest, kun je er makkelijk met de trein komen trouwens, ( heb nog gratis treinkaartje liggen ) Niet het beste seizoen natuurlijk want kannendruk met toeristen , maar moet er tóch een keer van komen nu ik die foto’s zo zie en ik ben gék op rondvaarten!

    Liked by 1 persoon

  6. Hé, bedankt voor deze verwennerij zeg. ………. wat een heerlijk tochtje met mooie plaatjes, en dan die heerlijk blauwe lucht, ik voel de zon haast op mijn huid 🙂

    En wat wonen jullie toch in een prachtig gebied!! Maar ………… Rotterdam is ook een mooie stad hoor, alleen dan wat anders dan wat jij laat zien 😀

    Liked by 1 persoon

  7. Tot ver in de jaren 1980 organiseerde mijn werk om de twee jaar een drie of vierdaagse uitstap. In 1985 reden we richting Friesland en hebben we de Zaanse Schans bezocht. Veel weet ik er niet meer van, het is tenslotte 30 jaar geleden. Bedankt om dit verslagje.

    Liked by 1 persoon

  8. Op aanraden van een vriendin zijn we toevallig vorig jaar in de Zaanse Schans geweest. Inderdaad echt superleuk. We hebben het gecombineerd met een wandeling door de polder/riet (weet even niet meer hoe het daar heet) en zijn toen terug gelopen langs de molens. Ook een aanrader!

    Liked by 1 persoon

  9. In tegenstelling tot Mrs. Brubeck hierboven is het altijd mijn droom geweest om een huis aan het water te hebben en een bootje erbij. Tenzij de klimaatopwarming drastische vormen aanneemt en het zeepeil stijgt zodat het water aan ons huis komt, zal het een droom blijven. 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Leuk overzicht, mooie foto’s.
    Laatst ben ik met Maria vanaf de Zaanbocht (Bakkie Leut) met het veerbootje naar Zaandam geweest. Die stopte ook op de Zaanse Schans maar wij waren de enige opvarenden. Terug ook, wat weer leuk was om even met kapitein Rob (zo heette hij echt) te babbelen. We spraken allen de hoop uit dat het bootje in de vaart zou blijven want zulks weet je nooit met de gemeente Zaanstad. Over 14 dagen familiebezoek en die tronen we ook mee naar de Zaanse Schans. Bij voorbaat succes verzekerd.

    Like

Geef een reactie

