Gewoon een beetje saaie update

De dagen zijn onopgemerkt voorbij gevlogen. Mam zit inmiddels alweer ruim een week in de Schelp, en begint al aardig te wennen.
Inmiddels kan ze zelf vanaf haar kamer naar het afdakje met Scotty. Zonder de boel te slopen. 

Afgelopen maandag heeft ze voor het eerst visite gehad. Kees en Fenna (een zusje van mijn vader), Lidy en Verra, die onverwachts ook nog even kwam kijken.
Heel gezellig, maar wel heel vermoeiend vond ze het. Vrijdag komen ome Jan en tante Joke. Ik vraag het bezoek steeds rond drie uur te komen want dan hoeft ze niet steeds na te denken hoe laat de visite ook al weer zou komen. Bovendien heeft ze veel houvast aan haar terugkerende regelmaat.

Soms haal ik haar op, net als voorheen, rond vijf uur. Dan breng ik haar acht uur, half negen weer terug en drink ik nog wat daar met haar. Als ze niet hier ‘eet’ ga ik ’s middags en ’s avonds bij haar langs.

Vanmiddag ga ik om half drie heen. We gaan een klein beetje de buurt verkennen. Klinkt raar, maar ze heeft nog steeds geen gevoel voor waar de Padlaan ligt, en waar de Noorderhoofdstraat. (Ik heb mijn geweldige richtingsgevoel niet van een vreemd. Zus en pap lazen altijd de kaart vroeger).

Hoe het met haar gaat?
Ze gaat langzaam achteruit. De hoge temperaturen vorige week vond ze zalig. Eindelijk had ze het weer eens ‘lekker warm’. Ze heeft zich dinsdag voor het eerst laten helpen tijdens het douchen en we hebben haar daarvoor de hemel in geprezen. (Dat moet je natuurlijk ook weer niet te enthousiast doen hè!) Het feit dat ze hulp aanvaard vertelt me heel veel.

De mensen in de Schelp zijn allemaal erg lief en behulpzaam. Naast mam logeren er twee heren.
De ene is de vader van een oud klasgenootje van me.
We hebben een gemeenschappelijke vriendin. Mam heeft van de week haar palingfileetje met hem gedeeld.
‘O, hij vond het zo heerlijk!’
De andere man is totaal bedlegerig. Van hem zien we alleen de visite.

De jongens (logerende Neef en Kyl) vermaken zich prima. Vorige week heeft Kyl heel veel met zijn vrienden in ons Beautje gevaren en gezwommen op de Ham. Funtube mee, meiden op het zonnedek, helemaal leuk. Deze week is het weer wat minder natuurlijk. Gister zijn ze naar Amsterdam geweest en eergisteren hebben ze vanilletaart en stroopwafelcake (“voor oma”) gebakken. Heus, dat kunnen zij als de beste!
Oma vond het hééérlijk!

Zaterdag willen Rem en ik eindelijk ook iets voor ons tweetjes doen, en een dag niet naar mam. Lekker varen, -met of zonder de jongens- of als het weer toch onverhoopt minder mocht zijn samen met de motor weg. Niet ver hoor. De Koemarkt in Purmerend zou al heel leuk zijn. Ik hoop echt zo dat we kunnen varen, dat zou voor ons de eerste keer zijn dit jaar.
Alice, mijn kapster/oud vriendinnetje werkt ook als vrijwilligster bij de Schelp.
En net komende zaterdag natuurlijk. “Gewoon lekker gaan varen hoor Nar!”, appte ze me. En ook mam vind het helemaal niet erg om een dagje alleen te zitten.

Over een paar weekjes gaat Kylian naar Lloret de Mar.
Ik hou mijn hart vast.
Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder net zou overlijden als hij daar zit.
Pffff….niet aan denken. Stop. Denk Scarlett ‘O Hara:

image

21 gedachtes over “Gewoon een beetje saaie update

  1. Daar mag je van tevoren niet over nadenken hoor… En jullie moeten zaterdag gewoon genieten van elkaar, dan zijn je batterijen ook weer opgeladen met positieve energie en kan je meer aan… Fijn dat je moeder in zo’n aangename omgeving is… Zorg aan zieken en ouderen kan hier door personeelsgebrek dikwijls een probleem zijn … 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Fijn dat je moeder toch een beetje haar draait vindt. Hulp van vreemden aavaarden is vaak makkelijker dan van “eigen” maar fijn dat ze nu haar “energie”bewaard voor haar ritje naar het afdak! Maak er een fijne dag van zaterdag!

    Liked by 1 persoon

  3. Phoe …….. ben hier en in heel blog land even niet geweest en dan zit je moeder opeens al een week in de hospice.
    Dat kan ik me voorstellen zeg wat betreft je zoon, maar Lloret de Mar is niet zover weg gelukkig, hij kan dan met kunst en vlieg werk snel terug zijn.
    Sterkte hoor, en denk aan jezelf hé? Ga inderdaad regelmatig wat doen wat jou wat ontspanning geeft.

    Liked by 1 persoon

  4. Toch een compliment voor al het personeel/vrijwilligers dat je moeder zich er al een beetje thuis voelt. Ze laat zich zelfs helpen. Wel heel dubbel…
    Verstandig om een dagje samen op stap te gaan en wat tijd in elkaar te steken 😉
    Liefs en een knuffel

    Liked by 1 persoon

  5. Ja, Scarlett ook natuurlijk. Zij is ook m’n grote voorbeeld! Ik moet zoveel bij je bijlezen Nar – ik haal dit nooit meer in. Ik wist niet dat je moeder al in een hospice zat…. Dochter is laatst ook met groep meiden naar Lloret gegaan, ze hebben het geweldig gehad! xx

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

