Een bizar verhaal over een vakantie in Australië

De hele week denk ik al een beetje na over ‘het alles wat verzwegen wordt’.
We beoordelen mensen vaak door te luisteren en te kijken naar hun verbale communicatie, non- verbale communicatie zoals gezichtsuitdrukking en lichaamstaal, uitstraling (aura) en acties, maar wat we vergeten mee te nemen in onze beoordeling is alles wat door hen verzwegen en verborgen blijft.
Soms is het karakter van de mens heel anders dan hoe wij hem zien.

Toen ik een jaar of twintig was werkte ik als Security-hostess in een groot kantoor in Amsterdam. Ik was daar ’s avonds dus veel alleen. Soms bleef E. , een man van een jaar of 28 overwerken. Dat vond ik fijn. Dan voelde ik mij veiliger. Een paar jaar later bleek dat E. zijn buurvrouw en haar kindje gewoon had vermoord.

Dit is slechts een voorbeeld, ik kan veel meer voorbeelden geven, uit eigen ervaring. Misschien iets minder shocking, iets meer richting de viespeukerij door onze nette burgermannetjes en vrouwtjes.
Sommige stille watertjes hebben gewoon hele enge stinkende diepe gronden, die we echt niet willen leren kennen.
Meestal zijn deze mensen ook slim genoeg om iedereen om de tuin te leiden met hun prettige omgangsvormen, en fijne acties.

Niet alleen mensen beoordelen we vaak zoals ik hierboven beschreef, maar ook de acties van mensen beoordelen we vaak zonder ‘dat wat verzwegen is’ in ogenschouw te nemen.

Als we alles van elkaar zouden weten, alles wat in het verleden vooraf is gegaan aan de actie die iemand nu neemt, zouden we meer begrip hebben voor elkaar.

Ik oordeel niet snel.
Niet op uiterlijk.
Niet op afkomst.
Ik leef, en ik laat leven.
Ik luister niet naar wat de mensen zeggen, ik kijk wat ze doen.

Sommige verhalen laten zich niet goed vertellen voordat er er kennis is genomen van het verleden, aan wat vooraf ging.
Soms begrijp je de ander zijn motieven pas als je daadwerkelijk in zijn schoenen staat.

Goed, nu neem ik jullie mee. Naar Australië, Perth, Fremantle, het is april’99.
Ik ben daar met Kyl en S. zijn biologische vader.
Onze relatie is niet goed. Verre van.
Wat moet ik in godsnaam dan met een kind van net twee in Australië?
Welke gek doet zoiets.
Ik!
Ik ben namelijk op de vlucht.
Een week eerder werd het lichaam van mijn naaste buurman namelijk in de keuken gevonden. Hij was al enkele maanden dood.

We logeren bij Robin, een vriend van S.
De dagen vullen zich met strand, bbq, musea, een trip met een Volkswagen busje met een matras achterin naar Margaret River, enz.

Nu heb ik u wel eens verteld dat S er vreemde ideeën op na hield soms wat trouw betreft. Hij wilde graag met mij naar parenclubs, en heeft zelfs een keer een gigolo voor me besteld. (Nee, ik heb de goede man weer weggestuurd). Misschien kunt u zich ook nog herinneren dat hij mij ‘moest opbiechten’ dat hij ‘zojuist nog op een hoer had gelegen’, terwijl we zelf de liefde bedreven nadat we net een ruzie hadden goed gemaakt?
Nu zult u denken, “Narda kom op, zo’n vent zet je toch aan de kant?”
Nu snap ik het ook niet goed meer. Het heeft allemaal ook met het verleden te maken, je rolt gewoon ongemerkt in zo’n relatie. Net zoals kikkers het niet door krijgen dat het water heet wordt, als je het maar heel langzaam doet.
Destijds was ik een klein mager en toch vrij onzeker moedertje die maar met veel pijn en moeite haar kop een beetje boven water kon houden. Ook financieel.
47 kilo woog ik, schoon aan de haak.
S was gewoon zeer manipulatief, en zeer geslepen. Hij wist alles wat krom was gewoon recht te praten.
Ik zal trouwens nooit, maar dan ook nooit, de meisjes veroordelen die in handen zijn gevallen van loverboys.

Maar goed, laat ik verder vertellen:
Op een zekere dag kwam S niet terug naar het huis van Robin. Ook nam hij zijn telefoon niet op, maar dat deed hij ook maar alleen als hij daar zin in had, dus dat was niet nieuw voor me. Hij was die middag met zijn puberdochter naar de bios geweest.
Rob en ik zaten met Kyl aan tafel. Ik mocht hem graag, een understatement, en hij mij ook. Het was een goede, lieve en charmante gastheer. Soms, als S op een dag iets voor zichzelf moest doen ging ik met hem mee naar Perth, waar hij zijn kantoor had. Terwijl hij dan werkte banjerde ik dan met Kyl in de buggy door de stad, musea of gingen we naar een van de vele speelplaatsen.

Rond een uur of acht, negen ging Robins telefoon. Het was S.
Robin trok wit weg.
“Whot the Fuck?!”

Sorry mensen, ik moet mijn moeder nu halen. Kyl gaat pannenkoeken voor ons bakken;-D

Wordt vervolgd.

14 gedachtes over “Een bizar verhaal over een vakantie in Australië

  1. Idd, je geraakt in zo’n relatie zonder dat je er ten diepste erg in hebt, dat het niet klopt en kan. Ik weet er alles van en opstappen doe je niet 1, 2, 3, helemaal niet als er kinderen zijn.
    Benieuwd naar het vervolg!

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Een bizarre vakantie in Australië, deel 2 | Beaunino

  3. Meegevoerd door omstandigheden.
    Ik denk dat je dit blog bedoelde in je reactie bij mij?
    Al doende leren we he Narda, de ene wat sneller dan de ander. Maar toch.
    Erg mooi beschreven, ik ga snel naar het vervolg.
    Dikke smuffel

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb net je tweede deel ook gelezen. Ik dacht echt dat je het had verzonnen. Lieve deugd Narda, wat jij allemaal meegemaakt hebt, daar kan Adeline nog een puntje aan zuigen hoor!!!

    Like

  5. Nou dank zij die pannenkoeken weet je wel met een cliffhanger te eindigen. Spannend, ben benieuwd hoe het afloopt.
    Ben het roerend eens met jouw opvatting over hoe te oordelen over anderen en je brengt het perfect onder woorden: Ik oordeel niet snel.
    Niet op uiterlijk.
    Niet op afkomst.
    Ik leef, en ik laat leven.
    Ik luister niet naar wat de mensen zeggen, ik kijk wat ze doen.

    Het zijn wijze woorden die veel meer navolging verdienen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

