Het komt allemaal wel weer goed

De spijker op hun kop geslagen.

Dat hebben Thomas en Lenjef met hun reacties op mijn laatste blogje.

Het houd me bezig dat mijn hoofd die ‘stomme’ opdracht van het werkproject maar niet kan bevatten terwijl ik voor de andere -zoveel moeilijker- vraagstukken in mijn leven mijn hand niet om lijk te draaien.

En nu ben ik ook nog geërgerd omdat dat mij weer zo ergert.
Dit is wat Lenjef schreef in reactie op dat stomme blogje:

Waarom, wat, wie, hoe…….?


meestal doet nieuwsgierigheid mensen verder gaan
velen zijn gebeten
door willen weten
zonder stonden er geen voetafdrukken op de maan

En toen snapte ik pas dat mijn ergernis puur werd veroorzaakt doordat ik alles wil begrijpen, en vervolgens gelabeld in een hokje wil kunnen opbergen, ergens in mijn hoofd op de juiste plank.

Maar als ik dan niet weet welk label erop hoort, laat staan waar ik het op moet bergen, dan raak ik gewoon lichtelijk in paniek. Echt hoor. Controlefreak die ik ben, haha. Ik denk gewoon veel te ver na of zo, ik weet het niet. Wie het snapt mag het zeggen.

Paul (Thomas P.K) benoemde verder ook wat ik voelde maar nog niet onder woorden had kunnen brengen:

‘Wat een wirwar in je hoofd.’

En dat is het ook momenteel. Af en toe ben ik de draad gewoon even kwijt. Loop ik over. Doe ik vreemde dingen.

Ik slaap weer slecht de laatste weken. Piekeren, pijn in mijn benen en heup. Dat breekt een mens uiteindelijk ook op natuurlijk.

En een beetje boos ben ik eigenlijk ook al een tijdje. Al is het nog maar kort geleden dat ik dat gevoel wist te benoemen. Op mijn zus en op mijn moeder. Waarom gingen ze nou zo onverantwoord om met hun gezondheid? Al jaren. En als ik dan stopte met roken lachten ze me uit. ‘Dat lukt je toch niet. Steek er nou maar gewoon eentje op voor je chagrijnig wordt’. Mijn zus en moeder hebben het niet eens geprobeerd. Nooit! En kijk nou eens? Wie mag het allemaal weer opknappen? Zeikstraal nr. 1 natuurlijk! 

En wat me ook dwars zit is dat ik meer ben gaan drinken dan me lief is. Echt niet overdreven, maar 2 à 3 flessen rosé per week is teveel naar mijn zin. Daar moet ik wat mee.

Niet te geloven trouwens dat al deze ellende mij gister de honderdvijftigste volger heeft opgeleverd. Welkom! -Waar u zin in heeft-.

Nou lieve mensen, dat was mijn gezellige bijdrage voor vandaag. Ik ga straks gezellig wat drinken met Ilona, één van mijn elf nichten moederzijds voor ik mijn moeder op haal. Opstaan knieën afkloppen en verder roeien maar weer.

Mocht u lichtelijk depressief geworden zijn, klikt u dan even op de link hierna en het komt allemaal wel weer goed.

“Zo niet, dan toch”, zei mijn zus altijd.

33 gedachtes over “Het komt allemaal wel weer goed

  1. Ikzelf probeer zo goed en gezond mogelijk met mijn lichaam om te gaan, ben er echt zuinig op. Hoop dat ik nog járen geen gebruik hoef te maken van rollator of scootmobiel of rolstoel. Maar wie geeft mij garantie?
    Ben zuinig op jezelf, probeer wat minder roséetjes te nuttigen, hou van jezelf!

    Liked by 1 persoon

  2. Als je je van jezelf bewust bent dat je veel drinkt, heb je de helft al gewonnen, Narda! Ik ben nog steeds blij dat ik met roken gestopt ben. Soms droom ik nog dat ik rook, terwijl ik mijn laatste sigaret 23 jaar geleden heb uitgemaakt. Stom hè?
    Ik ben ook een controlefreak. Eerlijk gezegd heb ik er meer last dan gemak van…
    Boosheid is ook goed. Je bent maar een mens (maar wát voor mens 🙂 )
    LIefs Kakel xxx

    Liked by 1 persoon

  3. Kan het je troosten als ik je vertel dat ik tot voor kort (nou ja een jaar terug) nog een fles rosé per dag dronk en nu alleen als het warm is een loserige Radler naar binnen klets? Nee, wat heb jij aan die info…. Ik weet dat het bagger advies is, maar je hebt het al zwaar genoeg. Geniet liever van je glaasje. En luister vooral naar Schrijfselsvanmij en niet naar mij.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik vind het ontzettend fijn om te lezen dat je meer inzicht krijgt door wat je blogvolgers als reactie geven. Da’s wel héél tof natuurlijk. Een mens zou van minder een wirwar in zijn hoofd krijgen natuurlijk. Ik denk bv aan mezelf. Wat een wirwar, en in vergelijking met wat jij meegemaakt hebt en nog…. Moet je maar niet zo ontzettend mooi schrijven hé Narda. De mensen houden van de manier waarop je schrijft, ik zal voor mezelf spreken. Minder van de vreselijke dingen die je overkomen!! xxx

    Liked by 1 persoon

  5. Doorroeien ja, je kunt niet anders.
    Mooi dat de reacties hier je toch een beetje op weg helpen om dingen die je overkomen te begrijpen!
    Maar je mag heus best wel eens boos zijn hoor… snap zo goed hoe je je voelt. Had hetzelfde met mijn vader, zo kwaad geweest… maar weet je, het helpt niet echt, maar dat weet je zelf ook wel.
    Sterkte meissie! Komt wel weer goed ja!

    Liked by 1 persoon

  6. Alles willen begrijpen en willen labelen, dat ken ik als geen ander en inderdaad in paniek raken wanneer dat niet lukt, teveel denken.
    Proberen je hoofd leeg te maken door bijvoorbeeld te wandelen of wat dan ook en accepteren dat je niet altijd alles onder controle kan hebben. Is makkelijker gezegd dan gedaan ;), maar is in ieder geval wat ik zelf aan het proberen ben 🙂
    En het feit dat je zelf zegt dat je minder moet gaan drinken, zegt al dat je het erkend en op de goede weg bent.
    Je kan het!

    Liked by 1 persoon

  7. En toch is het helemaal niet zeker dat alles anders was gelopen als zus en moeder niét gerookt hadden. Er zijn zovéél oorzaken voor kanker te vinden.
    Mijn zus die aan longkanker stierf had nog nóói een sigaret in handen gehad, laat staan gerookt en haar longarts had de treurige moed haar NIET te geloven want dat kón niet bestaan! Je zou de man met blote handen wurgen!
    Met alles dat er (weer) op je afkomt is het natuurlijk best normaal te noemen dat je je hersenpan niet altijd helemaal onder controle hebt. Er zijn mensen van minder doorgedraaid hoor, je bent een kanjer die al schrijven zichzelf erdoor sleept!

    Liked by 1 persoon

    • Het gaat niet zozeer om het roken waarom ik me een beetje boos voel soms. Het gaat erom dat ik altijd een beetje belachelijk werd gemaakt als ik een poging deed om wél een beetje gezond te leven. Dat is het. En zo’n overdreven gezondheidsfreak ben ik echt niet hoor.

      Like

      • Ik voel vaak juist het omgekeerde , mijn wél gezond levende zus is er niet meer, m’n oudste zus rookt als een schoorsteen, al 60 jaar en zij is er nog wel, Ik heb zelf óók een jaar of 20 gerookt en ik mag graag m’n neutje drinken, deed de overleden zus óók al nauwelijks.
        Ik denk zelf echt dat vooral stress heel slecht is voor “de mens”. Wie dat onder controle weet te houden is volgens mij het beste af, en van je af schrijven is prima om stress de baas te blijven!

        Liked by 1 persoon

        • Dat helpt voor mij in ieder geval goed, het schrijven. Oneerlijk is het soms hé? Mijn tante doe in december jl overleed en de tante die in mei daarvoor overleed leefden ook behoorlijk gezond. Veel wandelen, af en toe een wijntje.

          Like

  8. Blijven twijfelen … blijven denken. ‘Je pens donc je suis’, zei Descartes al. Blijf ook keuzes maken die jij wil maken … maar blijf vooral ademhalen en daarvan genieten. Pfff, ik lijk m’n moeder wel! Nou ja, nog eentje dan … lekker blijven lachen om kleine stomme dingen helpt ook! 😉

    Liked by 1 persoon

  9. In de malle molen van het leven draait een ieder zijn eigen rondje mee….dit is echter een rollercoaster waar we inzitten! Normaal ben ik gek op achtbanen maar deze gaat me te hard en datzelfde geldt voor jouw! Het enigste wat je kunt doen is vooruit kijken en je stevig vast te houden aan de dingen waar je je aan vast kan houden….uiteindelijk stopt deze rollercoaster een keer en als je dan verdwaasd en duizelig uitstapt en terug kijkt op de monsterrit die je hebt doorstaan kun je alleen maar trots op jezelf zijn!! You did it girl!! Trots op jou! Dikkeknuffel XXX

    Liked by 1 persoon

  10. Een beetje late reactie, maar ik kon de juiste woorden niet vinden. Ik wilde je geruststellen met je drank gebruik en dat niet alle deskundige deze hoeveelheid slecht vinden (1 á 2 glazen per dag), maar toen bedacht ik me dat jijzelf het wel als een probleem ziet en dat is het belangrijkste. En omdat jij je bewust bent hoeveel je drinkt weet ik dat dat wel weer goed komt.
    Die wirwar in je hoofd zal ook wel weer overgaan, tenzij je dat al je hele leven gehad hebt. In dat geval ben jij die wirwar en is het te hopen dat dat nooit voorbij zal gaan. Want niemand wil dat Narda ineens geen Narda meer is. 😉
    Uiteraard hoop ik dan wel dat het een leuke wirwar gaat worden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

