Het Brein -en het leed dat hersenbeschadiging heet-

Vanavond was de eerste uitzending van een drieluik over het Brein door Eric Scherder. 

Vooral in de laatste minuten legt hij haarfijn uit wat een CVA kan betekenen voor het gedrag van de patiënt en diens directe omgeving. Zeer confronterend, maar zo ontzettend goed dat hier meer aandacht aan geschonken wordt.

Er is nog zoveel onbegrip naar de patiënt toe en de directe omgeving. 

Hopelijk brengen deze uitzendingen meer begrip teweeg voor de persoonsveranderingen die hersenbeschadiging teweeg kan brengen. 

Ik Joop dat u ook heeft gekeken. Mocht u geïnteresseerd zijn, dit is de link: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/nieuws/dwdd-university-presenteert-het-brein-door-erik-scherder

24 gedachtes over “Het Brein -en het leed dat hersenbeschadiging heet-

  1. Dat verklaart een hoop hè Narda.Ik heb al vaker gehoord wat een persoonsverandering dat teweeg kan brengen…en dat het zelfs voor naasten moeilijk te begrijpen is. Xx

    Liked by 1 persoon

    • Ja. Vooral dat egoïstische, en dat grenzeloos zijn is moeilijk. Jij en ik hebben ‘iets’ wat ons tegenhoud om bijvoorbeeld hardop te boeren of om heel driftig te worden en te gaan stampvoeten en zo als je boos bent.
      Dat vond ik zo moeilijk om mee om te gaan.

      Liked by 1 persoon

  2. Hoewel het natuurlijk voor een heleboel ziektes geld dat het van de naaste omgeving veel begrip vraagt is dat bij hersenafwijkingen allemaal nog ingrijpender. Ik heb al het nodige met eninge regelmaat op dat gebied om me heen gehad.in de laatste 30 jaar.

    Like

  3. Ik vergeet bijna te reageren. Ik heb het programma niet gezien. En ik kan nu wel gaan zeggen dat ik hem alsnog ga kijken, maar de kans dat ik dat ga doen is kleiner dan 1%. Ik ben wel blij dat jij er iets aan hebt gehad en dat je het gedrag van je zus weer iets beter begrijpt.
    Een dikke knuffel.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb het programma niet gezien maar ik hoor vaak van mijn Dochter die in de thuiszorg werkt hoe mensen totaal kunnen veranderen na een CVA

    Like

  5. Ik heb het niet gezien maar wel andere lezingen van Scherder. En die waren allemaal geweldig. Dat een CVA veel met een mens kan doen heb ik al eens in mijn omgeving ervaren. Je wenst het geen mens toe!!

    Like

Geef een reactie

