Oproep: Nationale ontlurkdag

Lieve lezers,

Vandaag is het Nationale Ontlurkdag. Deze dag is vijf jaar geleden alweer door Klief in het leven geroepen om de mensen die wel lezen, maar nooit reageren aan te moedigen om op deze dag een klein berichtje achter te laten zodat we weten dat zij er zijn. 
Per dag worden er gemiddeld bij mij tussen de 100 en 160 berichten gelezen, toch best een groot verschil met het aantal reacties wat ik krijg.

Voor degenen die echt géén idee hebben waarover ik het heb:
Een lurker is een persoon die op internetfora, chatrooms, blogs of FB alleen meeleest, maar zelf (bijna) niets bijdraagt. 

Een aantal jaren terug heb ik er al een blogje over geschreven op FB. Dat kunt u hier *klik* terug lezen. 

Ook heb ik een paar jaar terug al een soortgelijk oproepje gedaan waarop ik ook enkele lieve reacties per mail mocht ontvangen. Maar lezen deze mensen nog steeds mee? 
Ik zou het zeer op prijs stellen 
als iedereen die dat normaal nooit of bijna nooit doet, vandaag gewoon eens een berichtje voor mij achterlaat, hieronder of desnoods via mijn brievenbus waar u mijn mailadres kunt vinden als u niet wilt dat anderen weten dat u hier leest. Met een paar woorden ben ik al heel blij hoor. 
Daarna mag u wat mij betreft natuurlijk gewoon weer heerlijk de anonimiteit in, net als voorheen. 

N.B. Iedere reactie heeft voor mij altijd een toegevoegde waarde, ook al vervalt u hiermee in herhaling. 
Ook even belangrijk om te weten: De reacties van mensen die voor het eerst hier reageren, komen altijd eerst in mijn moderatebakje. Dit betekent niet dat uw reactie verdwenen is, maar dat ik ‘m eerst moet lezen en goedkeuren voor hij op mijn blog verschijnt. 
Leuk, ik verheug me enorm op uw reacties. 
102 gedachtes over “Oproep: Nationale ontlurkdag

  1. Ik reageer niet altijd, ik weet dat. Maar ik heb ook het gevoel dat er meer gelezen wordt dan gereageerd. Ik vind ‘liken’ niet zo heel leuk. Want dan heb ik het gevoel dat niet alles goed werd gelezen, en toch doe ik het zelf bij gebrek aan de gepaste woorden om te reageren…

    Liked by 1 persoon

  2. Hee! Nou, mij ken je wel 😉 Ik like meestal wel alles wat ik lees. Ik vind likes zelf juist wel leuk, dus doe ik het ook bij anderen als ik er heb gelezen. Ik zie het als een teken dat iemand mijn stukje leuk vond om te lezen, al zullen er ook wel wat tussen zitten die maar wat ”liken” 😉 Vaak lukt reageren niet zo goed omdat ik op mijn mobiel lees en dat reageert gewoon niet zo heel fijn. Ik ben ook wel benieuwd of je nog wat mensen ontlurkt!

    Liked by 1 persoon

    • Hier hetzelfde. Bij enkele blogs kost het heel veel moeite om te reageren. Moet ik opnieuw inloggen. Bij Saar heb ik dat bijvoorbeeld. En bij Mirjam Kakel, en nog meer hoor. Dan moet ik echt via hun eigen site of via Bloglovin. Waardeloos hé?!

      Like

  3. Verrassing: ik ben Kakel en lees elk blog dat je schrijft 😉
    Ben ik weer te laat om aan lurkdag mee te doen.
    Het is bij mij hetzelfde als bij Klief en jou: genoeg lezers, maar een gapend gat tussen lezers en reageerders.
    Soms wil een mens origineel zijn en kan het niet meer omdat in vorige reacties alles al gezegd is, maar toch laat ik wat achter. Maar dan geen grote boodschap, haha.
    Liefs !

    Liked by 1 persoon

  4. Moet bekennen dat ik n echte lurker ben.
    Ik heb je blog per toeval ontdekt vanwege je hond.
    Die bleek toen helaas al te zijn overleden, maar je schrijfstijl heeft me gepakt en ik ben blijven lezen.
    Je bent een van de weinige blogs die ik dagelijks bekijk en met veel plezier lees ondanks alle shit die je de laatste tijd voor je kiezen krijgt.
    Ik hoop nog veel van je te kunnen lezen en zal mss nu wat vaker een reactie plaatsen.
    Groetjes, Marij

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben ook een echte lurker net als Marij. Ben een keer op je blog terrecht gekomen en werd gegrepen door je verhalen. Ik vind een reactie plaatsen moeilijk omdat soms alles al is gezegd maar zal proberen om wat vaker te reageren want ik lees je verhalen met veel plezier.
    Groetjes van Monique

    Liked by 1 persoon

  6. Ohhh, ben ik een “lurker”?? Nou, één ding: alles moet wijken voor jouw blog! De wasmand laat ik uit m’n handen vallen, aardappels overkoken, strijkijzer gaten branden…. Eerst jouw blog en dan de rest weer. Ik kom snel een keer aan een rosétje lurken!! XX

    Liked by 1 persoon

  7. Pingback: Oeps Vergeten: Internationale ontlurkdag. | Bubbliciously me

  8. Haha, je hebt Kliefje haar tip opgevolgd. Reageer ik nooit bij jou, nu dus tweemaal op een dag ;-p. Ik ben dus Karin en heb bijna vijf jaar geblogd over mijn ziekzijn en alle shit waar je dan mee te maken krijgt. Het was echt mijn uitlaatklep. Na een heel vervelende reactie ben ik in januari gestopt met schrijven maar eigenlijk was alles ook wel gezegd. Het is goed zo.

    Liked by 1 persoon

    • Leuk dat je (weer) reageert Karin. Wat jammer van zo’n reactie. Je bent toch kwetsbaar als blogger. Ik weet niet of ik door ga als ik alles gezegd en geschreven heb. Misschien dan op een ander blog om dit af te sluiten of zo. Deze periode bedoel ik.

      Like

  9. Nou ik lurk dus niet bij jou en eigenlijk bij niemand, maar ik zou er wel vrede mee kunnen hebben, wanneer een aantal mensen bij mij alleen lezen en niet reageren. Je hebt nu eenmaal lezers en schrijvers en een beperkter aantal die én lezen én schrijven als hobby hebben. Dat lurkers dan wel likes achterlaten wanneer ze bijvoorbeeld het hele blog gelezen hebben, is natuurlijk wel prettig. Dan heb je toch enig idee wie er bij je aan de speen hangt 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. O, ik wist niet dat het alweer zover was met de Nationale Lurkdag ;-D Ik lurk de laatste tijd weinig, laat staan reacties achterlaten. Op de ‘like’knop drukken vind ik wel weer prettig. Zo weten mensen toch dat ik geweest ben en hun stukje de moeite waard vond om te laten weten dat ik er geweest ben. Doei Nar! Ik ga even verder lurken 😀 ;-D

    Liked by 1 persoon

    • Mooi zo. Bij jou moet ik trouwens ook altijd opnieuw inloggen als ik een reactie wil plaatsen. Waardeloos hoor. Vandaar ook soms alleen even een like, dat doet ‘ie San weer wel;-) Lurkse hoor!

      Like

  11. Eerst dacht ik: “Een spelfout! Het is natuurlijk ‘Nationale Ontkurkdag’.” Maar nee dus. Ik vraag me ook wel eens af: wie leest mijn blog? Het aantal reageerders is zoveel minder dan het aantal bezoekers. Van sommige mensen weet ik dat ze het ‘gedoe’ vinden. Ach….

    Liked by 1 persoon

  12. Sinds een paar maanden lees ik je blogjes. Je manier van schrijven spreekt me aan en ik vind het bijzonder hoe je, ondanks alles, zo positief in het leven staat.
    Ik reageer niet altijd door tijdgebrek maar inmiddels hoor je wel thuis in m’n vaste blogrondje.

    Liked by 1 persoon

  13. Ja sorry….ik reageer helaas nóóit , heb eigenlijk nooit iets te zeggen, woordarm zal’k maar zeggen 😉

    Whahaha, joh ik wist helemaal niet dat er al een speciale “lurkdag”is.
    Die verschillen zijn er gewoon bij iederéén volgens mij, waarschijnlijk ook mensen die helemaal niet lezen omdat ze iets anders zoeken maar door de zoekterm toch bij jou(of mij) terecht komen.

    Liked by 1 persoon

  14. Goede Dag,

    Bij deze een berichtje dat ik uw blog graag lees, maar zelf liever alleen lees inplaats van reageer, maar bij deze ik vind u een goed blog hebben, en lees deze dus graag 😉

    Ruby

    Liked by 1 persoon

  15. Helemaal eens! Al had ik er nog nooit van gehoord.
    Als je niks weet te zeggen dan is een like-je toch zo gepiept.
    Waarom volg je dan? Vraag ik me af.
    Ik heb liever weinig volgers die leuk reageren dan hele hordes die niks zeggen. X

    Liked by 1 persoon

  16. Oké, hier een echte lurker. Ooit in het verre verleden zelf een (weblog)blogger maar de dingen die ik wilde schrijven kwamen nooit echt op het www om bepaalde mensen niet te kwetsen of zich aangesproken te laten voelen. En altijd leuk dat is het natuurlijk niet. Dus ben ik een plogger geworden. Nu alweer meer dan een jaar. Mijn leven zoals het is. Niets meer, niets minder. Niet iedere dag maar 3x per week pleur ik mijn foto’s op het web. Ik vind het zelf in ieder geval leuk om te beseffen waar ik elke dag mee bezig ben geweest, ook al is het soms echt te saai voor woorden. Ik lees je graag en heb bewondering voor je. Het leven is niet makkelijk, voor niemand niet. Sterkte en succes. Ik ontlurk nu weer hoor!

    Liked by 1 persoon

  17. Ik houd het bij lurken, lekker lurken op internet lijkt mij het mooiste wat er is, maar ik stap uit mijn lurken stoel, om voor jou een stukje te schrijven.

    Mijn ogen zijn Een en al oor en zullen luisteren naar wat jij schrijft.

    Liked by 1 persoon

  18. Pingback: Openhartig | Beaunino

  19. Pingback: Nationale ONTLurkdag 2017  | Beaunino

Geef een reactie

