Gamba’s en andere vis

Als ik met mam en de boodschappen thuis kom schijnt er eigenlijk best een lekker zonnetje. Met onze jassen aan gaan we lekker op het terras zitten.   ‘Is Yvon nog geweest vanmiddag?’ 

-Yvon heb ik tot zowel mam als mijn grote genoegen van Marktplaats afgeplukt. Of liever, ik plaatste een advertentie en zij schreef mij een lieve, uitgebreide email.  Nog dezelfde middag was de zaak beklonken.-

‘O ja hoor kind’. 

Mam geniet altijd zo heerlijk na als ze me op de hoogte stelt over welke activiteiten Yvon deze keer weer heeft ondernomen dat ik het iedere week weer even vraag:

‘Èn? Wat heeft ze allemaal gedaan?’

‘Nou…eerst heeft ze boven goed gestoft en gezogen. En de badkamer natuurlijk. Daarna heeft ze beneden héél goed gezogen (Yvon kan dat schijnbaar zonder met de stofzuiger tegen diverse meubels op te botsen), en het toilet natuurlijk hè!’

‘En toen gezellig nog even een bakkie gedronken?’

‘Nee-heej, tòen heeft ze nog met een aardappelschilmesje het onkruid uit de voortuin weggehaald!’ 

Mam is zichtbaar in haar nopjes. 

‘Ongelooflijk. En dat allemaal in die twee uurtjes?’ 

‘Ja, en nog koffie gedronken ook hoor!’ 

‘Daar heb ik een hele dag voor nodig mam’. 

‘Haha kind, ik minstens een week’.

Ik pak de worteltjes en de aardappeltjes uit de koelkast om ze lekker buiten te schillen. We eten er kabeljauwfilet bij. 

‘Vorig jaar deze tijd zaten we nog in Spanje mam’. 

‘Ja, weet je dat mooie kerkje nog?’ 

Ik weet het nog. We brandden alledrie een kaarsje voor pap. 

‘Ik zie ons nog zo lopen hoor’. 

Ik ook. 

Over de boulevard. 

In het zonnetje. 

Mam met haar arm door de mijne.  

Zus vaak iets verder vooruit, of soms een beetje achter, als ze een kledingzaakje zag, of een leuke kunstenaar die een sculptuur maakte op het strand. Maar ook, soms, hand in hand met mam. Een arm, dat liep niet. Zus was veel groter dan mam. 

‘Zal ik je nagels lakken?’

Het is goed. 

‘Doe maar roze-rood Narda’. 

In stilte lak ik de eerste nagels. 

Allebei denken we terug aan Spanje. ‘Wat vond ze die Gamba’s pil-pil’ lekker hè, bij Michael’. 

En dat waren ze! Ik zie nog zo haar blik voor me toen ik een klein korstje in de (haar!) olie had gedoopt. Eigenlijk wilde ik een bord inktvisringetjes bestellen, voor ons beiden. Gezellig delen.  Maar zij wilde persé de Gamba’s, voor haar alleen en ik kon ze betalen natuurlijk. Ach, wat had ik me soms boos gemaakt. 

Op een van de laatste dagen hadden de tranen zelfs onder mijn zonnebril door over mijn wangen gelopen. Ze had staan zoenen op de hoek met een een of andere gitarist. Dat, terwijl zij even bij mam zou blijven op het terras toen ik snel toch nog even de slippers ging kopen die ik eerder had gezien. Later die middag wilde ze naar het strand. Alleen. Ik kon het lekker uitzoeken met mam. 

‘Ze is ziek kind, ze weet niet beter, laat haar nou maar’, had mam gezegd. 

Mam had gelijk gehad. Ze was zieker geweest dan ik dacht. Nog zieker. Misschien had ik meer begrip moeten hebben, meer geduld, net als mam. 

‘Zal ik de vis in de oven doen?’Mam vindt dat maar niets. ‘Ik kookte hem altijd in water hoor, en dan met zo’n lekker sausje erbij van het kookvocht met maizena’. 

Half zeven komt Remco  de tuin in, net voor ik de aardappeltjes afgiet en het sausje bindt met iets wat best een beetje op maïzena lijkt. (+roomboter en een flinke scheut volle kookroom;-)

Onze culinair expert Kylian eet vandaag zowaar ook gezellig mee: ‘Getver… Dit is echt geen kabeljauw hoor mam, dit is gewoon koolvis’. 

Mam eet net als Kyl met lange tanden. -Volgende keer maar weer gewoon in de oven.- ‘Ik had hem toch vrij kort gekookt hoor, tien minuten of zo’, verontschuldig ik me nog. Kylian: ‘Da’s veel te lang mam, en je moet vis toch ook niet koken?’

Mijn moeder:’ Jawel hoor Kyl, dat is juist lekker, maar je moeder heeft hem véél te kort gekookt’. 

Rem heeft zijn bord al bijna leeg. Ik ook. Beetje taaier dan ik dacht, maar verder niks mis mee. 

‘Ik hoef niet meer hoor kind, geef het maar aan de beesten’. -Had ik u trouwens al verteld dat de kippen er net als ons ook steeds “gezellig” uit gaan zien?- 

‘Nee. Jij eet het op Kyl’. 

Wat jammer dat de vis nu ook al mislukt is. ‘Als het weer een keer lekker warm is gaan we weer lekker Gamba’s bakken hoor mam’. 

Gezellig, met een vuurtje. 

‘Ja, da’s goed hoor kind. Gezellig. 

Maar niet te lang hoor. 

Gamba’s moet je maar héél kort bakken’. 

‘Getver oma, Gamba’s?’  

   

     

 

25 gedachtes over “Gamba’s en andere vis

  1. Wat een mooi blog is dit toch . Zo lief hoe jij je moeder beschrijft . Lees je iedere dag maar naar aanleiding van Klief haar blog (over lurken) Schrijf ik nu even wat . Fijne dag Narda …

    Like

  2. Geweldig leuk trio op de foto ❤
    Wat kijk je ineens met andere ogen naar foto’s dan, hè?
    Vorig jaar kon je niet vermoeden dat deze vakantie heel bijzonder was…
    Je schrijft zo goed. Ongeacht waar het over gaat.
    Liefs en een knuffel

    Liked by 1 persoon

  3. Oeps, dit logje was me ontsnapt! Ik herinner me nog dat je die vakantie ging maken met de gedachte om nog een laatste keer met z’n drietjes te kunnen doen. Nu je terugkijkt is het inderdaad niet mogelijk die reis met z’n drietjes te maken maar jij had het destijds toch iets ánders in gedachten als we het over “wie is er dan nog ” !

    Like

Geef een reactie

