‘Macaroni per Mama’  

Nodig:
Volkoren macaroni
Blikje biologische ontvelde tomaten 
2 pommodori’s 
Italiaanseroerbakgroenten 
Olijfolie
Gehakt (half om half natuurlijk!)
Verse basilicum
Verse peterselie 
Knolletje verse knoflook 
Volle kookroom
Italiaanse kruiden. 
Goed, klaar voor? 
Daar gaan we:
Kook de pasta
Bak de ui
Rul het gehakt. 
Pleur de rest in de blender. 
Als het één grote vieze bruine smurrie is keer je je kan –flop pflep plap- in een keer om boven het gerulde gehakt met je glazig gebakken uitje. 
Roeren maar!

Nu alleen nog lekker veel vette jonge kaas erdoor roeren, en klaar ben je. 

‘Kijk eens mam, alsjeblieft’. 
‘O kind, is het nu al klaar? Ik steek net een sigaretje op’. 
Mam kijkt doodongelukkig naar haar schaaltje waar ongeveer een peuterhap macaroni in ligt. 
‘Zo veel? Dat krijg ik nooit op hoor’. 
‘Kijk maar hoe ver je komt. Toe, laat het niet koud worden’. 
‘Ja, maar Rem is nog aan het schilderen en Kylian is nog boven’. 
‘Ik ben er al hoor oma. Waar staat mijn bord mam?’  
‘Daar schat’. 

‘Ga maar eten hoor Adri, ik haal je wel in. Nog even een latje en dan schei ik ermee uit voor vandaag’. 

Als ik terug kom in de tuin met de borden voor Rem en mij heeft mam volgens mij nog steeds dezelfde hap in haar mond. 
‘Smaakt het mam?’
‘Ja, lekker hoor kind’ 
‘Wat heb je nog meer gegeten vandaag?’
‘Wie?  Ik?’
-Rem en Kyl schieten in de lach-
‘Jij, jij mam. Lukte het een beetje met eten vandaag?’  
-Slikt demonstratief hap door-  
‘Ja hoor. Even kijken…. Ik heb eerst drie koppen koffie gedronken, en de laatste met volle room…’
‘Waarom niet alle drie lekker met volle room mam?’
‘Nee, eerst moest die andere op, anders kan ik dat weggooien’ (!)
-Mam neemt de volgende hap in haar mond en begint weer aan het kauw-procedé-
‘Maar dat is drinken Adri, wat heb je gegeten?’
………………………-slikt-……..
‘Nou, een grote koek natuurlijk met gele room erin’. 
Ik heb mijn bord al bijna leeg, Kyl ook. 
Rem is inmiddels aangeschoven en begint aan de zijne. 
‘En een yagultje.  O, wacht ik ben nog niet klaar….én een beetje chocolademelk’. 
Trots kijkt mam me aan. 
‘Best veel hè?’
‘Nee mam. Dat is niet veel, maar je hebt wel je best gedaan’. 

-N.b. Haar broer is gister overleden, dus ik had nog minder verwacht-  

‘Slik je die hap ook nog door mam?’
Behalve het verplaatsen van de macaroni op haar bord gebeurd er niet echt veel. 
‘Ja, rustig aan hoor. Ik moet toch kauwen?’
Rem heeft de helft al op. 

Om er nog een klein beetje een bite aan te geven heb ik er voor ons plakjes Italiaanse worst door gedaan. ‘Lekker hoor schat’. 

‘Er zitten allemaal gezonde dingen in mam. Groente, lekker veel knoflook ook. 
Jaagt alle kwaaie stoffen uit je lijf!’  
De laatste woorden zijn de woorden die ik vroeger bijna dagelijks zelf van mijn moeder te horen kreeg. 
‘Én Peterselie!’
Mam kauwt nog steeds op dezelfde hap. 
‘Zal ik het anders even pureren voor je?’ 
‘Welnee kind, ik ben geen peuter!’  

Ze slikt de hap weg. 

‘Ik zit vol hoor kind’. 
Uit haar schaaltje is maar een kwart gegeten. 
Ook Kyl ziet het. 
‘Toe oma, nog één hapje’. 
‘Nee hoor, ik zit echt hartstikke vol’. 
‘Kom op mam, dat moesten we ook altijd van jou’. 
Kyl valt me bij. 
‘Ja oma, kom op. Nog ééntje, doe het dan voor ons’. 
Dan neemt mam toch nog haar laatste hap. 
Als ik de rest voor de kippen op de grond zet is het binnen no-time leeg. 

-Pasta per pollo, ze zijn er gek op!-

‘Ik heb nog lekker ijs met slagroom. Wil je dat?’  -Dat wil ze nìet, maar nee zeggen wil ze al helemààl niet-                                           ‘Alleen als jullie ook nemen, en een héél klein beetje dan’. 

Even later zit mam ienimini hapjes uit haar ienimini schaaltje ijs te lepelen. 
Ik vraag me af hoe lang het nog zo door mag gaan voor ze een sonde krijgt. 
‘Nou, ik heb toch flink gegeten hè Narda?’ 
‘Je hebt goed je best gedaan hoor mam’. 
Ja…echt. 
De kilo’s vliegen eraan hoor! 

Bij ons dan. 


20 gedachtes over “‘Macaroni per Mama’  

  1. Goh, Narda, zo erg om haar zo te zien prutsen met haar eten, terwijl je weet dat ze MOET eten. En toch maar niet lukken. En het verlies van haar broer zal daar natuurlijk niet positief op inwerken. Je verhaalt het mooi. Ik wens je veel sterkte. Een warme Gentse knuffel xxx

    Liked by 1 persoon

  2. Ik was even bang dat je een kook blog begonnen was. Hoewel dat een mooie afleiding kan zijn van de dagelijkse beslommeringen.
    Ik zie je zo zitten, kijkend naar je moeder. En ik voel hoe moeilijk het is om het te zien en er niets aan te kunnen veranderen.
    Een hele dikke knuffel.

    Liked by 1 persoon

  3. “O kind, is het nu al klaar? Ik steek net een sigaretje op.” Had ik toch bijna in lachen uitgebarsten..
    Je zou het er zo graag in willen proppen bij d’r, omdat het zo goed voor haar is. Wie weet brengt de sonde rust. Aan de andere kant is het zoiets als de laatste stap en die wil je zo lang mogelijk uitstellen.
    Liefs en een knuffel

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

