Lentewens

IMG_6869
Bron

Fen,

Weet je nog?
Als het weer lente was?
Hoe we renden over het veld met de krokussen op de Oude Boomgaard?
Ik met de vlieger, jij met de houten haspel.
‘Je moet hem ook wel loslaten als ik dat zeg Nar!’
Hoe we in de bomen klommen, en ons op een dikke tak in stilte verwonderden over al die geel met paarse bloemen?
En het eerste lieveheersbeestje van dat jaar?

Weet je nog?
Hoe heerlijk het was?
Die andere allereerste dag
-weer zonder jas,
zonder kousen-
in de draaimolen waar je me eens verklapte dat er ‘gewoon een luikje’ daar ergens in de blauwe lucht zat.
‘En dat kun je alleen maar vinden als je dood bent’.

Weet je nog?
Wat jaren later.
Voor het eerst in korte broek weer in de tuin?
Waar het zo heerlijk luw kon zijn in het hoekje bij de kippenren.
En hoe de buurman van 21 weer naar ons stond te gluren?
Voor het eerst dat jaar.

Weet je nog?
Weet je nog?

De Gedempte Gracht?
Waar de auto’s toen nog reden?
En Ultravox overal uit de boxen schalde toen we bij John en Vera Hartman tassen van Stardust kochten, en shirtjes van Ball waar we net als ieder ander de mouwen van oprolden voor we onze nagels zwart lakten en samen in jouw kamer luisterden naar Hazel ‘O Connors ‘Thats Life’.
-Zolang het gedoogbeleid tenminste van kracht was-.

Alles komt terug.
De krokussen.
De narcissen.
De bloesems aan de bomen.
De vogels van hun trek.
Alles komt weer terug.
Echt alles Fen.

Àlles!

29 gedachtes over “Lentewens

  1. Ik hen hier verder zitten lezen op je blog over je zus … Met tranen in mijn ogen … Zo veel komt terug in mei zal het 3 jaar geleden zijn dat ik mijn broer verloor … Mijn enige broer we waren maar met twee bij ons thuis
    Nu woont je zus samen met mijn broer en zo veel anderen in de witte wolken watten huisjes …. Soms kijk ik naar omhoog en denk dat ik hem zie zwaaien

    Like

  2. Gedroogde krokusjes bij je zus haar spullen? Ze laat wel heel veel boodschappen voor je achter ❤ Kon je maar even door dat luikje een kijkje nemen in de hemel… Mooie herinneringen en een groot gemis.
    Sterkte en liefs xxx

    Like

    • Nee, op de grond daarvoor. Plat en gedroogd. Bij het barretje, dus ver weg van de tuindeuren. We hebben trouwens ook geen krokussen in de tuin. Rem snapte het ook niet. Zal morgen Kylian eens polsen. Wie weet heeft hij ergens met zijn schoenen door een krokus veld gelopen. Wil ook niet direct overal wat achter zoeken hoor, maar het was wel weer raar. En ook paars dan hè.
      Ik heb de blaadjes maar bij haar foto gelegd. X

      Like

  3. Wat moet de stilte op dat moment oorverdovend zijn geweest ……. elke keer weer, als dit soort mooie herinneringen aan jullie saampjes naar boven komen. En dat blaadje? Ook al heeft iemand het onder zijn schoenen mee naar binnen gelopen, het voelde voor jou goed bij deze herinnering, ik had het ook bij haar foto gelegd en gezegd, bedankt zusje van me.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

