De laatste Spruitjes en andere tuinperikelen

Vrijdag.
Ik heb net mijn moeder weer thuis gebracht en plof naast Rem op de bank.
‘Viel je niets op aan je moeder?’ vraagt Rem.
‘Nee. Hoezo?’
‘Ze heeft maar 1 sherry-tje gedronken’.
‘Echt?’
Het was me niet opgevallen.
Wel dat ze niet veel had gegeten.
En dat het lopen steeds moeizamer gaat.
Maar verder?
Misschien was ik teveel opgegaan in onze tuinplannen?
‘Als jij je verjaardag hier viert in mei is hij vast af hoor mam!’
Ze had maar een beetje geglimlacht en geknikt.
-‘ Leg je nu niet teveel druk op Remco kind?’-

‘Misschien wordt het wel weer eens tijd dat dr. Spruitje weer eens langs gaat bij haar. Wat denk jij?’
Rem lijkt dat een heel erg goed idee.

Zaterdag
Nadat we de collectebus weer hebben ingeleverd en vier ritten hebben gemaakt naar de vuilstort om de gesnoeide Hedera takken te dumpen, gaan we even naar Zwanenburg om -nog meer!- tegels te bekijken.
We zijn er nog steeds niet helemaal uit.
-Tenminste, ik niet-.

Tijdens de zonsverduistering vrijdagochtend had ik een moodboard gemaakt op Pinterest, dus ik heb wel een beter idee welk sfeertje ik wil creëren met de bestrating. Het was voor het eerst dat ik echt een beetje met Pinterest aan de slag ging.
Misschien kan ik hier voortaan mooi mijn tuinfoto’s een plekje geven?
In al mijn enthousiasme had ik meteen maar mijn allermooiste tuinfoto’s naar Pinterest gekopieerd, ieder jaar in een ander album, te beginnen bij 2007, het jaar waarin we -naar eigen ontwerp- de tuin hadden aangelegd.
Voor wie het leuk vind om onze tuin door de loop der jaren te zien, kom gerust een kijkje nemen. Ook daar heb ik mezelf voor het gemak maar Beaunino genoemd, maar hoe link ik dat nou weer hier?

In Zwanenburg zie ik eindelijk een steen die ik mooi vind en die bovendien binnen ons budget past.
Remco is gelukkig ook enthousiast.
Thuis gaan we nog eens goed de maten opmeten.
‘Als we nou die oude gele tegels dáár hergebruiken, bij de schuur, en dan het grind híer?’
Remco tikt op de plattegrond die hij zo juist -op zijn ‘maagds’- heeft getekend.
‘Als we het zo doen Nar, en de middencirkel stenen laten liggen hebben we ongeveer maar 32 m2 nodig’.
Plus zand natuurlijk.
‘O, en doe ook maar gelijk zes van die betonnen U- elementen Rem’.
Daar wil ik een soort van buitenkeuken-achtig iets mee gaan creëren.

Dan komt Kylian naar beneden.
‘En? Hebben jullie nou eindelijk wat uitgezocht?’
Ik laat hem de stenen zien.
Kyl houdt zelf meer van strak en modern, maar dit vindt hij geloof ik ook wel mooi.
Het ‘Nééjj , dat meen je toch niet hé?!?’ blijft tenminste achterwege.

‘Heb je de brief van de huisarts trouwens al gelezen mam?’
Kyl pakt hem van het aanrecht en geeft hem aan me.
‘Hij gaat weg’.
Ik schrik.
‘Nee toch?’

Aandachtig lees ik de brief.
Kyl heeft gelijk.
Dr. Spruitje stopt hier per half april en gaat Down-under allemaal interessante nieuwe dingen doen, terwijl zijn vrouw daar een opleiding zal gaan volgen tot Eerste Hulp arts of zo.
Geef ze eens ongelijk, ik wil ook best wel Down-under hoor.
-Nou ja, er was ooit een tijd dat ik dat heel graag had gewild-.

Tja.
Ik snap het wel.
Zijn cowboylaarzen en zijn motor hadden natuurlijk allang al een beetje verklapt dat hij geen doc was voor binnen die vier kleine muurtjes van hem.
Hij heeft alleen nog maar wat kurkjes nodig aan zo’n hoed en dat is hij er klaar voor.
“No worries mate!”

Ja.
Makkelijk praten, die Aussies.
Maar ik -uit de Noord-Hollandse veen getrokken doos- lig er natuurlijk wel weer mooi de hele nacht wakker van!

26 gedachtes over “De laatste Spruitjes en andere tuinperikelen

  1. Oh, dat is zeker kut (ik twijfelde even, maar kon geen ander woord vinden wat de lading dekte). Ik zou niet weten wat ik zou moeten beginnen als mijn HA er mee zou stoppen. Hopen dat er wat degelijks voor in de plaats komt. Een goede en fijne huisarts is zo belangrijk.

    Liked by 1 persoon

  2. Een nieuwe huisarts vinden is geen makkie. Als je dan iemand hebt die je vertrouwt en dan mag je weer helemaal opnieuw beginnen. Tja. Niet fijn. Maar wel goed dat jullie tegels gevonden hebben. Ben benieuwd. Ook geen idee hoe ik mijn Pinterest moet linken met blog…

    Liked by 1 persoon

  3. Die slapeloze nacht snáp ik, dit is écht verschrikkelijk! Met jouw spruitje kon je lezen en schrijven en zeker met de je moeders vooruitzichten is dit héél verdrietig.
    Ik mis nog altijd mijn oude huisarts en heb met de huidige nauwelijks een band, je wordt vaak tot een keuze gedwongen die niet de jouwe is omdat de artsen z.n. niet elkaars patenen over willen nemen of al vol zitten. dan zit je vast aan wie de praktijk overneemt.
    Ik ga voor je duimen dat er een lieve meevoelende arts voor spruitje in de plaats komt.

    Like

  4. Spruitje was echt een huisarts waar je vertrouwen in kan hebben. Hij denkt met je mee, weet van de hoed en de rand… Met een nieuwe huisarts moet je weer van voor af aan beginnen. Ik gun hem de overstap van harte maar voor jullie wordt het een gemis.
    Liefs Kakel

    Liked by 1 persoon

  5. Ondanks dat ik verhuist ben naar een andere woonplaats, zit ik nog wel bij mijn oude dokter. Dat je je zo kan vastklampen aan een man. 😉 Mooi dat het ontwerp nu zo’n beetje af is, nu kunnen jullie beginnen aan het echte werk.

    Love As always
    Di Mario

    Liked by 1 persoon

  6. oef, het is er dus eindelijk van gekomen. De beslissing omtrent die tegels.
    Hopelijk krijgen we ze hier te zien?
    Een huisarts die verhuist hoor je niet zo vaak. Z’n cliënten zullen hem vast wel missen

    Like

Geef een reactie

