Ratjetoe-blog

Donderdag 19 maart alweer.
Jongens, wat vliegt de tijd.
Het is deze maand alweer een jaar geleden dat mijn moeder hoorde dat ze longkanker heeft.
Een jaar geleden dat ze besloot zich hiervoor niet te laten behandelen.
Ik ben nog steeds blij met haar keuze.
Zij ook.
Ik weet zeker dat als ze wel aan de chemo was gegaan ze nu niet meer had geleefd.
Zij ook.

Een jaar.
Ik ben zo dankbaar voor dit jaar.
Blij dat ik nog met haar kan praten.
Haar kan vertellen dat ik zo blij ben dat ze er nog is.
‘Maar straks ben ik alleen ik er nog mam. Is er niemand meer om mijn herinneringen van vroeger mee te delen. Straks ben ik helemaal alleen’.
Ik zei het.
Afgelopen dinsdag.
We hadden een rose’tje en een sherry’tje in de tuin gedronken en zaten net weer binnen.
Het werd te koud.
Ik wist niet eens dat ik het zou gaan zeggen.
Dat deze woorden zomaar opeens over mijn lippen zouden donderen.
Met zomaar wat brutale tranen erachteraan.
Snel veegde ik ze weg.

Ze pakte mijn hand.
‘Je bent straks niet alleen.
Je hebt Remco, Kylian en Neef.
Bovendien heb je je nichtjes en neven, tantes en ooms en je oude vriendinnen van vroeger waar je herinneringen mee op kunt halen. Bovendien ben ik nog lang niet van plan om dood te gaan hoor kind’.
Ze knikte me bemoedigend toe.
Haar magere kleine hand kneep zacht maar gedecideerd in de mijne.
Ander -luchtig- onderwerp alsjeblieft.

‘Over oude vriendinnetjes gesproken: Ik heb de trouwkaart van Esther vandaag gekregen mam. Wil je hem zien?’
Dat wil ze wel.
Het wordt nog een hele happening. Op vrijdag trouwen ze, met aansluitend een receptie en een lunch en op zaterdagavond is het feest in een beachclub.
Heb ik je al eens verteld dat ik helemaal niet tegen huwelijken kan?
Geef me een paar grafredes om voor te dragen en ik verrek nagenoeg geen spier, maar geef me een huwelijksvoltrekking en ik wordt zo lek als een mandje.
Dat belooft wat.
Ik heb er wel heel veel zin in hoor.
En ik ben natuurlijk heel blij voor mijn oude vriendinnetje.
Ik heb misschien een portie ellende voor mijn kiezen gehad, maar zij wint het!

Ik had gedacht dat ik dan mooi Kyl wel een dagje van school kon ‘lenen’. Immers, hij heeft zijn rijbewijs, en ik durf niet over de snelweg.
Het was maar een vluchtige gedachte hoor.
Hij was al weg voor ik hem goed en wel kon vangen.
Nééj.
Dat dóé je natuurlijk niet.
Zeker niet nadat je tijdens het afmelden van Kylian vanwege de kies die getrokken moest worden van de verzuim coördinator gehoord hebt dat meneer in de maanden februari en maart totaal 27 uur ongeoorloofd verzuimd heeft.
-Dat vertel ik later nog wel eens, anders wordt dit blogje veel te lang. Weet ook nog niet hoe dit af gaat lopen, maar dat dit muisje een staartje heeft mag duidelijk zijn-.

Ik brei er daarom ook maar een eind aan.
Maar misschien mag ik jullie voor ik dat doe nog wat zeggen.
Gewoon, ter informatie, omdat ik het belangrijk vind dat dit duidelijk is:
Laatst ben ik benaderd door iemand die vroeg of ik zin heb om met mijn blog geld te verdienen. Dat heb ik niet.
Mijn blog is daar veel te persoonlijk voor. Ik zou geen cent willen verdienen aan alle verdrietige dingen die mijn vader, moeder, zus en neef de afgelopen jaren overkomen zijn.
Nu is het wel zo dat er vaak advertenties te zien zijn op mijn blog.
Voor de mensen die dat misschien niet weten: WordPress is een gratis blog. Daar betaal ik niets voor.
Wordpress zorgt ervoor dat mijn blog goed werkt en dergelijke. Daarom vindt ik het ook logisch dat WordPress een paar advertenties plaatst op mijn blog.
Daar kan ik niets tegen doen, dat zijn de voorwaarden.
Maar ìk verdien daar dus helemaal niets aan, en dat wil ik ook niet.
Zeg nooit nooit, maar dan zal ik eerst dit blog afsluiten, en een ander blog aanmaken-een heel veel minder persoonlijk blog.
En of ik het bloggen dan nog zo leuk -lees: helend- zal vinden?

Voor Wilco zou het misschien wel iets zijn.
Alleen maar mooi als je kunt helpen om de wereld van sommige kinderen iets mooier te maken. Ken je zijn blog al?

Wat vinden jullie er eigenlijk van?
Bloggen voor geld?
Wat wel, wat niet?

39 gedachtes over “Ratjetoe-blog

  1. Je stukje raakt me. Wat prachtig ook dat je moeder er nog is. En over schrijven voor geld..het ligt er ook maar helemaal aan hoe vaak, waarvóór en waarover en dat je ook écht kritisch mag zijn. Of moet je dan zogenaamd heel lovend over iets schrijven? Ik schrijf alleen maar heel eerlijk dus een stel leugens ertussen plaatsen zou gewoon vloeken zijn in mijn eigen kerk. Grote reclameblokken zou ik ook zéér irritant vinden. Die van WordPress zijn me trouwens nog nooit opgevallen! Ligt dat aan mij?? Maar ja..als je op den duur een leuk zakcentje eraan overhoud én het mijzelf en de lezers niet te veel stoort, dan zou ik over zoiets nog wel eens na willen denken. Ik vraag me trouwens af of ze ooit iemand benaderen die onder een pseudoniem schrijft..

    Like

  2. Ik zou niet bloggen voor geld. Dan zou ik me niet vrij voelen om te plaatsen wat ik wil. Advertenties zie ik niet, want ik heb Adblock Plus geïnstalleerd.
    Heerlijk dat je moeder er nog is. Koester die momenten en vraag eventueel of zij (jeugd)herinneringen wil opschrijven of inspreken.

    Like

    • Dat doe ìk al. Sommige dingen zijn te emotioneel beladen.
      Ze wil ook geen foto’s kijken. Vroeger schreef mijn moeder wel eens wat. Korte verhalen. Die stuurde ze dan op naar de Margriet. Ze heeft er ooit van gedroomd schrijfster te worden. Nu gaat schrijven niet meer. Ze schreef nog wel eens wat in de tijd dat Kylian heel klein was, maar dat is denk ik het laatste. Op het kleine stukje voor mijn zus na jl. november.
      Als het goed is -eerst zien, dan geloven- wordt er in juni een verhaaltje van mij geplaatst in een klein van huis tot huis blad. Dat vindt ze heel erg leuk.

      Like

  3. Bloggen voor geld? Zou er helemaal vanaf hangen wat ik er voor moet doen. Als ik mijn ziel aan de duivel zou moeten verkopen dan hoeft dat geld voor mij niet. En het moet dan ook nog eens de moeite waard zijn. Voor €10 euro kom ik mijn bed niet uit.

    Wel weer een ontroerend stukje over je moeder.

    Een dikke knuffel.

    Liked by 1 persoon

  4. Tegelijk triestig en ontroerend mooi dat je moeder reeds een jaar de diagnose nog steeds van het leven kan genieten. Ik heb het idee dat dit een moedige en verstandige beslissing was van haar.

    Bloggen voor geld? Ja, maar alleen als ik mag doen wat ik zelf leuk vind. Ik denk dan eerder aan copywriten ofzo, maar op mijn eigen blog? Ik denk niet dat ik dat zo gauw doe. Wat mij eraan herinnert dat ik nog een mailtje in mijn inbox moet beantwoorden.

    Liked by 1 persoon

  5. En zoiets belangrijks flap je er dan zomaar uit… Het houdt je toch bezig; het is ook niet niks!
    Het afgelopen jaar heb je veel verdriet met je moeder kunnen delen maar ook mooie momenten met een sherry’tje gehad ;-)) Grapje hoor.
    Het verbaast me niet dat ze aan je gevraagd hebben of je wil bloggen voor geld. Je schrijft fan-tas-tisch!
    Zelf zou ik het niet kunnen. Dan moet ik gaan schrijven wat mijn lezers willen lezen…
    Liefs Kakel xxx

    Liked by 1 persoon

  6. De tijd die je nog is gegund met je mama is zo ontzettend kostbaar, zo schep je nieuwe herinneringen, toch? Jouw huwelijkenfobie deel ik volmondig, ik huil me bij zulke gelegenheden steeds zo te pletter dat men mij gewoon niet meer uitnodigt 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Brutale tranen. Nou, die brutale tranen hebben anders wel engelengeduld volgens mij. Niks mis mee om ze even te laten gaan. Je kan moeilijk alles binnenhouden. Alcohol is te gek wat dat betreft. Kan je zomaar ineens huilen terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Bloggen voor geld. Ik heb ooit één artikel geschreven voor geld. Eén keer en nooit meer. Wat een drama vond ik dat. Het voelde helemaal niet oké op de één of andere manier. Ik krijg zo af en toe een mailtje of een link wil verwerken in een artikel of een banner op mijn blog wil. Zeg nooit nooit, maar nu even niet. Sterker nog, ik betaal WP een bedrag om mijn blog reclamevrij te houden. Ja, ook idioot misschien, maar ik vind het heerlijk. Ik zie trouwens nooit reclames bij jou.

    Liked by 1 persoon

  8. Dat gevoel “dan ben ik alleen” kan ik me zo goed voorstellen. Ik zou het ook hebben hoor! Gelukkig heb je veel goede mensen om je heen staan, maar het gevoel dat de mensen die vanaf je vroegste jeugd bij je zijn geweest, is toch anders.
    En nee, ik zou waarschijnlijk ook bedanken voor betaald worden voor bloggen. Het moet leuk blijven en geen verplichting, en dat zou dan toch zo voelen.

    Liked by 1 persoon

  9. Je zou bij wél behandelen ook veel verdrietiger herinneringen hebben van een moeder die véél minder plezier in haar leven zou hebben dan nu gelukkig nog vaak het geval is.
    Bloggen voor geld….? Ik denk niet dat er iemand geld zou bieden voor mijn logjes, dus ik wéét het niet. Hangt natuurlijk ook helemaal van de voorwaarden af en hóe je dat geld kunt verdienen.
    Meestal kun je geld verdienen door toestemming te geven voor gerelateerde reclame .
    Ik kom trouwens nooit reclame tegen op je logjes maar het klopt, op een gratis site mógen ze reclame zetten.

    Like

  10. Ik heb er nooit over nagedacht … Maar mijn eerste idee is ‘nee’ geen advertenties. Hoe vaak gebeurt t niet dat er dan voorwaarden aan worden gesteld … En met sommige producten wil ik helemaal niet geassocieerd worden. Ik zie het al voor me … Ik doe een actie voor Right To Play … Komt er een adv. Van DUREX voorbij. Dan krijgt t recht op spel toch een andere betekenis! Nee … Geen advertenties! 😃

    Liked by 1 persoon

    • Whahaha, het zal je gebeuren!!!
      Er zijn ook bedrijven die zich niet met je blog inhoud bemoeien maar slechts advertenties plaatsen die passen bij je tekst. In jou geval zal dat misschien dus met fietsen te maken hebben. Maar ook met kinderen. En spel.
      Krijg je leuke advertenties van Walibi, en energie drankjes. Erg toepasselijk;-)

      Liked by 1 persoon

  11. Wat een ontroerend mooi stukje Nar. En wat heerlijk dat ze er nog is!
    Ik ben ook wel eens benaderd. Meestal is de vraag dan of ik een leuk stukje wil schrijven waarin ik het bedrijf of product aanprijs. Tot nu toe ben ik er niet op ingegaan omdat er niets was dat me aansprak maar als ik een reisbureau de hemel in moet schrijven en de beloning is een super-de-luxe reis voor 10 personen doe ik het direct! 😂😂

    Liked by 1 persoon

  12. ik zou er niks op tegen hebben om te bloggen voor geld maar ik zou toch graag zien dat mijn vaste trouwe lezers mijn verhalen gratis kunnen lezen. de heel persoonlijke verhalen zoals het verlies van Vroems en mijn verleden vind ik ook niet geschikt om voor te laten betalen ook ik vind net als jij dat die te kostbaar zijn.

    Liked by 1 persoon

  13. Een echt ratjetoe blog want het begin was best aangrijpend om dan bij geld te eindigen 🙂
    Ik geloof niet zo in bloggen voor geld: enkel een paar kunnen er volgens mij wat mee verdienen en dan nog. Bovendien zal het een extra druk meebrengen: steeds moeten nadenken over wat je wel of niet schrijft, de stress als het lezersaantal (even) afneemt, enz. Nee, het moet vooral ongedwongen en “niets-moet” blijven.

    Liked by 1 persoon

  14. Wat fijn dat je moeder er nog steeds is en zelfs een sherrytje kan drinken met jou! Je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat ze er al niet meer geweest zou zijn als ze aan de chemo was gegaan. En dat noemen ze dan ‘het leven rekken’, ik denk eerder andersom.
    Bloggen voor geld? Nee nooit, ik blog omdat ik het leuk vind, toevallig de laatste tijd elke dag wel, maar dat kan zomaar weer eens anders worden. Verplichtingen heb ik genoeg gehad in mijn leven, die ga ik niet meer aan! X

    Liked by 1 persoon

  15. Zo mooi, Narda, dat je daarover kan praten met je mama. Moeilijk maar toch ook héél goed denk ik. Bloggen voor geld, daar zou ik niets tegen hebben 😉 Maar inderdaad, als je zoveel verdriet hebt meegemaakt met ziekte en overlijden bij mensen die je graag ziet, is dat niet aangewezen; Het zou niet goed voelen. Kan ik me voorstellen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

