‘Waar ga jij naar toe vandaag?’

Ergernissen in de trein.
Mishandeling van conducteurs.
Het is schering en inslag lijkt wel.
Niet dat ik hiervoor een excuus ga zoeken, er ìs namelijk geen excuus voor geweld, maar toch zijn er zo ontzettend veel ergernissen in de trein.

Het begint al met het instappen. Je weet niet wat je ziet.
Grote volwassen kerels die je gewoon opzij duwen.
Allemaal willen ze een plekje.
Allemaal zijn ze moe.
Allemaal op zoek naar een eigen plekje om even bij te komen na een lange dag.

Ik weet niet of u weleens in een Sprinter van de NS reist?
In dat geval zult u het met me eens zijn dat de voltallige pascommissie van de stoeltjes en wagonnetjes haast wel moet hebben bestaan uit Pichelmeetjes.
Ik zit namelijk altijd met mijn knieën tegen de knieën te bonken van degene die tegenover me zit.
Àls ik tenminste al kan zitten.

IMG_6781
Want soms zijn de treinen gewoon te vol. Lees: te klein.
En dan moet je staan.
-Weet u wat dat kost, zo’n enkel reisje?
Bijna vier euro!
En daar sta je dan.
Als je een beetje mazzel hebt nog naast een paal, waaraan je je samen met tien andere mensen krampachtig staande probeert te houden, en als haringen in een ton naar een beetje frisse lucht staat te happen op het moment dat de deuren even open gaan om nog meer mensen binnen te laten.
“Wil iedereen zoveel mogelijk doorlopen, er moeten nog meer mensen mee”, roept de conducteur dan.
Of, een andere conducteur weer op een andere keer:
“Dames en heren. We naderen zo direct de tunnel. Door de drukte in de trein kunnen wij helaas uw veiligheid niet garanderen”.

Een enkele keer wordt er op het Centraal station in Amsterdam al omgeroepen dat er ook plaats genomen mag worden in de eerste klas coupe’s.
Dat is wel aardig hè?
Maar alleen als het de NS uit komt hoor.
Denk erom!

Op een zomerdag in 2013 kwam ik met Kylian en Neef terug van Schiphol. Kylian was naar zijn vader in Engeland geweest.
Het was in de periode dat ik nog best ziek was. Ik kon amper lopen, en lang staan was helemaal een crime.
Helaas waren alle zitplaatsen bezet.
Ook op het balkon, waar ook de conducteur op een stoeltje zat.
En hij bleef daar ook zitten.
‘Vind u het goed als ik even in de Eerste klas coupé plaats neem, ik kan niet zo lang staan’.
Ik vroeg het aardig, en was er van overtuigd dat dit voor hem geen enkel probleem zou zijn.
Maar helaas.
Om een lang verhaal kort te maken, daar was geen sprake van. “Als u daar had willen zitten dan had u daar een kaartje voor moeten kopen”.
Hij maakte echt geen grapje hoor.
Ook stond hij niet op om zelf in de eerste klas coupe plaats te nemen.
Hij bleef gewoon zitten.

Nee.
Er is geen enkel excuus voor geweld.
Ook al haalt iemand expres het bloed onder je nagels vandaan, en geniet hij zichtbaar van zijn spelletje machtsvertoon.
Er is geen enkel excuus.

Dàt niet.
Nooit.

IMG_6783

29 gedachtes over “‘Waar ga jij naar toe vandaag?’

  1. Heel herkenbaar, wij maken weinig gebruik van treinen maar vrijwel áltijd levert het weer een rampenlogje op! Ik denk dat het personeel zélf af en toe ook baalt van al die ellende en de één kan daar beter mee uit de voeten dan de ander.
    Ruud kreeg vorige week juist een verdekte hint van de conducteur dat hij zijn laptop in de eerste klas wél kon gebruiken op stroom , en zei erbij dat hij dáár al geweest was en te druk om er nóg een keer te komen controleren.

    Like

  2. Tja. Ik neem elke dag de trein om naar het werk te sporen en ik mag niet klagen, ik heb een vlotte verbinding met genoeg vrije zitplaatsen. Toch dreigt de kwaliteit van de service de komende jaren achteruit te gaan, want de NMBS heeft een té grote schuldenberg die nog steeds elk jaar aangroeit, en dat kan niet blijven duren. Hout vasthouden dus.

    Liked by 1 persoon

  3. Bijna vier euro voor een enkele reis. Dat is toch een trein hé? Hier betaal je 13€ voor een standaardbiljet, bv van Brugge naar Gent. Tenzij je een abonnement hebt, of tenzij je jonger bent dan 26, dan betaal je 6€. Ik neem zelden de trein en de prijs is daar slechts één oorzaak van. Ik hoorde wel dat in het spitsuur, als de tweede klas overvol zit, je toestemming krijgt om van de eerste klas gebruik te maken. Maar verder is het ook huilen met de pet op.

    Like

    • Er zijn nog andere kortingsmogelijkheden, Tiny. Zo is er het weekendbiljet, de key card voor dichtbijgelegen stations, Rail pass voor mensen ouder dan 26 enzovoort. Ik zou niet durven beweren dat de trein bij ons te duur is, zeker niet wanneer je het vergelijkt met het geld dat je aan een auto zou spenderen. Ik ga me niet uitspreken over de wildgroei aan bedrijfswagens, want daar heb ik een heel andere mening over 😉

      Like

  4. Wat ben ik blij dat ik van geen trein afhankelijk ben. Het is al weer jaren geleden dat ik zo’n openbaar vervoer geval van binnen heb gezien. Als ik jou mag geloven, mis ik helemaal niks. Nou ja, niks – een heleboel ergernissen mis ik dus wel. Heerlijk. Houden jullie die maar 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Gelukkig hoef ik niet te treinen en kan genieten van mijn eigen kleine omgeving met zelfgekozen muziek in de auto. Maar ik begrijp de ergernissen en vind dat er nog wat schort aan de clientvriendelijkheid van een aantal (niet allemaal) werknemers van het spoor.

    Like

  6. Ik heb ook een tijdlang de trein naar Brussel genomen, voor één of andere langlopende cursus. Ergernis niet te doen. De trein was altijd te laat. Nooit was er plaats voor alle mensen die op het perron stonden te wachten. Vaak stonden we gewoon als sardines op elkaar gepakt in de ruimte aan de deuren. Ik weet dat ik me niet lekker voelde en dat ik dacht, als ik nu doodga is er geen kat die het merkt tot we aankomen; Want ik blijf gewoon rechtop staan tegen iedereen aan geleund. En de vriendelijkheid waar mee je wordt behandeld is ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Wel heb ik nog nooit gehoord dat de veiligheid niet kon worden gegarandeerd…Hilarisch eigenlijk hé.

    Liked by 1 persoon

  7. Excuus voor geweld bestaat er inderdaad niet, maar ik begrijp dat je ze soms wilt slaan. Al heb ik al heel arrogante reizigers meegemaakt ook. En god, dan wil ik die slaan. Maar ik doe het nooit. Zo braaf ben ik wel!

    Liked by 1 persoon

  8. Ik lees hier echt alle redenen waarom het OV voor mij geen optie is, echt waar dit zijn dingen waar ik me groen en geel aan erger om maar niet te spreken over de belachelijke prijzen die gevraagd worden hier in Nederland. Lang leven mijn auto / motor 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

