Werk in uitvoering: Tuin 1

IMG_6707
Vandaag een beginnetje gemaakt met het opknappen van de tuin.
Ik zal jullie laten zien wat er allemaal nog moet gebeuren.
Hier zie je al wat grof vuil klaar staan.
Daarachter wat bonte Hedera die nodig van de muur af moet. Ook de Ramblerroos en de clematissen daar moet ik nog snoeien.

IMG_6708
Hier zie je het hekje onder de pergola.
De roos op de pergola (Rosa Sneewitchen en de Lykefund Rambler moet ik nog snoeien.
De blauwe regen heeft na zes jaar nog steeds niet gebloeid dus die gaat er uit. De druif snoei ik helemaal terug, en ook de kamperfoelie ga ik zover terugsnoeien dat Remco de pergola kan opknappen. Daarna wordt hij weer netjes in de verf gezet.

IMG_6709
De Hedera in deze border moet ook gedund.
Ik hou van Hedera, het is zo mooi groen en geeft de vogels en beestjes veel bescherming, maar het is wel een hoop werk natuurlijk.
Dit gedeelte wordt trouwens bij het ronde terras getrokken. Het is de bedoeling dat er een blauwe regen over gaat groeien, zodat er een schaduwterrasje ontstaat, waar we heerlijk kunnen eten.

IMG_6710-0
Dit muurtje van dakpannen gaan we hergebruiken. De Chinese roos wordt elders geplaatst, evenals veel buxussen.

IMG_6711-0
De zinken badkuip zit vol met munt. Ik zou dit zeker niet rechtstreeks in je tuin plaatsen. Alles moet weg. Daarvoor in de plaats komt alleen nog maar peterselie en basilicum. Selderij en munt zijn veel te overheersend.
De hardhouten tuinmeubelen gaan we proberen weer van de verf te ontdoen. Een lekker klusje ook.

IMG_6712
Deze border heb ik vandaag Hederavrij gemaakt en verder opgeschoond. De groene bak zit alweer bomvol. Remco heeft de plantenbakken in deze border geleegd. De wortels en oude plantenresten liggen in de zinken teil ervoor te wachten tot de groene bak weer leeg is.
Ik moet mijn twee hosta’s ook nodig eens gaan delen dit jaar.

IMG_6713
Het gedeelte wat je hier ziet wordt ook bij het ronde terras getrokken. De hortensia moet dus ook verhuizen. Verder zitten er in dit bordertje allemaal plastic buizen en een heus stalen hekwerk ingegraven. Een overblijfsel uit onze konijnentijd.

IMG_6715
Aan dit bordertje doe ik voorlopig even niets.
Wel wil ik dit jaar de Rodondendron in de grote teil zetten. Na de bloei maar.
De kippen zitten graag in deze border.

IMG_6716
Nogmaals mijn zinken badkuip met munt.
De buxussen links daarvan, en die Chinese roos gaan dus weg om ruimte te maken voor een groter terras.

IMG_6717
Hier zie je het beter denk ik.

IMG_6718-0
Mijn nog ongesnoeide Schneewitchen (Iceberg), en een prachtige blauwe hemel.

IMG_6719-0
Hier zie je duidelijk dat de pergola gerepareerd moet worden. Destijds hebben we hem nogal low-budget in elkaar gezet. De palen zijn wel van goede kwaliteit. Het gaat om de dunne latjes.
De hortensia’s moet ik ook nog snoeien.

IMG_6720-0
Ja, en de Hedera ook. Goed gezien.

IMG_6723-0
Kiekeboe
Joe-hoe!
zie je me?
Dit vensterbankje moet ook geschilderd. De deurtjes naast de spiegel zijn trouwens niet meer te zien. Jammer. Misschien vind ik wel weer nieuwe luikjes of zo in de kringloopwinkel of bij het grof vuil op straat.

IMG_6705

Vandaag wel weer genoeg gedaan hoor. Ik ben ook nog een paar uurtjes bij mam bezig geweest. Oude asters weggeknipt, rozen gesnoeid, het vijvertje schoongemaakt.

IMG_6729-0
Kijk, daar heb je de inspectie troepen al hoor!

IMG_6732-0
Is het wat Spook?

IMG_6726
Nee, voorlopig blijft het daar staan Bram.
We zijn moe.
Vrouwtje en baasje gaan even zitten nu.
Morgen weer een dag.

IMG_6725
Proost hoor!

36 gedachtes over “Werk in uitvoering: Tuin 1

  1. Dat je er nog de energie voor hebt vind ik al bewonderingswaardig.Zie een paar van de foto’s niet,maar verzin er wel iets bij.Succes met je gezellige tuintje….

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zag je hoor! Hedera is prachtig, zeker als je ook graag groendecoraties maakt, maar het groeit je letterlijk en figuurlijk over het hoofd. Jullie hebben een knus tuintje Nar. En als straks alles klaar is zit je nóg lekkerder in het zonnetje en smaakt je biertje en wijntje nóg lekkerder ❤
    Liefs Kakel

    Liked by 1 persoon

  3. Als je de blauweregen als jonge plant hebt aangeschaft, heeft hij vaak minstens zes jaar nodig alvorens te bloeien. Als je pecht hebt, bloeit hij echter nooit. Vandaar dat ik me altijd oudere blauweregens aanschaf die al een keertje hebben gebloeid. Kost meer, maar dan heb je tenminste zekerheid.

    Like

  4. Mooie tuin met veel leuke hoekjes, maar jemig kremig wat een hoop werk nog te doen. En dan ook nog tijd om te bloggen. Die laatste foto sprak mij – mede door het prachtige weer vandaag – nog het meest aan.
    Veel plezier ermee, Narda.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

