Meisje van zestien

IMG_6348
Texel, 3 t/m20 augustus 1983. Koogerstrand Met Sandra voor de tent.

Hey stoere griet,

Hier even een brief van jezelf.
Ja heus!
Het schijnt deze week mogelijk te zijn om een brief te sturen naar het meisje dat ik was toen ik zestien was, en dat meisje ben jij.
Raar hè?! En ik ben dus jou versie van 47 jaar haha.
Nou, ik kon de kans om je even een hart onder de riem te steken natuurlijk niet voorbij laten gaan, dus voilà, hier is je brief😜

Ik vraag me af wat je aan het doen bent. Heb je zojuist soms stiekem weer van twee half opgerookte sigaretten een shaggie gedraaid? Getverjasses, daar moet je echt eens mee ophouden hoor. En nu zit je zeker op je bureau voor het raam naar buiten te kijken met je cassetterecorder aan?
Kijken of je MDG ziet, betrapt!
Laat me raden: je hebt ‘Will you’ op van Hazel ‘o Connor?
Of ‘Angie’, van de Stones misschien? UB40?
Balen dat je niet met de jongens mee naar het concert mocht hè?
Je wilde zo ontzettend graag.

Misschien pak je nu je voetbaltas wel in, en ga je zo trainen?
Je huiswerk zit je in ieder geval vast niet te maken, zo goed ken ik je wel!

En toch, zou het wél moeten doen. Je kan best redelijk leren als je wilt, en dat weet je!
Waarom nou dat geblow tussen je tentamens in? Dat is toch dom. En dan nog een lachkick krijgen onder het tentamen ook, dat was echt niet oké.
Ik schaam me er nog voor.

Maar ik begrijp het natuurlijk ook wel. Het is op het moment ook allemaal niet zo makkelijk voor je hè? Thuis doe je àlles verkeerd lijkt wel. Je krijgt óveral de schuld van, en nee, dat ìs ook niet eerlijk.
Meestentijds heb je gewoon hartstikke gelijk.
Maar ja, je bent maar zestien hè? Ik weet het wel hoor, ik herinner het me nog heel goed.
Zo frustrerend.

Probeer het je maar niet zo aan te trekken.
Adem in, adem uit en probeer bij jezelf te blijven.
Wat dat is?
Nou, zoiets als schrijven in je dagboek.
Dan zet je alles even op een rij en kom je weer een beetje tot rust.
Of knuffel Pork maar eens flink, die komt toch altijd bij je als je verdrietig bent?

Weet je meissie, het heeft geen enkele zin om steeds maar te blijven proberen gelijk te krijgen, of je ‘recht’ te halen.
Wen er maar vast aan: de wereld is gewoon niet altijd eerlijk en rechtvaardig.
Punt.
Al loop je honderd keer weg,
je gelijk, dàt krijg je toch niet, dat weet je toch inmiddels wel?

Misschien moet je soms een beetje meer doen zoals je zus doet: Gewoon ‘ja, nee, en amen’ knikken. Niet steeds die confrontatie opzoeken. Je wint het toch nooit.
Nou ja, misschien overdag wel van je moeder, maar is dat nou echt wat je wilt?

Je moet niet zo op haar neer kijken omdat ze het niet alleen af kan met jou. Al lijkt het nu misschien niet zo, ze is veel sterker dan jij nu kan vermoeden, en later, veel later zullen jullie het zelfs heel goed met elkaar kunnen vinden.
Ze heeft het echt niet makkelijk met je hoor.
Je bent soms zo brutaal en zo scherp met je tong.

Ook de relatie met je vader zal in de loop van tijd wat makkelijker worden. Er zullen nog steeds af en toe flinke botsingen zijn, maar je zult beter in staat zijn om ermee om te gaan als je eenmaal begrepen hebt hoe het eigenlijk allemaal in elkaar zit.
Wat er nou eigenlijk achter zit.
Geduld dus griet.

En hoewel je je zus nu af en toe niet kan uitstaan omdat ze gewoon ‘de Perfecte Grote Zus’ is, aan wie jij nooit zult kunnen tippen, laat het nou maar zo.
Leg je erbij neer.
Kijk gewoon alleen naar jezelf, vergelijk je niet met haar.
Jullie houden zoveel van elkaar, blijf nou maar gewoon van haar spullen af, dan hebben jullie minder ruzie, al hebben jullie natuurlijk ook vaak de grootste lol met elkaar hoor, dat weet ik.
Geniet van die momenten.
Ze zijn kostbaarder dan je denkt.

Toe.
Niet huilen.
Het is allemaal echt niet zo hopeloos als het nu lijkt. Ik weet niet in welke maand we nu zitten als je dit leest, maar ook al dreigen pap en mam steeds dat je níet mag, je gaat in ieder geval wél met je vrienden naar Texel hoor.
En dat wordt een geweldige vakantie, dat kan ik je verklappen.

Nou, hop hop, pak die voetbaltas in en gaan met die banaan. San staat zo vast voor de deur.

O nee.
Wacht nog even.
Misschien wil je nog wat tips van je oude gekke ikkie?
Even denken hoor…

Ik denk dat de beste tip die ik je kan geven is dat je ervoor moet zorgen dat je het goed kunt vinden met jezelf. Zorg dat je op jezelf kunt bouwen en
zoek het geluk in jezèlf, niet in andere mensen of materiële zaken.
Op jezelf moet je altijd en ten immer terug kunnen vallen.
En met je lichaam moet je nog jaren doen.
Zul je dus een beetje lief zijn voor jezelf en je lijf?
Mooi zo!
Maak je trouwens niet zo druk om je gewicht. Wees juist blij dat je zo slank bent nu. Oké dan, mager.
Dat komt vanzelf wel goed.
Meer dan goed.

Als tweede tip wil ik je meegeven dat je niet moet luisteren naar wat de mensen zèggen, maar dat je moet kijken naar wat ze dóén.
Mooie woorden zijn makkelijk gesproken, maar de daden, dáár draait het om, daar moet je de mensen op beoordelen.
Denk de woorden dus wèg.

Nog eentje dan en dan hou ik echt op: de 80/20 regel. 80 staat dan voor gezond, en 20 voor lekker/ leuk. Een beetje hetzelfde als ‘alles met mate’ ja.
Blijft ook na jaren gewoon een goede tip. Wat vandaag als gezond wordt aangemerkt blijkt over een jaar of wat juist ongezond en vice versa.
Eet dus veelzijdig, en wissel van producten / merken.

Nou meissie, zet hem op.
Nog even op je tanden bijten hoor.
O, en doe me een lol, ga over twee jaar op het MBO nou niet alleen in die keet op het schoolplein zitten blowen, koffieleuten en hartenjagen om geld hè?!
Je zult hem zelf helemaal op eigen kracht moeten scheppen, die toekomst van jou.

Het komt allemaal echt wel goed, geloof me.
Er komen heus nog wel meer moeilijke jaren, maar ook heel veel fijne.
Jij kunt straks gewoon de hele wereld aan, let maar eens op.

Nou hop-hop, droog je tranen en pak je voetbaltas.
(Niet slootje springen hè;-)

Zul je ook een beetje zuinig op je dagboeken zijn?
En op je oude vrienden?
Je moet trouwens de groeten hebben van de San van 46.

Dag hoor meissie. Hou je haaks hè?!

Dikke kus van je oude ik.
(((X)))

Brieven schrijven aan meisjes van zestien werd mogelijk gemaakt door Kelly en Lies. Kijk bij #boostyourpositivity voor meer brieven aan meisjes van zestien en de volledige uitdaging.

19 gedachtes over “Meisje van zestien

    • Ik ga morgen even reageren op jouw blog over Roos. Geprobeerd via wordpress account en bloglovin account, maar lukte weer niet. Gek hoor. Dan moet ik weer opnieuw inloggen en dat pakt hij weer niet. Kortom: gedoe. Maar morgen ben ik vrij, dis dan ga ik er eens goed voor zitten. Roos heeft in ieder geval meer fantasie dan Kyl. Die zijn fantasie reikt niet verder dan Lloret:-( liefs, Narda

      Like

  1. Heel mooi verwoord. En je hebt een goed geheugen bovendien.
    Ik was 16 toen jij 16 was. Ik noem die tijd nog altijd mijn wonderjaren. Alle geneugten van het leven kwamen welhaast ineens op me af. En proeven dat ik deed! Herkenbaar? 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

