, , , ,

Een jaar.

Hoi pap.
Het is een jaar nu pap.
Een jaar geleden.
Je douche-date!
Met Linda van de thuiszorg.
(Ik hoop dat jij nu heel af en toe een klein beetje haar engeltje zal zijn?)

Ik had karamels gekocht.
Daar was je zo gek op he?
Je nam er eentje. Ik denk voor mij. Maar halverwege spuugde je hem uit in de prullenbak. Het ging niet meer.
Eten.

Ik heb op tafel weer hyacinten staan pap. Net als die ik toen voor je kocht.
Ik zou ze bewaren, en planten voor mama in de tuin.
Maar Rem heeft ze bij het opruimen van de schuur weggegooid.
Sorry.

Er is zoveel gebeurd pap.
Het afgelopen jaar.
Nou ja, je hebt het misschien wel gehoord van Zus en tante Lies en tante Agnes allemaal.
Zeg maar tegen zus dat ik haar wel schrijf hoor.
Maar nu kan ik dat nog niet.
Nog niet.

Met mam gaat het wel hoor.
Nou ja, naar omstandigheden dan. Stukje bij stukje gaat ze achteruit.
Ook in conditie.
En ze hoest zo naar af en toe.
Ik wil eigenlijk een traplift voor haar aanvragen. Voor zo’n ding er is ben je denk ik zo een maand of wat verder. Ze wil het niet.
‘Kind, daar ben ik nog véél te goed voor hoor!’
-Nou ja.
Je kent haar.
Stront eigenwijs!-

En nu is haar jongste broer L. ook al zo ziek.
Ook kanker.
Slòkdarmkanker.
We hebben ze ondertussen zo’n beetje allemaal voorbij zien komen geloof ik.
Hopelijk kunnen ze met bestraling nog veel.
Weet je nog, wij samen toen?
Met die taxi’s naar de Vu?

Een jaar pap.
En ik sta nog steeds.
Ik denk dat je wel trots op me geweest zou zijn.
Dat zegt mam tenminste wel eens.

Er gebeuren ook best leuke dingen hoor.
Vorige week waren nicht C. met haar man en neef J. hier voor een nieuwjaarsborrel.
Natuurlijk wel over jullie gepraat, en over tante Agnes natuurlijk, maar
het was ook gewoon bere gezellig.
De erwtensoep was alleen heel vies.

Vanmiddag was nicht A. uit Zaandam met mij mee naar mam. Mam heeft toch niets meer aan haar nieuwe fiets, en zij kan hem goed gebruiken.
Ze ging -heel stoer- op de fiets terug naar Zaandam.
In de storm.
En het zadel was ook weer naar beneden gezakt.

Een jaar pap.
Morgen.
Wat was je stoer.
Ik weet niet of ik het wel zou durven.
Euthanasie.
Ik zie zus nog zo naast je zitten.
Ze hield je rechterhand vast.
Mam je linker.
Ik je linkervoet.
Ik zag je sterven
in een klein zuchtje was het gebeurd.
-Zus huilde zo-
En elf maanden later zag ik datzelfde zusje sterven.
Toen huilde ik zo.
Nou ja, dat weet je!

Soms denk ik dat ik hartstikke gek word pap.
Volgens Rem heb ik ze nog aardig goed op een rijtje.
-Tenminste, dat zegt hij-.
Kyl denkt er volgens mij heel anders over.

Een jaar pap.
Het was ook net na volle maan.
Of ervoor. Dat kan ook.
Windstil.
Hand in hand met zus keek ik toe hoe jij naar de lijkwagen werd gedragen pap.
Zo respectvol.
Rem had de lantaarn aangedaan.
De kinderen van de overburen stonden in hun slaapkamertje zachtjes te zwaaien.
Mam stond voor ons.
Ik hield mijn arm om haar heen.
Tenminste, dat geloof ik.
Ze bogen.
En terwijl de ene kraai stapvoets voor de lijkwagen uitliep, zagen we jou voor de laatste keer de straat uit gaan.
Onwezenlijk.
Maar ook mooi.
Daarna aten we soep.
Met stokbrood.
En dronken we port.

Een jaar pap.
Je zal wel zeggen nu, als je me zo zou horen, dat ik daar niet zo bij stil moet staan allemaal.
‘Daar word je toch hartstikke gek van Nadda?’
Ach pap.
Dat valt wel mee hoor.
Weet je wie er pas gek worden?
-Ach, daar ga ik jou ook niet mee lastig vallen-.

Nou pap, alles helemaal goed dus hier. Zeg maar tegen zus dat ik gewoon door roei hoor.
En doe ze allemaal maar de groetjes daarboven.
-Ik geloof dat het daar zo langzamerhand gezelliger wordt dan hier beneden, of niet?
Nou, heel veel liefs, en x-jus voor zus.

Ps: Wat een leuke foto is dit hè? Het is de laatste van ons vier.
Eerste Kerstdag 2013.
Ik dacht: ik stuur hem even mee, beter mee verlegen dan om verlegen toch?!

Dag pap.
X

IMG_6187-1.PNG

46 reacties op “Een jaar.”

  1. Linda van Schaaik Avatar

    Lieve Narda alweer een jaar!! Ik zie je vader nog zitten op de bank… Ik mocht de papieren van de uitvaart lezen. Een zaans groene kist met gele bloemen. Vind je dat mooi? Vroeg hij me. Dat zal prachtig zijn antwoordde ik. Muziek Julio Iglesias ken jij die? Ja en of ik die ken. Ik hield netjes mijn hand over de kosten… Dat hoeft niet hoor het is al betaald zei hij met een grijns. En dan onze douchedate idd…dat hij zich zo verheugd had terwijl hij doodop was en maar stoere verhalen onder de douche over alle sporten die hij had beoefend. We hadden lol echt! Samen koffie drinken terwijl hij bij moest komen van de pijn en de benauwdheid. De knuffel die ik m gaf en zijn woorden bij het afscheid…. Jij bent echt een engel… Dat engeltje bracht ik later bij je mams. Wat is er daarna veel gebeurt hè Nar bij jouw bij mij! Niets word meer hetzelfde. En wij roeien door recht vooruit met de riemen die we hebben. Ik bewonder je kracht. Je vader kan echt trots op je zijn! En dat is hij zeker weten! Dikke knuffel voor jullie allemaal! Liefs mij xxxxx

    Geliked door 2 people

    1. beaunino Avatar

      Wat heb je dat mooi geschreven Linda. Dank je wel.
      Dikke knuffels terug. Heel veel.

      Like

    2. rietepietz Avatar

      Wat práchtig dat er mensen als jij zich inzetten voor zorg ,werken wil ik niet zeggen , dat zou onderwaardering zijn voor de manier waarop je bezig bent. Sterkte want uit de verhalen van Narda ken ik ook jouw verdriet.

      Like

      1. beaunino Avatar

        Wat ben je toch een schat. Mooi dat je ook aan haar denkt.

        Like

    3. beaunino Avatar

      Lin, is het trouwens niets voor jou? Een blog. Je kunt je ook zo goed verwoorden, misschien heb je er heel veel aan. Ook om later terug te lezen. Je hoeft hem niet eens openbaar te zetten. Als je wilt kun je je blog ook alleen aan mensen laten lezen die je zelf uitnodigt per mail.

      Nou ja, zie maar hoor natuurlijk.
      Liefs, xxx

      Geliked door 1 persoon

  2. Adam op Verkenning Avatar

    Een mooi stukje, er zitten voor mij wel een aantal punten van herkenning in.
    Sterkte met de nagedachtenis.

    Geliked door 1 persoon

    1. beaunino Avatar

      Dank je wel. Zal zeker herkenbaar voor je zijn. De gevoelens bedoel ik.

      Like

      1. Adam op Verkenning Avatar

        Niet alleen de gevoelens, maar ook een eigenwijze moeder. Het aanwezig zijn bij zijn overlijden. En het verzorgd worden door lieve verpleegsters.

        Geliked door 1 persoon

  3. Helena Avatar

    Wat mooi en bijzonder! Sterkte voor jullie.

    Geliked door 1 persoon

  4. Marion Avatar

    Wat schrijf je het mooi. Je bent wel sterk hoor. Daar bedoel ik niet mee dat je je groot houdt. Juist niet. Je bent sterk omdat je alles toelaat zal ik maar zeggen. Dat is volgens mij ook de enige manier. X

    Geliked door 1 persoon

  5. rietepietz Avatar

    Ach Beauminootje, ,als zelfs bij mij nu de tranen in de ogen springen is dit gedenken niet teveel, het is zo menselijk en zo integer en wat een jáár…..

    Geliked door 1 persoon

  6. Jaixy Avatar

    Dikke knuffel meis!! En wat een mooie dierbare foto

    Geliked door 1 persoon

  7. Marja Avatar

    Recht uit je hart. Wat heb je dit ontroerend verwoord. Je bent een kanjer.

    Geliked door 1 persoon

  8. Zara Avatar

    Wat een mooie brief aan je vader, het was vast een bijzondere man.

    Like

    1. beaunino Avatar

      O ja. Hij leek veel op mij hoor, dus we lagen ontzettend veel in de clinch. Maar ik begreep hem daarom ook heel goed.

      Geliked door 1 persoon

  9. kliefje Avatar

    Mooi “verslag”. Time flies, niet normaal. En die foto van jullie vind ik heel lief, die blikken van jullie viertjes. Prachtig 🙂

    Geliked door 1 persoon

  10. MichielZiet Avatar

    Heftig en mooi. Ook bijzonder dat je ons een kijkje in je leven geeft, een binnenkant van een mens waar we ze normaal vaak alleen maar aan de buitenkant zien. Mooi Beaunino.

    Geliked door 1 persoon

  11. IngridMoorenBlogs Avatar
    IngridMoorenBlogs

    Heel veel sterkte vandaag lieve Narda. Een jaar alweer…..en nog zo onwerkelijk allemaal. En dan weer sterkte voor…..het is teveel,veel teveel Xx

    Like

    1. beaunino Avatar

      Dank je lieve Ingrid. Ben blij dat je er weer bent hoor. Vond het zo erg dat je ineens weg was. X

      Geliked door 1 persoon

  12. Ilona Avatar
    Ilona

    Mooi! Kan niet tikken van de tranen en ja, ondertussen is het daar misschien gezelliger als hier. Misschien voor me vader ook wel het beste, alleen je gunt hem nog een paar maandjes te genieten van alles wat ie leuk vind, wat ie lekker vind. Hij ligt daar nu maar en dat gun je niemand.xxx ilona

    Like

    1. beaunino Avatar

      Ja, dat moet je doen hoor Ilona. En dat ga je ook doen, want dat doe je al een paar jaar. Daar is mijn moeder ook zo blij om. Ik hoop dat jij snel naar huis mag. En wie weet kunnen we nog een keertje in het zonnetje op het terras van Johanna’s hof afspreken.
      Denk ook om jezelf hoor. Dikke kus, en niet meer huilen;-)
      -Dat doe ik wel vandaag-

      Like

  13. heleen Avatar

    Mooi geschreven, sterkte vandaag!

    Geliked door 1 persoon

    1. beaunino Avatar

      Dank je wel Heleen. Ik kom snel weer bij jullie lezen hoor. Mijn hoofd staat er nu even niet naar. Je quotes zijn altijd een steun en oppepper. X

      Geliked door 1 persoon

  14. kakel Avatar

    Wat een ontzettend lief en ontroerend blog. Ik pak even mijn zakdoek want ik zit ineens vol tranen. De liefde voor je vader sijpelt digitaal bij me de kamer binnen. Ik wou dat ik het kon vastpakken en naar je terug kon sturen. Dan heb je iets meer houvast op een moeilijk moment.
    Ik kan er niet bij dat het alweer een jaar geleden is. Eerst dacht ik dat je bedoelde dat je blog een jaar bestond.
    Natuurlijk is je vader trotst op je! En je moeder, vergeet haar niet 😉
    Dat is nog eens een lieve reactie van de Thuiszorg. Zij gaf geen zorg maar zorgzaamheid!
    Ik hoop dat je in je moeilijkste momenten altijd aan de mooie dingen denkt die jullie met elkaar gedeeld hebben. Je bent een moordmens, net als je man, je kind en je moeder… Jullie hebben het met elkaar toch maar gefikst. Ook in de donkerte na het overlijden van je zus.
    Een dikke knuffel en liefs xxx

    Geliked door 2 people

    1. beaunino Avatar

      Tot zover wel Mirjam. Dat ‘gefixt’ bedoel ik. Er staat alleen nog zo zoveel te wachten. Moois en verdriet. X

      Like

  15. minoesjka2 Avatar

    een jaar ……… zo lang missen, en toch leek het gisteren …………….
    sterkte voor jou, maar ook voor alle andere die van jou vader houden.

    Like

  16. Corja Avatar

    Mooi Narda. Heel liefdevol. Moedig ook. En je schrijft erover in zo’n heldere taal, heel bijzonder! (Je hebt ze echt wel allemaal op een rijtje, dat je daar niet aan twijfelt!)
    Wat een heftig jaar heb je achter de rug. En wat ben je sterk. Dat is maar goed ook, want er komt nog meer aan.
    Ik wens je een goed, warm, liefdevol weekend met elkaar.

    Like

  17. Suskeblogt Avatar

    Heel mooi geschreven.
    Ja, tijd vliegt en voor je het goed en wel beseft ben je een jaar verder.
    Gelukkig leeft alles verder in onze herinneringen.

    Geliked door 1 persoon

    1. beaunino Avatar

      Ja. En die kun je gelukkig altijd nog opschrijven, om ze nooit meer te vergeten.

      Like

  18. Brubeck Avatar
    Brubeck

    Mooi en aangrijpend geschreven. Zonder meer (woorden). Time flies, helaas niet altijd met veel “fun”. Sterkte.

    Geliked door 1 persoon

  19. Joyce Avatar

    Damn meis wat heb je dit mooi verwoord….. brok in mijn keel, kippenvel over mijn hele lijf…. Xxx

    Geliked door 1 persoon

  20. Sandra de Koning - vd Pol Avatar

    Wat maak je toch veel mee meis, ik bewonder je verwoorden.
    Zelf zoek ik naar woorden maar ik vind ze niet…

    Dikke knuffel voor jou! X

    Geliked door 1 persoon

  21. gewoonanneke Avatar

    Lees weer van voor naar achteren. Het blijven altijd bijzondere dagen met herinneringen. Mooie foto van jullie.

    Geliked door 1 persoon

  22. Saar Avatar
    Saar

    Met een brok in mijn keel en tranen in de ogen gelezen. Wat heb je dat mooi verwoord…

    Like

  23. Aukje van Rossen Avatar

    Geweldig mooi stuk en wat een eerbetoon aan je vader!

    Like

    1. beaunino Avatar

      Dank je wel Aukje.

      Like

  24. Prinsesseding! Avatar

    Jakkes, even geen woorden…. *knuffelt #sterkte

    Like

    1. beaunino Avatar

      Dank je wel hoor. Lief!

      Like

      1. Prinsesseding! Avatar

        Vraagje! Volgens mij, net als ik, twitter jij!? Volgen? @prinsesseding 😉

        Like

        1. beaunino Avatar

          Ik twitter heel weinig.bijna niet. Maar volg je wel hoor! #spookerig

          Like

          1. Prinsesseding! Avatar

            Hm, volg ik jou? Nu maak je me nieuwsgierig 😉

            Like

          2. beaunino Avatar

            Nee. Maar ik jou nu wel hoor.

            Like

          3. Prinsesseding! Avatar

            Dat account had ik ook zeker herkend, haha!

            Like

  25. Rebelse Huisvrouw Avatar
    Rebelse Huisvrouw

    Wat heb je dit ontroerend mooi verwoord Nar… En wat een lieve, lieve foto. Ik heb lang naar de foto gekeken, had gewoon een brok in m’n keel.

    Like

  26. Nina Avatar

    Ach, zo mooi hoe je dat in alle eenvoud beschrijft. En wat een lieve uitstraling, ik bleef maar naar zijn gezicht kijken.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie